B
D Dilato skrev:
Där har du problemet.
Ingen fattar beslut att såga av räcket trots att det finns utrustning och kompetent personal på plats.

Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.

– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.

Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.

För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,

[länk]
Varför sågade han inte bara av räcket?

B Boan skrev:
Varför sågade han inte bara av räcket?
Polisen står bredvid och kommer säkert att anhålla honom för samhällsfarlig skadegörelse/infrastruktursabotage 🙁

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Polisen står bredvid och kommer säkert att anhålla honom för samhällsfarlig skadegörelse/infrastruktursabotage 🙁
Polisen ville väl hjälpa som jag förstod?

B Boan skrev:
Polisen ville väl hjälpa som jag förstod?
Men dom fick inte klart besked från högre ort och vågade väl inte fatta egna beslut...

B
D Dilato skrev:
Men dom fick inte klart besked från högre ort och vågade väl inte fatta egna beslut...
Problemet är ju att de ska fråga någon. I det fallet bättre handla först och be om förlåt sen. Det var ju en av kritiken, att egen handlingskraft hämmas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Salt borde förbjudas, det skapar ofta mera problem än det löser
Ska vi ha en fungerande trafik, och dessutom "nollvision" är saltet helt nödvändigt.

M Mats_R skrev:
Ska vi ha en fungerande trafik, och dessutom "nollvision" är saltet helt nödvändigt.
Nollvisionen är ju just en vision, lite som att man skall gå på krogen och ta EN öl, det kommer aldrig hända men det låter ju bra

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Samtidigt som saltet också ställer till det om det används när det snöar. Lite försiktigare med saltet vid snöfall tack.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Du är nog ensam om att tro att bärgare och hjullastarförare sitter och latar sig helt overksamma när det är snökaos!
Det åtgår lika många bärgare oavsett vägtyp vid bärgning!
Plogning sker med samma/lika fordon på stora och små vägar?
Det kanske är bättre att ploga små/lokala vägar då en plog kan ploga 50% av körbanan medan 3plogar kan bara ploga 50% körbana så effektiviteten blir 200% bättre på småvägar.
Då kanske resurserna räcker.
Då borde vi kräva att: när det snöar stänger vi Europavägarna, snöröjer lokalpatriot med de tillgängliga resurserna.
Det har ju framkommit nu är någon beställning på bärgning av första bilen inte gjordes förrän efter flera timmar. Så jo, någon satt nog och väntade på körning.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Var har du sett det? Det brukar de vara snabba att beställa.

Det är alltid 2 axlade dragbilar från utlandet med dåligt mönster på däcken som får stopp. När det börjar slira i motluten så glider drivhjulen i sidled och trailer ekipaget viker sig !
En Nordiskt dragare har en extra axel som styr rakt fram om det slirar på drivaxeln, dessutom rejäla vinterdäck.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Säger du att jag är blind nu?
Har kört till jobbet ett par ggr kl halv 5 och mött idioterna :) plogarna är långt upp och de saltar. När där är 1 dm på asfalten Fått köra i 30 pga sånt trams när man varit helt själv på sin vägbana.

Förra veckan så när jag plogar på mitt arbete så kommer där en plogbil förbi, men han tog ju inget. 3 meter från vägen där jag plogar så var allt borta. Och då kör jag med gammalt skit i jämförelse.
Det där med plogbladen högt upplyfta under snöplogningen har jag också funderat över. Kan det bero på att Gatukontorsidioterna byggt alltmer terroriserande väggupp och avsmalningar av körbanorna vilket gör att om plogbilarna kör på dessa konstruktioner, med nedsänkta plogar, så blir det en jävla smäll i plogbladen, med risk för skadad utrustning?😠

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Det där med plogbladen högt upplyfta under snöplogningen har jag också funderat över. Kan det bero på att Gatukontorsidioterna byggt alltmer terroriserande väggupp och avsmalningar av körbanorna vilket gör att om plogbilarna kör på dessa konstruktioner, med nedsänkta plogar, så blir det en jävla smäll i plogbladen, med risk för skadad utrustning?😠
Inte på E22:an. Men det kanske bara är en tidsfråga.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.