Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ironiskt nog fick jag upp det här inlägget på Facebook nu!

[länk]
Härligt! Snuten som tar bilden står halvt på vägbanan, och polisbilen borde stå bakom haveribilen med blåljus påslaget för att varna bilisterna.
Tar jag fel om jag tro att du jobbar på Trafikverket?
 
Ossian K Olsson
T Thomas_Blekinge skrev:
Härligt! Snuten som tar bilden står halvt på vägbanan, och polisbilen borde stå bakom haveribilen med blåljus påslaget för att varna bilisterna.
Tar jag fel om jag tro att du jobbar på Trafikverket?
Ja jag är anställd på Trafikverket men arbetar med helt andra saker.
 
I Trafikverkets egna dokument står det:

"E22 byggs ut till motortrafikled på sträckan Lösen-Norra Binga. På sträckan Lyckebyån-Lösen där vägen breddas till 2+2-väg fortsätter E22 att vara mötesfri landsväg som idag.
Detta för att även fortsatt möjliggöra för trafik med jordbruksfordon på sträckan"


Dvs ingen motorväg och bitvis helt vanlig landsväg där man får köra sakta och stanna om man kan göra det utan att vara i vägen.
 
Redigerat:
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ironiskt nog fick jag upp det här inlägget på Facebook nu!

[länk]
Ska man ringa polisen när bilen stannar? Ja, man lär sig något nytt varje dag.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man inte är sakägare, dvs bor i omedelbar närhet, har man inget att komma med.
Det ska vi nog vara glada för, annars hade det aldrig blivit något byggt.

Att lägga ut lite schaktmassor och en klick asfalt när allt redan är etablerat är ju såklart bara en piss i Nilen.
 
Fairlane
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska man ringa polisen när bilen stannar? Ja, man lär sig något nytt varje dag.
Om bilen står trafikfarligt. Det låter rätt rimligt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Snuten som tar bilden står halvt på vägbanan, och polisbilen borde stå bakom haveribilen med blåljus påslaget för att varna bilisterna.
Den gör väl det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag antar att även den här delen av E22 är smal motorväg utan vägren och då anser jag att det är befogat med nödfickor som ligger ganska tätt. Det finns ingenstans att ta vägen om man måste stanna av någon anledning.

Skulle man byggt traditionell motorväg med vägren på båda sidor hade det blivit mycket dyrare.
Jag har stått still med min bil pga. bromsproblem i en sådan liten ficka på 2-1-väg, frågar man mig så var en sån ficka alldeles för liten.

Man kände sig inte stor när lastbilarna (och personbilarna ännu fortare) dundrade förbi i 85 blås trots varningstriangel, varningsblinkers och 5 stillastående bilar med viftande människor för att påkalla uppmärksamhet och försöka sänka farten……
 
Nu har jag kört den aktuella sträckan som är skyltat som motortrafikled. På sträckan västerut från avfart Jämjö till trafikplats Lösen finns två nödfickor bredvid tvåfilig körbana.
Jag vet, en nödfickan är obetydliga kostnader i sammanhanget men det är ju bara ett exempel för slöseriet. Vid Lösen har man byggt en jättelik samåkningsparkering som utnyttjas normala arbetsdagar till kanske 2% av sin kapacitet, och det finns en annan samåkningsparkering bara 300 m bort. Och det är ju inte bara några ton massor och asfalt. Det kräver ju även underhåll (lampbyte, renhållning...).
 
Ossian K Olsson
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu har jag kört den aktuella sträckan som är skyltat som motortrafikled. På sträckan västerut från avfart Jämjö till trafikplats Lösen finns två nödfickor bredvid tvåfilig körbana.
Jag vet, en nödfickan är obetydliga kostnader i sammanhanget men det är ju bara ett exempel för slöseriet. Vid Lösen har man byggt en jättelik samåkningsparkering som utnyttjas normala arbetsdagar till kanske 2% av sin kapacitet, och det finns en annan samåkningsparkering bara 300 m bort. Och det är ju inte bara några ton massor och asfalt. Det kräver ju även underhåll (lampbyte, renhållning...).
Nu får tänka på att nödfickorna också används till underhåll.

Men även på tvåfiliga vägar är de tyvärr nödvändiga. Finns många allvarliga olyckor när tex lastbil fått stopp på tvåfilig väg men står i högra körfältet och sen kommer bilar och kör rätt in i bilen, antagligen för att föraren gör annat..
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
De kallas ”Nöduppställningsplats” i VGU och kraven för vart dessa ska vara och dess utformning står i det här dokumentet
[länk]

[bild]
I planbeskrivningen benämns de som drift-/nödficka.

[länk]

De är till för att kunna stanna till på om det blir fel på ditt fordon utan att stoppa upp trafiken.
Jag har inget mot nöduppställningsplatser. I din referens står:
K233033På enfältssträckor ska finnas möjlighet att angöra nöduppställningsplats eller annan motsvarande sidoanläggning, senast 2,5 km efter närmsta tvåfältsträcka

På den aktuella platsen står nöduppställningsplatsen redan efter < 1 km efter närmaste tvåfältssträcka. Skulle man vänta 2.5 km så hamnar man ju redan i nästa tvåfältssträcka.
Vad jag menar är att Trafikverket har strösslat sträckan med nöduppställningsplatser långt utöver kravet där det saknas sådana totalt på många andra platser.
För mig är det ett tecken på slöseri, bara ett litet tecken utan många andra. Har dom inga revisorer?
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Finns många allvarliga olyckor när tex lastbil fått stopp på tvåfilig väg men står i högra körfältet
Statistik på detta?
 
Kan man anta att det finns enkla logiska förklaringar? Ibland kanske det uppstår överskott på schaktmassor och bergkross och att enklast och billigast är att nyttja det lokalt till en extra sådan här ficka. Eller det sticker upp en bergsknalle som endera ska bort eller fyllas över.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
RoTe
B Bjober skrev:
Kan man anta att det finns enkla logiska förklaringar? Ibland kanske det uppstår överskott på schaktmassor och bergkross och att enklast och billigast är att nyttja det lokalt till en extra sådan här ficka. Eller det sticker upp en bergsknalle som endera ska bort eller fyllas över.
Man kan väl inte frångå ursprungsplanen utan att göra en ny mark och miljö utredning gällande skyddsvärda arter och annat som tar ca fem år att genomföra?
 
RoTe RoTe skrev:
Man kan väl inte frångå ursprungsplanen utan att göra en ny mark och miljö utredning gällande skyddsvärda arter och annat som tar ca fem år att genomföra?
Nä. Nog hoppas man att planen är så grundligt gjord från början att de vet exakt var massorna ska tas och var de ska läggas. Något annat menar jag inte.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.