113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Var någonstans skrev jag att trafikverket är privat, för det är ju undertonen av vad du skrev, eller var det bara ett besserwisser - beteende .P paralun skrev:Jo nu är inte Trafikverket privat utan statligt och de har ansvaret att våra stora vägar fungerar, speciellt en europaväg. Sen upphandlar de då väghållning från privata aktörer men Trafikverket bestämmer via avtal hur vägunderhållet ska skötas. Sen kan ju mycket väl någon inom Trafikverket Syd ha missuppfattat uppdraget?
Nej det var mest ett bemötande om att det skulle vara "privatiseringar" som skapat det här.trähandtag skrev:
Så Trafikverket har ansvaret och ska ju inte kunna frånsäga sig tankeförmågan vid olika händelser.
Det är ju upphandlingar och privatiseringar som försämrar allt. Ibland kan det blir riktigt bra. Denna vintern var det riktigt uselt.P paralun skrev:
Ta andra branscher, Taxi, sjukhus apotek besiktningen.
Ska vi fortsätta?
Taxi och specifikt sjukresor var det privatiseringen som totalt brände hela branschen. Billigast vinner, och sämst kvalitet.
Samma inom snöröjningen.
Nejdå, det kan i det här fallet vara så att Trafikverket har helt fel kompetensprofil i sin organisation.Rkarlsson skrev:Det är ju upphandlingar och privatiseringar som försämrar allt. Ibland kan det blir riktigt bra. Denna vintern var det riktigt uselt.
Ta andra branscher, Taxi, sjukhus apotek besiktningen.
Ska vi fortsätta?
Taxi och specifikt sjukresor var det privatiseringen som totalt brände hela branschen. Billigast vinner, och sämst kvalitet.
Samma inom snöröjningen.
En mer "vägmästarprofil" är ju jobbigt att hantera och människor som vet saker.
Vad var egentligen skillnaden innan 2015 då ? Tandemplogningar och faktiskt plogning?P paralun skrev:
Ledningarna är katastrof, och trafikverket har ju inte löst plogningen på sina vägar ännu och det har gått 1,5 vecka sedan nederbörden. Rätt intressant att det sköttes mycket bättre för något år sen.
Jo men tandemplogning med rätt intervall beror ju på vad som avtalats med väghållaren av Trafikverket.Rkarlsson skrev:
Sen i det här fallet så behövde man då snabbt hlullastare inkl tungbärgare eftersom det blev helt fel och kaos.
Sen har jag inte tillgång till Trafikverkets organisationsschema men de kanske numera har helt fel profil i sin organisation?
Det har jag inte upplevt. Tycker tvärtom att apoteken fungera utmärkt. Leverans till brevlådan på några dagar och vill man handla i butik finns de nästan i varje gathörn.Rkarlsson skrev:
Ingen aning. Jag har stött på både stjärnor och stolpskott vid besiktning men aldrig sett någon direkt koppling till privatiseringen.Rkarlsson skrev:
Tycker vi att det blev bra förra veckan ? Det är den enda frågan man behöver ställa sig.P paralun skrev:Jo men tandemplogning med rätt intervall beror ju på vad som avtalats med väghållaren av Trafikverket.
Sen i det här fallet så behövde man då snabbt hlullastare inkl tungbärgare eftersom det blev helt fel och kaos.
Sen har jag inte tillgång till Trafikverkets organisationsschema men de kanske numera har helt fel profil i sin organisation?
De finns inte i varje gathörnAlfredo skrev:
Det har jag inte upplevt. Tycker tvärtom att apoteken fungera utmärkt. Leverans till brevlådan på några dagar och vill man handla i butik finns de nästan i varje gathörn.
Ingen aning. Jag har stött på både stjärnor och stolpskott vid besiktning men aldrig sett någon direkt koppling till privatiseringen.
Bilprovning så var det dekra. Där verkar dock kontrollorganet ha någon ledning till skillnad från trafikverket. https://motorbranschen.mrf.se/dekra-besiktning-far-underkant/
De fick fixa till allt och söka om. Det kan man inte få trafikverket att göra då de är högsta hönsen.
Är det visat att någon i någon privatiserad organisation ligger bakom haveriet på E22?Rkarlsson skrev:
Vad jag hittills sett så är obefintliga och sena beslut i en ledning för operationen som ledde till att allt började igen i en skala som ledde till en massa ytterligare snö emellan bilarna.
Inte mer komplicerat än så.
Du menar alltså att trafikverket på riktigt säger åt plogbilar att ha bladet 1 meter upp i luften och salta på 1 dm snö ?K karlmb skrev:Är det visat att någon i någon privatiserad organisation ligger bakom haveriet på E22?
Vad jag hittills sett så är obefintliga och sena beslut i en ledning för operationen som ledde till att allt började igen i en skala som ledde till en massa ytterligare snö emellan bilarna.
Inte mer komplicerat än så.
För det är exakt så de har kört i norra skåne.
Hade gärna hört det samtalet.
Det tror jag inte på att är ett sätt ens skånska plogare använder sig av.