113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Jag kör också friktion (goodyear ultragrip ice) och har inga problem med greppet.Rkarlsson skrev:Det var jag med. Och det var massor av is. För en gångs skull har de nog saltat RV 21. Men övriga vägar var massor av is.
Men du bor kanske nere vid Malmö, ni brukar inte bli drabbade av något. Vi var borta vid Kristianstad idag. Och på riktigt, de har knappt nån snö överhuvudtaget medans vi 5 mil västerut har massor (nåja de har töat under dagen)
Så jo, i skåne är det väldigt vanligt med is. Sen väljer man själv vilka däck man kör med. Jag kör friktion. Och det har jag gjort mestadels av tiden och det fungerar bra.
Och ja, jag bor utmed E65.
Ja där nere brukar det nog inte ställa till något allsD Dilato skrev:
Man märker ju total frustration från Räddningstjänsten Kristiandstad över "röran".Rejäl skrev:
Travikverket's GD har nog en massa att förklara och vilka budgetdirektiv man gett till Trafikverket syd?
Eller tolkade Trafikverket syd direktiven käpprätt fel?
Jag skulle gissa att detta är en del i den privatiseringsvåg som skedde på 90-talet. Innan hade vägverket hela mandatet att ha folk i beredskap, utrustning. Idag är det utspritt på många privata aktörer, medan Trafikverket handhar upphandlingar och ”försöker” leda verksamheten. Om det äldre konceptet var dyrare har jag ingen koll på, men jag antar att det var dessa motiv som Bildt-regeringen,med Thatchers liberalism i bakhuvudet, genomförde.
Trafikverket har inte en organisation igång för att leda akuta insatser. Då är det inte så konstigt att det inte fungerar helt optimalt om behovet helt plötsligt dyker upp.
Jo nu är inte Trafikverket privat utan statligt och de har ansvaret att våra stora vägar fungerar, speciellt en europaväg. Sen upphandlar de då väghållning från privata aktörer men Trafikverket bestämmer via avtal hur vägunderhållet ska skötas. Sen kan ju mycket väl någon inom Trafikverket Syd ha missuppfattat uppdraget?trähandtag skrev:
Jag skulle gissa att detta är en del i den privatiseringsvåg som skedde på 90-talet. Innan hade vägverket hela mandatet att ha folk i beredskap, utrustning. Idag är det utspritt på många privata aktörer, medan Trafikverket handhar upphandlingar och ”försöker” leda verksamheten. Om det äldre konceptet var dyrare har jag ingen koll på, men jag antar att det var dessa motiv som Bildt-regeringen,med Thatchers liberalism i bakhuvudet, genomförde.
Finns det något som tyder på att det inte sköttes på ett vettigt sätt? Att en lastbil inte klarar väglaget på grund av undermåliga däck under i en vädersituation som det varnats för betyder inte att väghållningen är fel.
Jo du får nog kolla själv inkl "längbänken" som uppstod.D Daniel 109 skrev:
https://www.svtplay.se/video/eZxBoy3/rapport/ikvall-19-30?position=343&id=eZxBoy3
Både GD Trafikverket och GD MSB inkl mycket frustrerad räddningstjänst i Kristianstad är samstämmiga att så här får det INTE fungera.
Ja, hanteringen av situationen kunde ha fungerat bättre. Men det har liksom inte med vilken väghållning som upphandlats att göra.
Att tro att Trafikverket helt plötsligt ska kunna samordna en akut situation är nog inte riktigt rimligt. Det finns definitivt förbättringspotential på den biten.
Att tro att Trafikverket helt plötsligt ska kunna samordna en akut situation är nog inte riktigt rimligt. Det finns definitivt förbättringspotential på den biten.