113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Nej, stänga tillfarter, ut med flera hjullastare för snöröjning och ut med flera tungbärgare samt vanliga bärgare.D Daniel 109 skrev:
Räddningstjänsten kapar/klipper vajrar/räcken på strategiska ställen.
Någon som basar över planen typ en Räddningsledare
Hur svårt kan det vara?
Finns väl inga onödiga resor? Mycket man "måste" göra i dagens värld. 😂Nyfniken skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-motiverar-hon-spanienresan-den-var-nodvandig
Jo men det här ska bara fungera.Nyfniken skrev:
På nyheterna igår så var det en "msb-guru" som ifrågasatte varför man inte sände ut ett VMA och det är en bra fråga?
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...-forsvar/befolkningsskydd/varningssystem/vma/
När skulle det gått ut? Det är väl snarare trafikmeddelande som borde gå ut.
Jo nu var ju inte svaret till mig men att rekvirera tungbärgare och vanliga bärgare är enkelt, sen hjullastare vet säkert väghållaren var man enkelt kan få tag på.Nyfniken skrev:
Sen ändrar jag inte åsikt om det här och du får ha din åsikt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om det är vanligt att detta sker så är det rimligt att man ökar kapaciteten gällande plogning etc, men är detta något som händer en gång på 20 år så vore det enligt min åsikt direkt korkat att dimensionera efter det. Jag minns hur det för 10+ år sen kom väldigt stora mängder snö i Stockholm och det var ett väldigt gnäll på snöröjningen. Budget för snöröjning det året överskreds rejält, men jag anser ändå att det var helt rimligt att inte ta höjd för en sådan snömängd. Hade man gjort det så hade maskinerna bara stått oanvända i 20 år. Det finns ingen anledning att öka skatten varje år för att kunna hantera extremer.
Något säger mig att någon kommer skriva något om att pengarna finns men läggs på import....
Något säger mig att någon kommer skriva något om att pengarna finns men läggs på import....
Det blev pannkaka på E22:an..
Men vill passa på att ge eloge till alla plognissar/nissor som jobbat (jobbar) arselt av sig (gör fortfarande!) för att få loss alla bilar som ligger i diken och snöhögar på småvägarna runt om i kommunen... fortfarande en del vägar avstängda.
Vi lät oss givetvis vara insnöade några dagar extra så att vår ploghjälp kunde hjälpa till att rensa upp på andra håll.. innan hen kom till oss.
Kommunen däremot, bör kanske ha lite mer förberedelser för kriser av olika slag..
Jag muttrade mest över alla människor som alltid tror de är så "duktiga".. och ger sig ut i oväder trots varningar.. när de inte ser vägen och de inte vet ens vad dubbdäck är.. och alla verkar tro att de är världens bästa förare (att just de är duktiga och har fin/bra bil som klarar "lite" snö - precis som om de är ensamma i trafiken och med den åsikten?)..
...och sedan när de blir stående skyller de på alla andra! (men va fasiken gör de där ute själva liksom..)
Som om det inte vore nog, så är det inte många som har några vettiga saker i bilarna för att klara av att bli "strandsatta" ett tag.. (på den fronten har man bara sig själv att skylla också).
Tur att alla verkar ha klarat sig iaf! och hoppas alla har lärt sig något av att det hände..
Men vill passa på att ge eloge till alla plognissar/nissor som jobbat (jobbar) arselt av sig (gör fortfarande!) för att få loss alla bilar som ligger i diken och snöhögar på småvägarna runt om i kommunen... fortfarande en del vägar avstängda.
Vi lät oss givetvis vara insnöade några dagar extra så att vår ploghjälp kunde hjälpa till att rensa upp på andra håll.. innan hen kom till oss.
Kommunen däremot, bör kanske ha lite mer förberedelser för kriser av olika slag..
