T tompaah7503 skrev:
n avgörande sak för att det blev så illa verkar vara att informationen spreds saktfärdigt och uppgifterna togs inte helt på allvar.
(svarar mig själv, för att fortsätta resonemanget)

Kopplat till detta, verkar det som att ingen del i kedjan någonstans har ansett att det är deras ansvar att "slå på stora trumman" och larma dels före stoppet att väglaget varit enormt svårt men också efter stoppet att nu har något allvarligt hänt.

Efter det allra första stoppet med den första lastbilen måste där ändå skett någon form av nödsamtal till 112 eller 11414 för att få hjälp med saken. Detta bör ha skett redan vid 9-tiden. Inte förrän 12.52 meddelar Trafikverket att vägen är nu avstängd. Nästan fyra timmar senare!

Det finns otroligt mycket folk i hela kedjan här som kunde lyft frågan akut och skrikit i luren att situationen är skit, här, nu! Bärgare och snöröjare som kallats till det första lastbilsstoppet, deras gruppchefer, 112/11414-personalen som tagit emot samtalen, Trafikverket som fått reda på att där är stora problem.

Jo förresten, en ringde ju. I någon tidning (som jag inte hittar nu) stod uppgiften om att en bärgare som, av en orelaterad händelse, var på väg i norrgående fil och såg stoppet. Han ringde Trafikverket så fort han kunde och sa att situationen var allvarlig och han kunde ingripa, men Trafikverket avböjde hjälp och sade att de återkommer om det behövs. Det är en ganska tydlig indikator på att Trafikverket sölat och inte förstått allvaret.

• Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
(svarar mig själv, för att fortsätta resonemanget)

Kopplat till detta, verkar det som att ingen del i kedjan någonstans har ansett att det är deras ansvar att "slå på stora trumman" och larma dels före stoppet att väglaget varit enormt svårt men också efter stoppet att nu har något allvarligt hänt.

Efter det allra första stoppet med den första lastbilen måste där ändå skett någon form av nödsamtal till 112 eller 11414 för att få hjälp med saken. Detta bör ha skett redan vid 9-tiden. Inte förrän 12.52 meddelar Trafikverket att vägen är nu avstängd. Nästan fyra timmar senare!

Det finns otroligt mycket folk i hela kedjan här som kunde lyft frågan akut och skrikit i luren att situationen är skit, här, nu! Bärgare och snöröjare som kallats till det första lastbilsstoppet, deras gruppchefer, 112/11414-personalen som tagit emot samtalen, Trafikverket som fått reda på att där är stora problem.

Jo förresten, en ringde ju. I någon tidning (som jag inte hittar nu) stod uppgiften om att en bärgare som, av en orelaterad händelse, var på väg i norrgående fil och såg stoppet. Han ringde Trafikverket så fort han kunde och sa att situationen var allvarlig och han kunde ingripa, men Trafikverket avböjde hjälp och sade att de återkommer om det behövs. Det är en ganska tydlig indikator på att Trafikverket sölat och inte förstått allvaret.
ofta så idag, ingen av 3 aktörer har det egentliga ansvaret

• Haha
TommyC
  • Laddar…
K karlmb skrev:
ofta så idag, ingen av 3 aktörer har det egentliga ansvaret
Det bådar inte supergott om man tänker på samhällets beredskap för större kriser än några bilar i en snöhög.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det bådar inte supergott om man tänker på samhällets beredskap för större kriser än några bilar i en snöhög.
Nej det blir bara en stor villervalla om ingen kan sätta ner foten och besluta....

• Arg
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Som sagt, vafan får jag ?

Väldigt mycket.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det blir bara en stor villervalla om ingen kan sätta ner foten och besluta....
Jag skulle önska förändring på flera nivåer.

Vi har alldeles säkert en kultur i Sverige där människor inte riktigt vågar ta beslut. Detta har jag upplevt på många arbetsplatser där ingen gör något om det inte är beslutat av högre instans, man är helt enkelt rädd för att ta beslut som senare kan leda till oönskade konsekvenser. Alla svenskar är inte funtade på det här sättet men tillräckligt många är för att det ska bli stopp i samhället i vissa situationer.

