Förra vändan det var halt före jul så var det 5-10 olyckor i området där jag bor pga att bilar kör mitt i vägen på mötesväg och de viker inte ut tillräckligt för att mötande bil skall få plats. Jag blev själv av med backspegeln på detta sätt (en ny backspegel på en ny bil kostar en bra bit över tiotusen kronor). Men som sagt, jag var inte ensam om att råka ut för detta. I mitt fall gick jag ut så långt det bara gick, men det hjälper inte när folk kör för fort i (sin) högerkurvan och inte kommer in till vägkanten. 7-metersvägar kan man inte köra snabbt på vid halt väglag.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
en fil åt vardera hållet på 70km/h väg, gira över till motsatt fil på isig väg är allt annat än smart. Minidrivorna kom man igenom utan problem i 30-40km/h, men det är väl att köra rally då tydligen...
Det verkar inte vara direkt vettigt att köra över i mötande körfält. Själv tillhör jag snigeln när väglaget känns jävligt. Men jag brukar undvika att köra om vid dessa tillfällen och tänker på att underlätta när någon idiot kör om. Jag tillhör inte de som håller på och leker polis. Det finns en anledning till att polis är en högskole utbildning man måste gå.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
I dag "fastnade en lastbil i snön" på en järnvägsövergång och tåget körde rätt in i släpet, lokföraren avled.

Ser någon någon snö att prata om?

Lastbil hänger ovanför järnvägsspår, lutande stolpe, snöigt landskap, olycksplats eller nödsituation antyds, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
DejvidK och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I dag "fastnade en lastbil i snön" på en järnvägsövergång och tåget körde rätt in i släpet, lokföraren avled.

Ser någon någon snö att prata om?

[bild]
Trailer med bara drivning på bakhjulen. Stannade troligen av lite för att cementlasten på släpet inte skulle skaka av och fick sedan inte tillräckligt med fäste för att kunna dra över det tunga släpet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
En sådan trailer har väl aldrig drivning?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En sådan trailer har väl aldrig drivning?
Precis, det är en del av problemet. Men troligen än mer avsaknad av dubbdäck och sexhjulsdrivning på dragbilen. Men det är fel typ av fordon för denna typ av överfart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det är en del av problemet. Men troligen än mer avsaknad av dubbdäck och sexhjulsdrivning på dragbilen. Men det är fel typ av fordon för denna typ av överfart.
Dubbdäck är det tillåtet på lastbilar?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tragiskt, verkligen...Och järnvägen som får så mycket skit, nu drabbades en lokförare med döden, helt oskyldig till olyckan som det verkar....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Rejäl skrev:
Dubbdäck är det tillåtet på lastbilar?
Ja men används i princip inte förutom av t.ex. brandbilar och då enbart på framaxel.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Ja men används i princip inte förutom av t.ex. brandbilar och då enbart på framaxel.
Det var det jag tänkte på att jag har inte sett en lastbil med dubbade däck…

Rejäl skrev:
Det var det jag tänkte på att jag har inte sett en lastbil med dubbade däck…
Även bussar har ibland. Lastbilar på småvägar i Norra delen av landet också ibland.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Bilister som varnades för att ut och köra men valde att vara ute och köra ändå. Plogbilar och bärgningsbilar som inte kommer fram för att bilarna står i vägen.
Varningen skickades ut först på dagen, när de flesta privatpersoner som fastnade var på jobb, ska de sova över där eller?

RoTe
AndersPS AndersPS skrev:
Varningen skickades ut först på dagen, när de flesta privatpersoner som fastnade var på jobb, ska de sova över där eller?
Ja? När det var generalkaos pga snöväder här i Uppland sov folk över på jobbet, folk sov över på ett tåg som stod på Uppsala Central osv osv.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om nu långtrådarna med dåliga däck är en stor bidragande sak till problemet så visste man det förut. Vid minsta tecken på annalkande problem borde man ha tvingat dom till yttersta högerfilen så att annat utrymme finns för plogar/insatsfordon, eventuellt personbilar.
Varför helt enkelt inte införa 100% kontroll av däck vid dåligt väder vid våra hamnar? Jag tror till och med att det finns minst 1, kanske 2, myndigheter, som har det uppdraget, fast i begränsad omfattning.

Ossian K Olsson
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har faktiskt hört om två stycken nu som valde bo kvar på hotell i Malmö ist för att åka hem på kvällen. Ett fall så slutade tågen gå mot Ystadhållet och för att dennes anhörig inte skulle behöva ge sig ut med bil och hämta blev det då hotell.

Det var tur för det var totalstopp på E65 också på kvällen.

Ibland är det så att vädret gör att planer ändras.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.