Jag muttrade mest över alla människor som alltid tror de är så "duktiga".. och ger sig ut i oväder trots varningar.. när de inte ser vägen och de inte vet ens vad dubbdäck är.. och alla verkar tro att de är världens bästa förare (att just de är duktiga och har fin/bra bil som klarar "lite" snö - precis som om de är ensamma i trafiken och med den åsikten?)..
...och sedan när de blir stående skyller de på alla andra! (men va fasiken gör de där ute själva liksom..)
Som om det inte vore nog, så är det inte många som har några vettiga saker i bilarna för att klara av att bli "strandsatta" ett tag.. (på den fronten har man bara sig själv att skylla också).
Tur att alla verkar ha klarat sig iaf! och hoppas alla har lärt sig något av att det hände..
Du skrev mkt bra i ditt inlägg, men detta är helt fel. Visa mig den tjänsteman som inte skulle oroa sig för kritiken mot att hen inte stängde vägen i tid tex. Eller inte vågade ta beslutet att stänga andra sidan och öppna räcken för att direkt börja bärga/ låta folk komma över dit och därifrån. Skulle jag vara i ansvarig position så skulle jag då tänka mig både en och två ggr innan jag satte mig på röven och började vänta på Godot.T tompaah7503 skrev:Och kopplat till ovanstående ska vi givetvis inte ha något tjänstemannaansvar som en del högljutt tjatar om. Så fort något sådant införs kommer tjänstepersoners initiativförmåga gå ner till ett absolut minimum för att de inte bli uthängda. Man håller sig till regelboken, punkt slut, står det inte "bandvagnar" eller "klippa räcken" i regelboken skickar man inte några bandvagnar eller klipper några räcken, oavsett hur bra det hade varit.
Fast det är väl ingen som menar att repressalier mot folk som egentligen följt en regelbok eller fattat ett beslut som kan motiveras, är vad som följer av tjänstemannaansvar?T tompaah7503 skrev:Samhället har förändrats på många sätt sedan 1976, att attributera landets förändringar till förändringen i tjänstemannaansvaret är lika logiskt som att säga att landets förändring beror på introduktionen av Volvo 300-serien som också skedde 1976.
Att tjänstemän på Trafikverket eventuellt har brustit i ansvar här ska inte leda till att enskilda medarbetare straffas, särskilt som det verkar vara ett kultur- eller systemproblem. Att utse en syndabock och straffa vederbörande kommer inte resultera i att avdelningen gör ett dugg bättre jobb till nästa gång, systemfelen är ju kvar då.
Att styra människor i arbetet med hot om repressalier är inte ett modernt sätt att leda arbete i västvärlden. I en del totalitära stater tillämpas det dock fortfarande men det tycker jag inte ska vara en måttstock för hur vi ska jobba varken i det offentliga eller privata.
I företagslivet är du ansvarig om du gör fel, men din chef är ansvarig för att stötta dig och att berätta att det är fel. Brister det där tex pga systemfel eller oklara beslutsvägar så är det mkt svårt att tex avskeda folk i Sverige. Men när frågan kommer upp så kan följden mkt väl bli att system fel och dålig organisation mm uppmärksammas och åtgärdas. Skulle det inte ske så skulle man inte jobba så i den konkurrensutsatta sektorn.
Och nu är det nog dags att AB Sverige börja rycka upp sig om vi inte ska halka ännu mer efter i konkurrensen med hungriga och välskötta länder som tex Finland eller Estland.
Och hur menar du att en igenomkorkad väg med något hundratal bilar anses som onödigt stängd? Har du aldrig sett hur polisen stängt av en väg helt pga en enskild olycka, kanske bara en enda bil som måste bärgas? Det är inte långt till den åtgärden idag. Av arbetsmiljöskäl avstår man allt mer från att försöka leda trafiken förbi, trots att det kanske finns både en och två filer helt fria mitt i rusningstrafik.Alfredo skrev:
Är det då inte helt uppenbart att det är stillastående kö framöver så brukar polisen åka till motet innan och spärra av vägen.