P
D Daniel 109 skrev:
Det tror jag inte på att är ett sätt ens skånska plogare använder sig av.
Säger du att jag är blind nu?
Har kört till jobbet ett par ggr kl halv 5 och mött idioterna :) plogarna är långt upp och de saltar. När där är 1 dm på asfalten Fått köra i 30 pga sånt trams när man varit helt själv på sin vägbana.

Förra veckan så när jag plogar på mitt arbete så kommer där en plogbil förbi, men han tog ju inget. 3 meter från vägen där jag plogar så var allt borta. Och då kör jag med gammalt skit i jämförelse.

D Daniel 109 skrev:
Det tror jag inte på att är ett sätt ens skånska plogare använder sig av.
Menar du tandemplogning?
Den taktiken används ju numera överallt i länder det faller snö.
Det blir ju en mycket säkrare väg när båda körfälten rensas samtidigt.
Sen kör ju de stora plogbilarna med en högre fart men det finns då en massa bilister som blir kraftigt irriterade när de inte kommer förbi.

Rkarlsson skrev:
Du menar alltså att trafikverket på riktigt säger åt plogbilar att ha bladet 1 meter upp i luften och salta på 1 dm snö ?
För det är exakt så de har kört i norra skåne.
Hade gärna hört det samtalet.
Ja, det kräver väl sin förklaring isåfall. Är ju inte säkert att de fick en så direkt order.
Men den vidare hanteringen när det korkade igen i båda filer är ju knappast någon privat aktörs eller hur?

P
K karlmb skrev:
Ja, det kräver väl sin förklaring isåfall. Är ju inte säkert att de fick en så direkt order.
Men den vidare hanteringen när det korkade igen i båda filer är ju knappast någon privat aktörs eller hur?
Har de kört på samma sätt där nere så kan det påverka utfallet utan tvekan. Ytterst står ju trafikverket som ansvariga att svara på frågan. De har gjort fel iallafall vilket är konstaterat.

Rkarlsson skrev:
Har de kört på samma sätt där nere så kan det påverka utfallet utan tvekan. Ytterst står ju trafikverket som ansvariga att svara på frågan. De har gjort fel iallafall vilket är konstaterat.
Jo men det förefaller klart mysko, jag vet att det förekommit entreprenörer som skyddat gummiskrapan som sitter längst ner på en plog eftersom ersättningen varit för dålig från beställaren.
Men 1 dm lyft verkar ju rena dumheterna inkl att salta.

P
P paralun skrev:
Jo men det förefaller klart mysko, jag vet att det förekommit entreprenörer som skyddat gummiskrapan som sitter längst ner på en plog eftersom ersättningen varit för dålig från beställaren.
Men 1 dm lyft verkar ju rena dumheterna inkl att salta.
Sen har man hört att de får rätt bra ersättning. Det får dock någon som gillar att läsa avtal plocka fram och visa.
Det är iallafall helt åt skogen som det är just nu.

Rkarlsson skrev:
Ta andra branscher, Taxi, sjukhus apotek besiktningen.
Min erfarenhet av bilbesiktningen är att kundbemötandet har blivit mycket bättre, tillgängligheten bättre både gällande plats och tider.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
M Mats_R skrev:
Min erfarenhet av bilbesiktningen är att kundbemötandet har blivit mycket bättre, tillgängligheten bättre både gällande plats och tider.
hehe, carspect har jag erfarenhet att de slår ner på godkända poster. Vi blev utsatta för de dårarna. Halvljus ej godkänt. Körde direkt till verkstan och de ansåg att det inte var fel.
Vi körde till besikta istället och de undrar vad de skulle kolla, den var ju godkänd och vi åtgärda ingenting.
Carspect ville inte betala tillbaka pengarna =)
Så de kan absolut vara jättetrevliga men kompetensen behöver ses över.

Dekra provade jag en gång och aldrig mer, den killen kan inte ha blivit godkänd så som han höll på.

Rkarlsson skrev:
hehe, carspect har jag erfarenhet att de slår ner på godkända poster. Vi blev utsatta för de dårarna. Halvljus ej godkänt. Körde direkt till verkstan och de ansåg att det inte var fel.
Vi körde till besikta istället och de undrar vad de skulle kolla, den var ju godkänd och vi åtgärda ingenting.
Carspect ville inte betala tillbaka pengarna =)
Så de kan absolut vara jättetrevliga men kompetensen behöver ses över.

