Jag har observerat utbyggnad av E22 nära Karlskrona på nära håll. Otroligt vad dom slösar med pengar. Det kanske roligast exempel är:
Längs E22 västerut strax innan Lösen trafikplats finns 6 st sådana här:
Skylt som markerar en SOS-ficka längs en väg, används som nödstoppområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på en sträcka av 8 km. Varför är det så?

Jag frågade Trafikverket men fick inget svar.
 
Ossian K Olsson
De kallas ”Nöduppställningsplats” i VGU och kraven för vart dessa ska vara och dess utformning står i det här dokumentet
https://puben.trafikverket.se/dpub/visa-dokument/6f24d1e8-81bf-4e7a-948a-200e71c92f66

Karta över Torstäva-Norra Binga med markerade drift-/nödfickor i blått och katastroföverfart i rött längs en vägsträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I planbeskrivningen benämns de som drift-/nödficka.

https://bransch.trafikverket.se/con...f6fa0a55edf8ec261d6/Planbeskrivning.pdf#page6

De är till för att kunna stanna till på om det blir fel på ditt fordon utan att stoppa upp trafiken.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Med alla dessa regler är det inte konstigt att allt är så dyrt att bygga i Sverige.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
De kallas ”Nöduppställningsplats” i VGU och kraven för vart dessa ska vara och dess utformning står i det här dokumentet
[länk]

[bild]
I planbeskrivningen benämns de som drift-/nödficka.

[länk]

De är till för att kunna stanna till på om det blir fel på ditt fordon utan att stoppa upp trafiken.
Jag vet syftet med dessa men det hade varit bättre utdelning för pengar om dom hade byggt några sådana på andra ställen längs E22 där det inte finns någon alls.
Jag tror att dom har byggt ännu fler. Det är 6 stycken bara i västergående trafik.
Hela projektet är ett skolexempel vad gäller slöseri.
 
Ossian K Olsson
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet syftet med dessa men det hade varit bättre utdelning för pengar om dom hade byggt några sådana på andra ställen längs E22 där det inte finns någon alls.
Jag tror att dom har byggt ännu fler. Det är 6 stycken bara i västergående trafik.
Hela projektet är ett skolexempel vad gäller slöseri.
Jag förstår att du tycker det. Men det är inte bara ”att göra” utan de föregås av demokratiska processer. Dessutom är kostnaden för de här försumbar jämfört med resten av vägbygget.

Hoppas du slipper använda dom!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
När jag bara läst första inlägget trodde jag faktiskt att det handlade om någon vägflygbas och parkeringar för flygplan. Och att detta skulle vara lite hemligt så att det kallades något annat.
 
B
Kan inte se något konstigt i detta mer än att privatpersoner på riktigt ställer en fråga till trafikverket med sina typ 10 000 anställda om en ficka för mkt på e22..
 
C
Är väl inget unikt för Sverige? Tvärtom skulle jag nästan vilja säga.
 
Ossian K Olsson
B Bus1t skrev:
Kan inte se något konstigt i detta mer än att privatpersoner på riktigt ställer en fråga till trafikverket med sina typ 10 000 anställda om en ficka för mkt på e22..
Det är klart man ska ställa frågor till Trafikverket om man har funderingar. Ofta kan man dock hitta motiveringarna varför något är som det är i projektens dokument.

Sen gäller det att ställa frågor till ställe också. Är det Trafikverket ska det gå via kundservice eller projektens kontaktvägar. Annars är det lätt att frågan ställs till fel ställe. Ett vanligt exempel är om det är kommunal eller statlig väg tex och att frågan ställs till fel.
 
Jag antar att även den här delen av E22 är smal motorväg utan vägren och då anser jag att det är befogat med nödfickor som ligger ganska tätt. Det finns ingenstans att ta vägen om man måste stanna av någon anledning.

Skulle man byggt traditionell motorväg med vägren på båda sidor hade det blivit mycket dyrare.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag antar att även den här delen av E22 är smal motorväg utan vägren
Det finns inget som heter "motorväg utan vägren". Om det inte finns en minst 2 meter bred vägren så kan det omöjligen vara en motorväg.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Du har rätt. Jag tänkte fel. Det är mittremsa som saknas. Körbanorna i olika färdriktning skiljs bara av ett räcke.

Jag är dock lite tveksam till om vägrenen verkligen är 2 meter i bilden nedan men det är den nog om du säger det. Oavsett räcker inte två meter för att komma utanför körbanan helt. Därför anser jag ändå att nödfickorna behövs.
Väg E22 med räcke mellan körbanorna och omgivande skog, samt satellitvy över en korsning vid Tollarpsvägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jämför man med E4 i bilden nedan kan man gå långt ut med bilen och då är behovet av nödfickor mindre.
Vy av E4-motorvägen med vägren och landskap samt satellitkarta över vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är klart man ska ställa frågor till Trafikverket om man har funderingar. Ofta kan man dock hitta motiveringarna varför något är som det är i projektens dokument.

Sen gäller det att ställa frågor till ställe också. Är det Trafikverket ska det gå via kundservice eller projektens kontaktvägar. Annars är det lätt att frågan ställs till fel ställe. Ett vanligt exempel är om det är kommunal eller statlig väg tex och att frågan ställs till fel.
Projektet har inga kontaktvägar för det är avslutat. Så jag valde kundservice. Utan resultat.
Jag är nästan helt säkert på att det finns sådana nödfickor även vid tvåfiliga delar. Ska kolla nästa gång jag kör.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag förstår att du tycker det. Men det är inte bara ”att göra” utan de föregås av demokratiska processer. Dessutom är kostnaden för de här försumbar jämfört med resten av vägbygget.

Hoppas du slipper använda dom!
Ja, dessa demokratiska processer tackar jag för! Om man inte är sakägare, dvs bor i omedelbar närhet, har man inget att komma med.
Vad gäller överliggande rondellen vid trafikplats Lösen utgick Trafikverket från helt orealistiska trafikflöden.
Under projektets gång bjöd Trafikverket in till en medborgarträff där man skulle kunna ställa frågor mm. När jag där påpekade den livsfarliga skyltningen under byggtiden så blev jag bara bemött av en arrogant projektledare. Skyltningen motsvarade inte ens Trafikverkets egna regler.
Nej, inte bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.