P
A Alexn72 skrev:
Vi pratade om Toyotas många framsteg där motorn sades vara ett av dem.
Jag har ingen större aning om vad du svamlar om nu!

Om du ska ha en bil från ett företag som aldrig någonsin har fuskat eller myglat med den minsta lilla detalj eller test så är du totalt körd!

maxmsm skrev:
Jag har ingen större aning om vad du svamlar om nu!

Om du ska ha en bil från ett företag som aldrig någonsin har fuskat eller myglat med den minsta lilla detalj eller test så är du totalt körd!
Du kommenterade ett inlägg om Toyotas nyheter/innovationer. Jag svarade på detta.
Det blir lite tunggrott om du i varje inlägg du gör inte vet något om de som svarat på, läs gärna några inlägg tillbaka.

Så din inställning är att det är okej att fuska så länge som de inte handlar om en elbil, där måste allt synas i sömmarn?

Elbilen är grymt effektiv, effektivas är tesla.

Ändå ska vi fortsätta hylla den fossila motorn son världens under trots dålig verkningsgrad.
Den har absolut sin plats men inte på första plats.

P
A Alexn72 skrev:
Du kommenterade ett inlägg om Toyotas nyheter/innovationer. Jag svarade på detta.
Det blir lite tunggrott om du i varje inlägg du gör inte vet något om de som svarat på, läs gärna några inlägg tillbaka.

Så din inställning är att det är okej att fuska så länge som de inte handlar om en elbil, där måste allt synas i sömmarn?

Elbilen är grymt effektiv, effektivas är tesla.

Ändå ska vi fortsätta hylla den fossila motorn son världens under trots dålig verkningsgrad.
Den har absolut sin plats men inte på första plats.
Du missuppfattade mej totalt!

Jag ska skriva lite enklare så kanske förutsättningarna att du förstår ökar.

Vad har fusk med krocktester med motorutveckling att göra??

Nej, det är absolut inte ok att fuska vilket jag inte har påstått!

P paralun skrev:
Snarare att vi har ett Trafikverk som inte klarar av att leverera säkra vägar, inte ens en viktig Europaväg.
Det kanske behövs ett eller flera förtydliganden från staten till Trafikverket?
Jag ser det som att Trafikverket klarar sin uppgift!
90% av vägarna fungerade 10% fallerade.
95% av bilisterna åte vidare i Sverige 5% fastnade! Det går inte att ha en plogbil och sandbil framför alla fordon!
Ett ansvar minst lika stort ligger på fordon, fordonsförare och räddningstjänsten.
Trafikverket bör rannsaka det är rätt men Politiker bör genomgår med lupp: har rätt förutsättningar givits ekonomiska resurser, direktiv, har rätt beredskap funnits?

Var finns din kritik mot andra involverade?
Trafikverket löste problemet från Skåne i söder till treriksröse i norr!

K Kriss Marc skrev:
Jag ser det som att Trafikverket klarar sin uppgift!
90% av vägarna fungerade 10% fallerade.
95% av bilisterna åte vidare i Sverige 5% fastnade! Det går inte att ha en plogbil och sandbil framför alla fordon!
Ett ansvar minst lika stort ligger på fordon, fordonsförare och räddningstjänsten.
Trafikverket bör rannsaka det är rätt men Politiker bör genomgår med lupp: har rätt förutsättningar givits ekonomiska resurser, direktiv, har rätt beredskap funnits?

Var finns din kritik mot andra involverade?
Trafikverket löste problemet från Skåne i söder till treriksröse i norr!
Nej det tror jag inte och samma visa vid Härnösand och E4.
Här klarade man inte av att sanda eftersom det var för kallt för salt.
https://sverigesradio.se/artikel/la...kokaoset-sanda-vagarna-trafikverket-sager-nej
För många miljöbiologer hos Trafikverket?

C cpalm skrev:
Har full förståelse varför man inte är 100 förberedd. Finns helt enkelt inte plats i bilen.
Bara i denna tråd har nu föreslagits:
  • Ordentliga vinterkläder
  • Snöskyffel/spade
  • Bågfil
  • Yxa
  • Ficklampa
  • Kök
  • Mat
  • Vatten
  • Filtar
  • Livsviktiga mediciner
  • Grus
  • Första-hjälpen-låda

Sen kan man ju lägga till ytterligare några uppebara prylar som;
  • Startkablar
  • Bogserlina
  • En enklare uppsättning verktyg
  • Dasspapper
  • Snöskrapa/borste
  • Spolarvätska
  • En enklare uppsättning bilvårdsartiklar
  • Varselväst
  • Reservdunk
  • Snökedjor
  • Varningstriangel
  • Karta
  • Wunderbaum
m.m. m.m.