Dekra provade jag en gång och aldrig mer, den killen kan inte ha blivit godkänd så som han höll på.
Ja, då har vi helt olika erfarenheter. De negativa upplevelserna förknippar jag med den gamla statliga bilprovningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi hade en fullständigt rabiat kvinnlig bilprovare. Hon var ökänd i hela stan. En gång fick hon en örfil av en kvinnlig kund, som sen fick böter för tilltaget.

Men det kan vara så att kompetensen blivit sämre. Vad jag har hört så har kravet att ha arbetat som bilmekaniker numera slopats.Det kravet fanns i den statliga bilprovningen. Lite off topic kanske.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Idag 15/1 Måndag snöar det lika mycket som vid kaoset, men det blåser inte och är 0° så normen 1cm/tim klarar sig nog.🤔😉

Gällande bilprovning så är väl sånt högst beroende på vilken station man kör till?

När jag bodde i Lund hade vi före avregleringen två stationer att besiktiga på, den ena var inte mycket att hurra över, den andra hade två provare som var väldigt trevliga och hjälpsamma.
Där fortsatte jag även efter regleringen.

När jag flyttade till Trelleborg frågade jag släkten vilket de rekommenderade och här är det carspekt, och jag har inte varit missnöjd där.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Idag 15/1 Måndag snöar det lika mycket som vid kaoset, men det blåser inte och är 0° så normen 1cm/tim klarar sig nog.🤔😉
Jo kollade Trafikverket egna stationer inkl kameror och det kan nog bli stökigt idag.

Men numera kanske man infört mer "operativt" ansvar hos Trafikverket syd isf att sitta på viktiga Outlook-möten?

https://www.trafikverket.se/trafiki...y=6197495.97641&map_z=5&map_l=100000001010000

EDIT Ser iaf saltat ut men vänsterfilen blir nog inte så skoj. Sen ska vinden slå om till Nordan.

• Trafikverkets skärmavbild: vägkameravy, väderinformation, snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Blåser en del i 08-land idag med snöfall. Möter folk som helt vägrar köra i sin fil pga. snödrivning (10-20cm höga och ett par meter långa/tjocka) som finns på deras sida, tacka fan för att det blåser igen om ingen kör igenom drivorna och rensar upp vägen. Idioter... Snön virvlar ju upp och blåser iväg = renare väg.

Tokslut Tokslut skrev:
Blåser en del i 08-land idag med snöfall. Möter folk som helt vägrar köra i sin fil pga. snödrivning (10-20cm höga och ett par meter långa/tjocka) som finns på deras sida, tacka fan för att det blåser igen om ingen kör igenom drivorna och rensar upp vägen. Idioter... Snön virvlar ju upp och blåser iväg = renare väg.
Vägrar köra i sin egna fil? Det skulle vara höger fil. Men du menar att de kör i vänster fil?
Du kan inte klaga på att folk inte kör som dårar. Det kallas föt att anpassa hastigheten efter väglaget. Det är för att folk inte kan anpassa hastigheten som orsakar krockar och långa köer på motorvägen. Jag skulle undvika vänster filen vid dessa tillfällen. Dels ety luftigt väglag dels de som vägrar tro på att det snöar. Därför vägrar de vinterdäck. även om det kommit sånt vitt från himlen.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vägrar köra i sin egna fil? Det skulle vara höger fil. Men du menar att de kör i vänster fil?
Du kan inte klaga på att folk inte kör som dårar. Det kallas föt att anpassa hastigheten efter väglaget. Det är för att folk inte kan anpassa hastigheten som orsakar krockar och långa köer på motorvägen. Jag skulle undvika vänster filen vid dessa tillfällen. Dels ety luftigt väglag dels de som vägrar tro på att det snöar. Därför vägrar de vinterdäck. även om det kommit sånt vitt från himlen.
en fil åt vardera hållet på 70km/h väg, gira över till motsatt fil på isig väg är allt annat än smart. Minidrivorna kom man igenom utan problem i 30-40km/h, men det är väl att köra rally då tydligen...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.