Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag har observerat utbyggnad av E22 nära Karlskrona på nära håll. Otroligt vad dom slösar med pengar. Det kanske roligast exempel är:
Längs E22 västerut strax innan Lösen trafikplats finns 6 st sådana här:
på en sträcka av 8 km. Varför är det så?
Jag frågade Trafikverket men fick inget svar.
Längs E22 västerut strax innan Lösen trafikplats finns 6 st sådana här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på en sträcka av 8 km. Varför är det så?
Jag frågade Trafikverket men fick inget svar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 302 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 302 inlägg
De kallas ”Nöduppställningsplats” i VGU och kraven för vart dessa ska vara och dess utformning står i det här dokumentet
https://puben.trafikverket.se/dpub/visa-dokument/6f24d1e8-81bf-4e7a-948a-200e71c92f66
I planbeskrivningen benämns de som drift-/nödficka.
https://bransch.trafikverket.se/con...f6fa0a55edf8ec261d6/Planbeskrivning.pdf#page6
De är till för att kunna stanna till på om det blir fel på ditt fordon utan att stoppa upp trafiken.
https://puben.trafikverket.se/dpub/visa-dokument/6f24d1e8-81bf-4e7a-948a-200e71c92f66
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I planbeskrivningen benämns de som drift-/nödficka.
https://bransch.trafikverket.se/con...f6fa0a55edf8ec261d6/Planbeskrivning.pdf#page6
De är till för att kunna stanna till på om det blir fel på ditt fordon utan att stoppa upp trafiken.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag vet syftet med dessa men det hade varit bättre utdelning för pengar om dom hade byggt några sådana på andra ställen längs E22 där det inte finns någon alls.Ossian K Olsson skrev:
Jag tror att dom har byggt ännu fler. Det är 6 stycken bara i västergående trafik.
Hela projektet är ett skolexempel vad gäller slöseri.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 302 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 302 inlägg
Jag förstår att du tycker det. Men det är inte bara ”att göra” utan de föregås av demokratiska processer. Dessutom är kostnaden för de här försumbar jämfört med resten av vägbygget.T Thomas_Blekinge skrev:
Hoppas du slipper använda dom!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 302 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 302 inlägg
Det är klart man ska ställa frågor till Trafikverket om man har funderingar. Ofta kan man dock hitta motiveringarna varför något är som det är i projektens dokument.B Bus1t skrev:
Sen gäller det att ställa frågor till ställe också. Är det Trafikverket ska det gå via kundservice eller projektens kontaktvägar. Annars är det lätt att frågan ställs till fel ställe. Ett vanligt exempel är om det är kommunal eller statlig väg tex och att frågan ställs till fel.
Jag antar att även den här delen av E22 är smal motorväg utan vägren och då anser jag att det är befogat med nödfickor som ligger ganska tätt. Det finns ingenstans att ta vägen om man måste stanna av någon anledning.
Skulle man byggt traditionell motorväg med vägren på båda sidor hade det blivit mycket dyrare.
Skulle man byggt traditionell motorväg med vägren på båda sidor hade det blivit mycket dyrare.
Du har rätt. Jag tänkte fel. Det är mittremsa som saknas. Körbanorna i olika färdriktning skiljs bara av ett räcke.
Jag är dock lite tveksam till om vägrenen verkligen är 2 meter i bilden nedan men det är den nog om du säger det. Oavsett räcker inte två meter för att komma utanför körbanan helt. Därför anser jag ändå att nödfickorna behövs.
Jämför man med E4 i bilden nedan kan man gå långt ut med bilen och då är behovet av nödfickor mindre.
Jag är dock lite tveksam till om vägrenen verkligen är 2 meter i bilden nedan men det är den nog om du säger det. Oavsett räcker inte två meter för att komma utanför körbanan helt. Därför anser jag ändå att nödfickorna behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämför man med E4 i bilden nedan kan man gå långt ut med bilen och då är behovet av nödfickor mindre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Projektet har inga kontaktvägar för det är avslutat. Så jag valde kundservice. Utan resultat.Ossian K Olsson skrev:
Det är klart man ska ställa frågor till Trafikverket om man har funderingar. Ofta kan man dock hitta motiveringarna varför något är som det är i projektens dokument.
Sen gäller det att ställa frågor till ställe också. Är det Trafikverket ska det gå via kundservice eller projektens kontaktvägar. Annars är det lätt att frågan ställs till fel ställe. Ett vanligt exempel är om det är kommunal eller statlig väg tex och att frågan ställs till fel.
Jag är nästan helt säkert på att det finns sådana nödfickor även vid tvåfiliga delar. Ska kolla nästa gång jag kör.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Ja, dessa demokratiska processer tackar jag för! Om man inte är sakägare, dvs bor i omedelbar närhet, har man inget att komma med.Ossian K Olsson skrev:
Vad gäller överliggande rondellen vid trafikplats Lösen utgick Trafikverket från helt orealistiska trafikflöden.
Under projektets gång bjöd Trafikverket in till en medborgarträff där man skulle kunna ställa frågor mm. När jag där påpekade den livsfarliga skyltningen under byggtiden så blev jag bara bemött av en arrogant projektledare. Skyltningen motsvarade inte ens Trafikverkets egna regler.
Nej, inte bra!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 302 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 302 inlägg
Ironiskt nog fick jag upp det här inlägget på Facebook nu!
https://www.facebook.com/1000647796...DAswr6P4xzwmGFgyuU7HTydur7aEngnAECWGin1cCEHl/
https://www.facebook.com/1000647796...DAswr6P4xzwmGFgyuU7HTydur7aEngnAECWGin1cCEHl/
