Jag syftade på vad du påstår att de olika instanserna sagt.

T tompaah7503 skrev:
På vilket sätt tänker du att tjänstepersonen ska ta ansvar för situationen i efterhand?
På vilket sätt får du ta ansvar om du missar något viktigt på ditt jobb?
Löneavdrag förekommer tex.
Och poängen är inte lidandet för det, utan att du, om du anser att det ändå inte var ditt fel, skulle driva det hela uppåt för att de som verkligen var ansvariga, skulle få ta sitt ansvar, tex att de inte gett dig rätt befogenheter eller verktyg i lådan.

Vägmästare, Carl Bildt och sossar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ildts-och-socialdemokraternas-privatiseringar
"”Jag var avdelningschef i Vägverket Produktion som utsattes för konkurrens”, skriver Tomas Blomqvist i Umeå till mig. ”Ett av de första beslut vi tog var att avhända oss nästan tusen väghyvlar, lastbilar, plogutrustningar, sandnings- och saltningsutrustningar utomlands för att de inte skulle komma till våra konkurrenter.”
De såldes till Ryssland och Baltikum. I kontrakten stod det att materielen inte fick säljas tillbaka till Sverige och Vägverket Produktions konkurrenter."

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vägmästare, Carl Bildt och sossar.
[länk]
"”Jag var avdelningschef i Vägverket Produktion som utsattes för konkurrens”, skriver Tomas Blomqvist i Umeå till mig. ”Ett av de första beslut vi tog var att avhända oss nästan tusen väghyvlar, lastbilar, plogutrustningar, sandnings- och saltningsutrustningar utomlands för att de inte skulle komma till våra konkurrenter.”
De såldes till Ryssland och Baltikum. I kontrakten stod det att materielen inte fick säljas tillbaka till Sverige och Vägverket Produktions konkurrenter."
Ja så kan man ju också utnyttja sin dominerande ställning.

K karlmb skrev:
Ja så kan man ju också utnyttja sin dominerande ställning.
Jo och E22 som då är en Europaväg ska då hållas öppen.
Sen kan man då om skåningarna vill klassa om vägen till en simpel byväg med minimal vägunderhåll.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Om bara dessa totalt värdelösa lastbilschaufförerna hade haft en gnutta förnuft och stannat i höger körfält hela tiden så hade det ju underlättat för alla andra och det inte hade blivit ett situation.
Om du slutar köpa mat, dricka vatten, använda el med mera så behöver inte lastbilarna ut och köra.
Större problem är nog att minst 90% av dom som fastna i köerna inte hade behövt vara ute och köra den dagen.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra friktionsdäck är minst lika effektiva i det väglaget: Det var väl inte blankis på E22an ???
Är inte alla däck friktionsdäck?
Vore farligt annars 😉

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Är inte alla däck friktionsdäck?
Vore farligt annars 😉
Det måste påminna om det när det saknas dubb.
Dubbfria leksaksdäck borde förbjudas året om.
I analogi borde det annars vara tillåtet att köra med slicks bara det inte är blöt vägbana.

RoTe
K karlmb skrev:
Dubbfria leksaksdäck borde förbjudas året om.
Finns gott om tester som visar att det inte är så enkelt som du vill tro. Bättre begagnade dubbdäck har en tendens att vara sämre än friktionsdäck. Ska man ha det bästa ska däcken vara nya och vem har råd med det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att äldre däck är dåliga överdrivs av däck branschen. De är ofta helt okej, slitna däremot tappar ju mycket. Dubbdäck är bättre på blankis, men det är ju inte ett så vanligt underlag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Att äldre däck är dåliga överdrivs av däck branschen. De är ofta helt okej, slitna däremot tappar ju mycket. Dubbdäck är bättre på blankis, men det är ju inte ett så vanligt underlag.
I skåne är det vanligare underlag än snö. Som idag var det så.

RoTe RoTe skrev:
Finns gott om tester som visar att det inte är så enkelt som du vill tro. Bättre begagnade dubbdäck har en tendens att vara sämre än friktionsdäck. Ska man ha det bästa ska däcken vara nya och vem har råd med det?
Alla som testat i verkligheten vet om skillnaderna. Begagnade dubbdäck är knappast sämre än begagnade "friktionsdäck".

Rkarlsson skrev:
I skåne är det vanligare underlag än snö. Som idag var det så.
Jag håller inte med,jag var ute och körde i dag (i Skåne) och det fanns knappt någon is alls.

P
D Dilato skrev:
Jag håller inte med,jag var ute och körde i dag (i Skåne) och det fanns knappt någon is alls.
Det var jag med. Och det var massor av is. För en gångs skull har de nog saltat RV 21. Men övriga vägar var massor av is.

Men du bor kanske nere vid Malmö, ni brukar inte bli drabbade av något. Vi var borta vid Kristianstad idag. Och på riktigt, de har knappt nån snö överhuvudtaget medans vi 5 mil västerut har massor (nåja de har töat under dagen)

Så jo, i skåne är det väldigt vanligt med is. Sen väljer man själv vilka däck man kör med. Jag kör friktion. Och det har jag gjort mestadels av tiden och det fungerar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.