Det är inte alla som har en skåp-/husbil 😂
Det hade jag lätt fått in även i vår lilla bil (en Toyota Auris).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
Dan1891 Dan1891 skrev:
Felet var väl att för många gav sig ut i ovädret, trots tydliga varningar.
De flesta var nog på väg från eller till jobbet.
Är man på väg till jobbet vill man inte gärna ringa: "Jo hej chefen, det har snöat så jag stannar hemma..." eller på väg hem: "Hej älskling det har snöat så jag stannar på jobbet i natt/till o morgon" - om chefen tillåter - om inte: "Hej älskling det har snöat så jag sitter i bilen till i morgon"...

TRJBerg TRJBerg skrev:
De flesta var nog på väg från eller till jobbet.
Är man på väg till jobbet vill man inte gärna ringa: "Jo hej chefen, det har snöat så jag stannar hemma..." eller på väg hem: "Hej älskling det har snöat så jag stannar på jobbet i natt/till o morgon" - om chefen tillåter - om inte: "Hej älskling det har snöat så jag sitter i bilen till i morgon"...
Jag har inga problem att ringa bägge delarna.
Jag har faktiskt gjort bägge delarna, både ringt chefen och sagt att jag stannar hemma pga snöoväder, har även ringt hem och sagt att jag stannar en natt till på hotellet istället för att åka i snöoväder.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Som jag har uppfattat det, har jag fel?

En linjebuss får stopp på en del av vägsträckan där det är vajerräcken och enfiligt (2+1 vägsträcka).
Alla andra bakom kommer inte framåt pga bussen och sitter sedan dess fast.

Fanns ett fåtal bilar som har kört av vägen och befinner sig i väggrenen osv men de lär väl knappast ha hindrat trafiken?
Det var motorväg. Bussen klarade inte att passera en snödriva. En långtradare försökte passera bussen men fastnade. Sen var det stopp för alla bakomvarande.

TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har inga problem att ringa bägge delarna.
Jag har faktiskt gjort bägge delarna, både ringt chefen och sagt att jag stannar hemma pga snöoväder, har även ringt hem och sagt att jag stannar en natt till på hotellet istället för att åka i snöoväder.
Det är inte alltid man har en sådan arbetsgivare eller har tillgång eller råd till hotell.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Enligt information jag fått klarade en buss inte att köra genom en snödriva på denna motorväg. Ett enkelt konstaterande är då att snöröjningen inte fungerat.
Min fråga är: Varför fungerade inte snöröjningen på denna fyrfiliga motorväg så att bussar kunde ta sig fram?

T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
E22an i detta området är en så kallad, 2 körfält växelvis en körbana. Så det är inte plats till dina annars bra förslag. Vägen skulle bara stängas av för fordon vid kaos väder. Och låta snöröjningen få verka till snö stormen var över.

Ha alltid med i bilen från november till mars:
Mössa, vantar, tröjor, överdragsbyxor och tjocka vinterkängor, packat i en plastsäck. Kolla skorna att inte sulorna leder kyla. Alltid en plastpåse med värmeljus och vanliga tändstickor. Helst en reservdunk med bränsle 10-15 liter. Gärna ett laddad powerpack till mobilen som alltid kan ligga där. Gärna en liten snöskovel. I Norge är det stenhårt för lastbilar att medföra snökedjor. Kunde gärna gälla här också, då hade ingen fastnat.

Normalt sett fungerar det även om det är dåligt väder. Att stänga en massa vägar så fort vädret blir dåligt är inte heller en bra lösning.

R Ruls skrev:
E22an i detta området är en så kallad, 2 körfält växelvis en körbana. Så det är inte plats till dina annars bra förslag. Vägen skulle bara stängas av för fordon vid kaos väder. Och låta snöröjningen få verka till snö stormen var över.
E22 är 4 filig motorväg på aktuell sträcka.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.