113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Jag är enig. Men det hade ju likaväl kunnat vara en trafikolycka, med samma utfall.D Dilato skrev:
Det är ju inte så att om vi med ett trollslag avskaffar alla dåliga vinterdäck, att vi då är vaccinerade från sånt här. Det hade ju lika gärna kunnat vara det du kallar för en olycka.
Är det någon alls som noterat att DET FINNS INGA VAJERRÄCKEN utmed E22 Nöbbelöv-Hörby?
Pallar inte läsa igenom 39 sidor inlägg så förlåt om nån tagit upp om det tidigare 🥴
Det är ett helt vanligt vägräcke/mittenräcke av stål (aluminium?) på gjutna stolpar i marken.
Det finns inte en enda j-a vajer nånstans och fattar inte hur all massmedia kan skriva fel trots alla bilder.
Har ingen aning men det känns som det skulle varit betydligt enklare att klippa vajrar och ta bort/böja ner stålstolpar till marken?
Räcket är itusågat med jämna evakueringsmellanrum (mer än 100 hål sas det att man tog upp under kväll och natt) och sen har man dragit upp ett antal stolpar. Sen efteråt har man vikt ner de båda ändarna till marken och ibland också knipt ihop ändarna så det ser riktigt snyggt ut, och sen ställt vägkoner i hålet.
Stor cred till alla de som gjorde detta tunga jobbet och de som sen fixade till det dagen efter 👍👍
och verkligen ingen cred till de som inte gjorde nånting alls så att problemet uppstod!
Bild från 6/1 i södergående strax innan Ekerödsrasten
Pallar inte läsa igenom 39 sidor inlägg så förlåt om nån tagit upp om det tidigare 🥴
Det är ett helt vanligt vägräcke/mittenräcke av stål (aluminium?) på gjutna stolpar i marken.
Det finns inte en enda j-a vajer nånstans och fattar inte hur all massmedia kan skriva fel trots alla bilder.
Har ingen aning men det känns som det skulle varit betydligt enklare att klippa vajrar och ta bort/böja ner stålstolpar till marken?
Räcket är itusågat med jämna evakueringsmellanrum (mer än 100 hål sas det att man tog upp under kväll och natt) och sen har man dragit upp ett antal stolpar. Sen efteråt har man vikt ner de båda ändarna till marken och ibland också knipt ihop ändarna så det ser riktigt snyggt ut, och sen ställt vägkoner i hålet.
Stor cred till alla de som gjorde detta tunga jobbet och de som sen fixade till det dagen efter 👍👍
och verkligen ingen cred till de som inte gjorde nånting alls så att problemet uppstod!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte läst någonstans om wire på E22, däremot massor om räcken.S Sunmethane skrev:Är det någon alls som noterat att DET FINNS INGA VAJERRÄCKEN utmed E22 Nöbbelöv-Hörby?
[bild]
Jag refererade till det i inlägg #17
Vilka artiklar i media tänker du på?
Redigerat:
Bara om det är en sk räddningsinsats, dvs fara för liv vilket inte bedömdes vara här.P paralun skrev:
Det är Länsstyrelsen som är samordnare men någon av sektorerna måste meddela att de behöver samordningshjälp. Sektorerna är kommunen, räddningstjänst, Trafikverket etc.
Ambulanspersonalen tycks ha haft en annan åsikt.S Sigge1960 skrev:
Denna gång som vanlig lastbilar (söderifrån?) som släpps ut på vägarna med värdelösa däck. Sen får de lite släpp i en uppförsbacke och kanar snett. Inspektera däck vid färjeterminalerna och släpp inte in vad som helst + ge rejäla böter när de ertappas på väg! Förresten var jag där och åkte skidor i fredags. Ca 50 cm snö i terrängen.T Thomas_Blekinge skrev:Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Jag minns en tid när vi trafikanter själva tog ansvar för när vi skulle ge oss ut i oväder, förberedde oss inför resan osv.
Idag är det mesta som går snett någon annans fel.
Idag är det mesta som går snett någon annans fel.
Jo men frågan som direkt borde ställts är ju "Finns/behövs det någon räddningsledare?"S Sigge1960 skrev:
Sen kan då förvisso en länsstyrelse överta uppdraget att vara räddningsledare.
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...5860/Övertagande kommunal räddningstjänst.pdf
Men det här blir säkert en av huvudfrågorna att reda ut.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Fast om man har yxa, rep, bågfil, spade och svarta sopsäckar i bagaget så händer det ju att polisen blir så misstänksam om man blir stoppad. Kan bli hemskt besvärligt det där…H heimlaga skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Enligt en bärgare som intervjuades i P1-morgon idag så var dåliga däck på lastbilar inte ett så stort problem som delar av media och tråden ger sken av. "Det spelar ingen roll vad man har för däck om man vilar på snö och hjulen inte når ner till marken." Dessutom hade många av de utländska lastbilarna snökedjor på, till skillnad från de svenska.
Det var tydligen "väldigt speciella omständigheter" på platsen.
(Citaten är parafraserade då jag inte minns dem ordagrant.)
Jo det var säkert blankis när man ser bilderna dagen efter när man fick fart på tungbärgning samt snörörjning.klaskarlsson skrev:
”Många av” gör ju ingen skillnad om den som fastnar kör på sommardäck. Jag har mycket svårt att tro att en lastbil hänger sig på snön på vägen. Det går liksom inte ihop. Det gäller kanske personbilar som stått still i kön länge.B bakterie skrev:Enligt en bärgare som intervjuades i P1-morgon idag så var dåliga däck på lastbilar inte ett så stort problem som delar av media och tråden ger sken av. "Det spelar ingen roll vad man har för däck om man vilar på snö och hjulen inte når ner till marken." Dessutom hade många av de utländska lastbilarna snökedjor på, till skillnad från de svenska.
Jag argumenterar inte emot, och bärgarens bedömning är inte nödvändigtvis min. Jag ville bara få in ett perspektiv i tråden som jag inte sett förut.
Vad gäller min egen åsikt så tänker jag inte ha någon förrän utredningen är klar. 🙂
Vad gäller min egen åsikt så tänker jag inte ha någon förrän utredningen är klar. 🙂