Tydligare vilken samhällsinstans som har ansvar och hur man når dem, när ett större samhällsproblem är under uppsegling. Tydligen har Länsstyrelserna ett övergripande ansvar, vem i hela friden visste det och skulle komma på att ringa till Länsstyrelsen av alla när skiten träffat fläkten?

Rättvis granskning av media. Om man tar en av dagens stora nyheter på Ekot t.ex. så var det att Trafikverkets presschef sagt att bilister trotsat avspärrningarna fast det inte var så. Ska någon vilja jobba i offentliga roller så måste det vara tillåtet att begå mindre fel som inte har några direkta konsekvenser, utan att bli uppmärksammad nationellt i morgonnyheter och pushnotiser.

Och kopplat till ovanstående ska vi givetvis inte ha något tjänstemannaansvar som en del högljutt tjatar om. Så fort något sådant införs kommer tjänstepersoners initiativförmåga gå ner till ett absolut minimum för att de inte bli uthängda. Man håller sig till regelboken, punkt slut, står det inte "bandvagnar" eller "klippa räcken" i regelboken skickar man inte några bandvagnar eller klipper några räcken, oavsett hur bra det hade varit.

T tompaah7503 skrev:
Och kopplat till ovanstående ska vi givetvis inte ha något tjänstemannaansvar
Självklart ska vi återinföra tjänstemannaansvar, inte minst för att man inte agerar när man förväntas att agera.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Självklart ska vi återinföra tjänstemannaansvar, inte minst för att man inte agerar när man förväntas att agera.
Det är ett mycket effektivt sätt att få folk att inte ta beslut. Att hänga folk som gjort misstag leder inte till att mindre misstag görs.

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Jämför med hur bra Sverige fungerade när vi hade tjänstemannaansvar, dvs. före 1976

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jämför med hur bra Sverige fungerade när vi hade tjänstemannaansvar, dvs. före 1976
Samhället har förändrats på många sätt sedan 1976, att attributera landets förändringar till förändringen i tjänstemannaansvaret är lika logiskt som att säga att landets förändring beror på introduktionen av Volvo 300-serien som också skedde 1976.

Att tjänstemän på Trafikverket eventuellt har brustit i ansvar här ska inte leda till att enskilda medarbetare straffas, särskilt som det verkar vara ett kultur- eller systemproblem. Att utse en syndabock och straffa vederbörande kommer inte resultera i att avdelningen gör ett dugg bättre jobb till nästa gång, systemfelen är ju kvar då.

Att styra människor i arbetet med hot om repressalier är inte ett modernt sätt att leda arbete i västvärlden. I en del totalitära stater tillämpas det dock fortfarande men det tycker jag inte ska vara en måttstock för hur vi ska jobba varken i det offentliga eller privata.

• Gilla
Freddedan och 6 till
  • Laddar…
Att en lastbil fastnar händer lite då och då. Det brukar lösa sig. De som var på plats räknade med att lösa det här med. Så hur tjänstemännen som inte var på plats redan från start borde fattat andra beslut förstår jag inte.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att en lastbil fastnar händer lite då och då. Det brukar lösa sig. De som var på plats räknade med att lösa det här med. Så hur tjänstemännen som inte var på plats redan från start borde fattat andra beslut förstår jag inte.
Jo men nu blev det en bröt med 1000 fordon och en orimlig väntan innan man fick "häcken ur vagnen".
Sen blockerades då en viktig väg för ambulanstransporter.

Men är man "bilhatare" så kanske det är helt ok nuförtiden?

P paralun skrev:
Ja, på med offerkoftan bara.

Säkert 1/3 av de där trafikanterna var väl ute helt i onödan, trots vädervarningar. De får i så fall bära 1/3 av skulden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu blev det en bröt med 1000 fordon och en orimlig väntan innan man fick "häcken ur vagnen".
Sen blockerades då en viktig väg för ambulanstransporter.

Ja, det blev det den här gången. Så vad menar du att man ska göra? Stänga av vägen vi förgående trafikplats så fort det blir en incident. För det är mycket bättre med 500 långtradare på små parallellvägar.

Försök att sätta dig in i situationen. Jag ser inte att det var orimliga beslut.

• Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.