113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Min vän, du vet noll och intet om hur mycket koll jag har på saker och ting, eftersom du inte känner mig.D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vilka fler ”tvärsäkra lösningar” du syftar på, men senast jag kollade så var detta ett forum där alla medverkande får framföra sina synpunkter, och det gör både du och jag och alla andra. I utbytet av olika sådana hittar vi kanske så småningom någon slags sanning, eller så upptäcker vi nya sätt att se på saker och ting som vi själva inte har tänkt på.
Vem som är bäst och inte ligger givetvis i betraktarens öga. Jag tycker han är bäst, du tycker inte det. Då är vi överens om att inte vara överens. Big deal.
Det där var ett svar jag skrev till en annan användare tidigare, men valde att inte posta. Det låg kvar i svarsrutan och hamnade ovanför citatet, så jag missade att det fanns. Jag tog bort det så fort jag såg det, men du han tydligen läsa först. Det var som sagt inte tänkt som svar till dig.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Ok.D Daniel 109 skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
Du är nog ensam om att tro att bärgare och hjullastarförare sitter och latar sig helt overksamma när det är snökaos!P paralun skrev:
Det åtgår lika många bärgare oavsett vägtyp vid bärgning!
Plogning sker med samma/lika fordon på stora och små vägar?
Det kanske är bättre att ploga små/lokala vägar då en plog kan ploga 50% av körbanan medan 3plogar kan bara ploga 50% körbana så effektiviteten blir 200% bättre på småvägar.
Då kanske resurserna räcker.
Då borde vi kräva att: när det snöar stänger vi Europavägarna, snöröjer lokalpatriot med de tillgängliga resurserna.
Varför ska resten av trafikanterna lida för att företagen inte håller sej med grejer på lager??P paralun skrev:Eftersom vi nu har situationen med "Just in time" leveranser med långtradare så ska det vräkas på salt på våra motorvägar (OBS endast motorvägar!) Om det är för kallt som det var i Norrland igår så ficka vräka på med sand för att JIT-långtradarna skulle klara E4.
Sen eventuell rost drabbar enbart bilägare som inte regelbundet tvättar sin bil inkl underspolning.
Läs denna artikel ! Från och med 240101 skall alla lastbilar ha vinterdäck även på trailern i Norge. Vid första kontrollen fick 25% körförbud
https://www.transportarbetaren.se/norge-skarper-kraven-pa-lastbilar-pa-vintervag/
”I Norge har vi i alltid haft svenska och finska lastbilar som kört och det är inga problem. Men nu har vi fått mer och mer bilar från hela Europa. Och de har mycket sämre förutsättningar”
https://www.transportarbetaren.se/norge-skarper-kraven-pa-lastbilar-pa-vintervag/
”I Norge har vi i alltid haft svenska och finska lastbilar som kört och det är inga problem. Men nu har vi fått mer och mer bilar från hela Europa. Och de har mycket sämre förutsättningar”