113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Det är såklart bra för städerna att de får apotek i varenda hörn =) Dock så blev inte så fallet i byarna där det är samma öppetider som innan.AndersPS skrev:
I båda dessa konkreta fallen är det ju mycket bättre idag. Det finns apotek lite överallt, och de har faktiskt öppet på de tider som jag har tid att besöka dem. Att det inte finns tillgång till vissa läkemedel är ju inte apotekens fel, utan att större systemfel med bakomliggande effekter. Förklara gärna hur det hade sett annorlunda ut om det fortfarande bara funnits ett statligt Apotek.
En viss överkapacitet fanns hos det statliga Apoteket, men det hade inte gjort någon större (längre) skillnad.
När du tittar på besiktningen är det samma sak - större tillgänglighet. Att enskilda stationer har fått stänga är ju inte så allvarligt i sig, utan snarare ett tecken på att systemet fungerar.
Allt som är privatiserat har faktiskt blivit dyrare. Privatiserad besiktning, vård, vårdcentraler sjukhus osv osv.
Även om man inte betalar sjukvården helt ur egen ficka så är det ju vår statskassa som urholkas av överbetalda "läkare" =)
Exakt. Om man nu är på permanent medicinering är det bra.D Dilato skrev:
Om man behöver medicinen asap så är det sämre. Vi fick erfara det med pågen, det var slut i hela sverige
Att det inte kommer ut från leverantören har ju int med apoteksmonopolets avskaffande att göra.
På mindre orter fungerar ju inte konkurrensen, men på orter där det finns mer än en bilprovning uppfattar jag inte att det blivit dyrt.
På mindre orter fungerar ju inte konkurrensen, men på orter där det finns mer än en bilprovning uppfattar jag inte att det blivit dyrt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag upplever det inte som att bilbesiktningen har blivit billigare. Det har blivit större tillgänglighet. Men det är bara för oss som bor i storstäderna. Konkurrensen gör inte alltid allting bättre.
Ett apotek i varje gatuhörn och en bilbesiktning i varje i varje korsning. Det har gett oss mer att välja mellan. Men jag hade inga jättestora problem innan. Men ute o de mindre städerna har det väl snarare minskat. Men jag måste erkänna att konkurrensen har rensat ut lite. Så nu är bara vart annat gatuhörn.
Men en fördel är nätapoteken som finns i varje telefon. För oss som bor Stockholm så kan man få varorna hemkörda samma dag.
Förvisso bygger det på att kommunerna och Trafikverket plogar vägar och gator. Stockholms kommun har börjat med en jämlik snöskottning. Det innebär att man inte plogar någonting. Annars är tanken att man ska prioritera gångvägarna. eftersom det är fler kvinnor som går. Problemet är bara den att det innebär att lastbilar och budbilar inte kommer fram. smågatorna plogas en gång i veckan även om det snöat.
Nu bor jag Botkyrka kommun, en fattigare kommun. Men alla gator plogas varje gång det snöat
Ett apotek i varje gatuhörn och en bilbesiktning i varje i varje korsning. Det har gett oss mer att välja mellan. Men jag hade inga jättestora problem innan. Men ute o de mindre städerna har det väl snarare minskat. Men jag måste erkänna att konkurrensen har rensat ut lite. Så nu är bara vart annat gatuhörn.
Men en fördel är nätapoteken som finns i varje telefon. För oss som bor Stockholm så kan man få varorna hemkörda samma dag.
Förvisso bygger det på att kommunerna och Trafikverket plogar vägar och gator. Stockholms kommun har börjat med en jämlik snöskottning. Det innebär att man inte plogar någonting. Annars är tanken att man ska prioritera gångvägarna. eftersom det är fler kvinnor som går. Problemet är bara den att det innebär att lastbilar och budbilar inte kommer fram. smågatorna plogas en gång i veckan även om det snöat.
Nu bor jag Botkyrka kommun, en fattigare kommun. Men alla gator plogas varje gång det snöat
Vad menar du med byar? De jag känner till saknar apotek och de lite större har helt klart fått bättre öppettider, även de statliga.Rkarlsson skrev:Det är såklart bra för städerna att de får apotek i varenda hörn =) Dock så blev inte så fallet i byarna där det är samma öppetider som innan.
Allt som är privatiserat har faktiskt blivit dyrare. Privatiserad besiktning, vård, vårdcentraler sjukhus osv osv.
Även om man inte betalar sjukvården helt ur egen ficka så är det ju vår statskassa som urholkas av överbetalda "läkare" =)
Upplysningsvis så var jag på 90-talet, de få ggr jag behövde besöka apotek efter jobbet kl 17 i Göteborg, tvungen att antingen sätta mig minst 30 minuter i Nordstans apotek med allt vad det innebär i fråga om parkering mm, eller så kom jag på till slut att faktiskt det finns ett apotek med normala öppettider vid Östra sjukhuset. Det var vad som fanns i en storstad som Göteborg före reformen. Typ Nordkorea.
Jo men det kan ju även vara att Trafikverket sysslar med fel saker, har fel kompetensprofil och måste bli mer operativ. Avtalet med Svevia måste nog synas noggrant. (som jag uppfattar är väghållare just nu)AndersPS skrev:
Jag menar byar som i byar. Typ 3-5000 invånare.K karlmb skrev:Vad menar du med byar? De jag känner till saknar apotek och de lite större har helt klart fått bättre öppettider, även de statliga.
Upplysningsvis så var jag på 90-talet, de få ggr jag behövde besöka apotek efter jobbet kl 17 i Göteborg, tvungen att antingen sätta mig minst 30 minuter i Nordstans apotek med allt vad det innebär i fråga om parkering mm, eller så kom jag på till slut att faktiskt det finns ett apotek med normala öppettider vid Östra sjukhuset. Det var vad som fanns i en storstad som Göteborg före reformen. Typ Nordkorea.
Om just den medicinen du behöver inte finns på apoteket i byn men finns i stan, vad hjälper det egentligen då personen om den inte kan köra in till stan.
Jag fick ju själv köra in till stan för att hämta medicin för att apoteket i byn vägrade plocka in det jag blev förskriven och den var den som funkade. De ville ge mig något som inte funkade
Så har det alltid varit, små apotek har inte alla läkemedel på hyllan och har aldrig haft.Rkarlsson skrev:
Beställer man på webben från recept så levererar dom till ditt apotek eller hem.