113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Försvaret kom på några timmar, och kunde givetvis åkt och spärrat av vid föregående mot, ifall de fått uppgiften. Sedan skulle det säkert funnits någon polispatrull som kunde ta sig dit också, det var liksom inte nyårsafton med fylla överallt heller. Det har var ingen storm i vattenglas, det var ett totalt jävla haveri.Nyfniken skrev:
Men nu satt det ju ingen och väntade i den sista bilen som röjdes, eller hur?
Jag verkar vara ensam om att tycka att det här är en storm i ett vattenglas. Vi har ju valt att inte göra poliskontroller på tunga fordons däck i någon större omfattning. I Skåne är det (väl?) sällan ens någon snö att tala om. Jag köpte en 3 år gammal skånsk bil en gång och de vinterdäcken var oanvända. Kombinera det med 2+1-väg och ett extremt snöoväder så är det ju självklart att trafikinfarkten kommer som ett brev på posten. Så fort det är stopp i trafiken så blir plogbilarna chanslösa och drivsnön täcker mil efter mil med stillastående bilar.
"Det är bara att blockera påfarterna" - Vem skulle göra det? Polisen? Hittar du 10-12 sysslolösa polispatruller som kan ta en långfika i 8 timmar tror du? Ett par bilar är ju längst fram och försöker reda i proppen. Några andra är på riktiga trafikolyckor med skadade och sen är det väl någon misshandlad hustru som behöver assistans. (För att inte tala om de som ska leta efter dem som bara lämnat bilen och traskat rätt ut i snöstormen i lågskorna).
Samma sak med att rekvirera hjullastare och tungbärgare. Givetvis, men var trollar man fram dem? Det är ju inte så att de sitter och väntar längs vägkanten. Först ska man ha tag på nån chef på en entreprenadfirma, som ska ringa och väcka någon långledig anställd som sen ska puttra fram i 40 km/h efter att ha varit och hämtat ut maskinen på jobbet. Tro jag det att det tar några timmar.
När du väl bärgat den värsta proppen, då är resten av kön redan begravd i snö och loppet är kört.
Kul att se att Försvaret faktiskt kommer när det är kris och att de har utrustning som fungerar.
Ingen påstår att det skulle gå att hålla tillräcklig plogbilskapacitet/ däck på bilar/ utbildade förare/ whatever, för ett oväder som detta, så det är ju en rejäl halmgubbe du bygger där eftersom detta handlar om vad som (inte) gjordes när proppen väl bildats.
Givetvis kunde man önska att försvaret med riktiga bandvagnar kunde kommi tidigare, det gör det ju i välskötta länder men varje timme som gick var ju ett kapitalt misslyckande, kunde man stänga av efter 4 timmar så kunde man förstås gjort det också efter 30 min. Det sker på rutin vid olyckor som sagt.Nyfniken skrev:
Om jag skulle komma dit efter en timme tex och ovetandes köra in några km för att bli fast en hel natt, så kan jag berätta att det skulle vara jävligt stor ide för mig personligen.
Och dessutom blev ju varje extra stillastående bil ett ytterligare hinder för en plogbil att röja upp, det blev ju högar med snö emellan bilarna så endast en hjullastare kunde lösa det. Har du ofta sett såna utföra uppdrag på motorvägar i samband med trafikstockningar?
Ja vi kan nog sammanfatta det som att vi har olika åsikter om hur lätt det här hade varit att undvika.K karlmb skrev:
Nästa gång trafikverket söker personal tycker jag att du ska söka.
Många frågor och mitt korta svar är att jag vet noll och inget om hur/när/varför vägar brukar stängas så jag har inga svar att ge.K karlmb skrev:Och hur menar du att en igenomkorkad väg med något hundratal bilar anses som onödigt stängd? Har du aldrig sett hur polisen stängt av en väg helt pga en enskild olycka, kanske bara en enda bil som måste bärgas? Det är inte långt till den åtgärden idag. Av arbetsmiljöskäl avstår man allt mer från att försöka leda trafiken förbi, trots att det kanske finns både en och två filer helt fria mitt i rusningstrafik.
Är det då inte helt uppenbart att det är stillastående kö framöver så brukar polisen åka till motet innan och spärra av vägen.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Då får du nog bena ut för församlingen i tråden vad exakt du menar med tjänstemannaansvar.K karlmb skrev:
Vi kan ta en helt hypotetisk situation där man kan konstatera att en enskild tjänsteperson på Trafikverket inte gjort tillräckligt för att förhindra att 1000 bilister satt fast i ett dygn på en översnöad motorväg.
På vilket sätt tänker du att tjänstepersonen ska ta ansvar för situationen i efterhand?
Situationen går inte att göra ogjord, ungefär som att en snickare kan rätta till ett fel. Vad som har hänt har hänt. Tjästepersonen har inte ekonomiska medel att kompensera för den samhällsskada situationen orsakade, hur som helst hade all form av ekonomiskt "ansvar" varit en bestraffning. Att relegeras till andra arbetsuppgifter eller rent av få sparken är lika så en bestraffning.
Så jag är väldigt nyfiken på hur exakt du menar att tjänstepersoner ska ta ansvar utan att det upplevs som repressalier.
Njau nu handlar det nog mer om "småpåvar" som inte kan enas och det beror nog mer på otydliga direktiv.K karlmb skrev:Fast det är väl ingen som menar att repressalier mot folk som egentligen följt en regelbok eller fattat ett beslut som kan motiveras, är vad som följer av tjänstemannaansvar?
I företagslivet är du ansvarig om du gör fel, men din chef är ansvarig för att stötta dig och att berätta att det är fel. Brister det där tex pga systemfel eller oklara beslutsvägar så är det mkt svårt att tex avskeda folk i Sverige. Men när frågan kommer upp så kan följden mkt väl bli att system fel och dålig organisation mm uppmärksammas och åtgärdas. Skulle det inte ske så skulle man inte jobba så i den konkurrensutsatta sektorn.
Och nu är det nog dags att AB Sverige börja rycka upp sig om vi inte ska halka ännu mer efter i konkurrensen med hungriga och välskötta länder som tex Finland eller Estland.
"Det är våran väg" menar Trafikverket, vi ska bestämma.
Jo men vi måste ju få igång en evakuering säger räddningstjänsten.
Vi har små resurser säger polisen.
Nu hittar du ju bara på.
Det är ju inte så att tjänstemannansvaret avskaffades helt bara för att det ändrades. En tjänsteman hr också ansvar.
Det är ju inte så att tjänstemannansvaret avskaffades helt bara för att det ändrades. En tjänsteman hr också ansvar.
"Räddningsledare beskrivs av ELS som en enhetlig roll med ansvar för att leda genomförandet av räddningsinsatser. En räddningsledare leder en räddningsinsats utifrån avsikter och ramar från räddningschefen eller den roll som har räddningschefens beslutsbefogenhet i detta avseende."D Daniel 109 skrev:
Så en räddningsledare kan säga "stick o brinn" om Trafikverket surrar något ovidkommande om att det är deras väg
Här kan du gå en kurs:
https://www.msb.se/sv/utbildning--ovning/alla-utbildningar/ledningskurs-styrkeledare/