Problemet är väl att när man stänger vägen så står trafiken still, vilket gör att det blåser upp drivor runt fordonen, vilket gör att de inte kommer igång sen igen... så att stänga vägen kommer inte att motverka problemet utan snarare skapa det

P paralun skrev:
Njau, kollade på TV4 och en intervju med räddningstjänstens företrädare och han konstaterade att de jobbade på som man brukar göra och inga större problem. Sen gav han en uppmaning med att behövde man inte ut på vägarna så stanna hemma.
Det var så man sa kring E22 också, och den samlade skaran av experter här på BH tyckte att man borde agerat och stängt direkt, det fanns röster om att det räckte med risk för att folk skulle fastna.

Att inte Trafikverket kan lyssna på experterna från ByggaHus. 😉

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det var så man sa kring E22 också, och den samlade skaran av experter här på BH tyckte att man borde agerat och stängt direkt, det fanns röster om att det räckte med risk för att folk skulle fastna.

Nej då har du missuppfattat det hela. Om man nu konstaterar att det blivit ett totalstopp som beror på dålig snöröjning så måste man ju snarast stänga påfarterna till en väg samt stänga huvudleden..
Nu tror jag sedan inte Trafikverket väst har samma usla beredskap som sina kollegor i syd.

Unikt namn
Det är helt otroligt att ingen verkar vara förmögen att ta beslut på trafikverket.
Det är ju nästan så man misstänker att chefen stämplade ut tidigt denna fredag för att hitta på något skoj, sen blev resten av organisationen förlamad.

AndersPS AndersPS skrev:

Nej, det var några självutnämnda experter. Det fanns allt en del som försökte påpeka det orimliga i ett sådant förfarande.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
På mindre orter fungerar ju inte konkurrensen, men på orter där det finns mer än en bilprovning uppfattar jag inte att det blivit dyrt.
Det beror väl på vad man menar med dyrt.
En besiktning kostade 300 kronor 2010.
Idag kostar den 700 utan rabattkoder.
Kanske är det bara inflationen som gått upp 133%? 🤔

• Gilla
mawno
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var några självutnämnda experter. Det fanns allt en del som försökte påpeka det orimliga i ett sådant förfarande.
Nähä, det menar du inte. 😉

(Ja, jag vet, ironi är svårt online)

Unikt namn Unikt namn skrev:
579 kronor kostar det hos bilprovningen, helt utan rabatter, på tider som är tillgängliga imorgon. Vill man får man 150 kronor rabatt på det priset.

2010 bestämdes priset av staten och det var 320kronor, inte 300. Det stämmer dock att priset har gått upp mer än inflationen. Tillgängligheten har ökat då det idag finns mer än dubbelt så många stationer att besiktiga på än 2010 - vilket i sig inte behöver vara ett bra mått att mäta på om man inte tittar på var de finns etc. Men 2019 fanns det ingen län där antalet tillgängliga stationen minskat, så med det tillägget är det ett ganska bra mätetal.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
700kr är inte ett representativt pris i dag. 500kr -550kr beroende på dag är de priser jag hittar. Så snittpriset ligger klart under 700kr. Då har tillgängligheten ökat rejält, de bjuder dessutom på kaffe och senast justerade de ett lyse i stället för att kräva ombesiktning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
2010 bestämdes priset av staten och det var 320 kronor
I juli 2010 var KPI 302,04. I september 2023 besiktigade jag en bil senast. Då var KPI 408,05. Hade besiktningspriset följt KPI borde jag ha betalat 432 kronor. Jag betalade 399 kronor. Jag tycker inte prisutvecklingen har varit anmärkningsvärd.

Källa KPI:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...entprisindex-kpi/kpi-faststallda-tal-1980100/

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
AndersPS AndersPS skrev:
579 kronor kostar det hos bilprovningen, helt utan rabatter, på tider som är tillgängliga imorgon. Vill man får man 150 kronor rabatt på det priset.

2010 bestämdes priset av staten och det var 320kronor, inte 300. Det stämmer dock att priset har gått upp mer än inflationen. Tillgängligheten har ökat då det idag finns mer än dubbelt så många stationer att besiktiga på än 2010 - vilket i sig inte behöver vara ett bra mått att mäta på om man inte tittar på var de finns etc. Men 2019 fanns det ingen län där antalet tillgängliga stationen minskat, så med det tillägget är det ett ganska bra mätetal.
Bokningssida för körtider, vecka 3 2024, olika tider och priser, personlig information redigerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag överdrev visst, 639-649 hos min närmaste.
Knappt 100% upp då. Rimlig slant för en kopp risigt maskinkaffe.

Och ja det går att hitta billigare tider, men hur är det en fördel att vissa tider är dyrare?

Jag har personligen aldrig upplevt ett problem att hitta en besiktningstid. Det skulle ju ske varje år vid samma tid....

Däremot är det ju en logiskt följd att priset går upp när fler utövare ska dela på samma kundunderlag. Det borde ju vem som helst som tänkt till förstått.

Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
[...]i stället för att kräva ombesiktning.
Du menar att systemet skapat incitament för besiktaren att vara "snäll" i protokollet för att få nöjda kunder? Alltså slarva med tillsynen.
Inte olikt hur friskolorna tävlar i glädjebetyg för att locka till sig elever?

Beroende på vilket perspektiv man har på syftet med besiktningen kan det ju vara bra eller dåligt att det är så.

Nej, det menade jag inte. Han fixade felet, så protokollet var korrekt. Men visst finns den typen av incitament. Det måste finnas en kontroll som håller koll på det.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
[bild]
Jag överdrev visst, 639-649 hos min närmaste.
Knappt 100% upp då. Rimlig slant för en kopp risigt maskinkaffe.

Och ja det går att hitta billigare tider, men hur är det en fördel att vissa tider är dyrare?

Jag har personligen aldrig upplevt ett problem att hitta en besiktningstid. Det skulle ju ske varje år vid samma tid....

Däremot är det ju en logiskt följd att priset går upp när fler utövare ska dela på samma kundunderlag. Det borde ju vem som helst som tänkt till förstått.
Då är frågan, finns det fler eller färre stationen där du bor?

Bokningssida för bilprovningar, val av tid och ort, prissättning, mobil vy, vecka 3 i januari 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Ni glömmer att besiktningsperioden ändrats från var 12e till var 14e månad, men besiktar man på första dagen med körförbud (man får självklart lagligt köra till besiktningen) får man 15 månader.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.