113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Jag är inte lika säker. Det håller på att bli ett blamegame. Med viss rätt. Liknar tsunamin.P paralun skrev:Nej men nu lever vi i en tid på miljöfolket har skapat en massa regler om det mesta och har bortsett från risker som det innebär att minimera användningen av vägsalt.
Men jag är säker på att Trafikverket samt speciellt Trafikverket region syd kommer att bli noggrannt synade om det här. Jag förutsätter att ansvarig minister tar tag i det här redan imorgon.
[länk]
Vem var det som sa i början att detta skulle gå snabbt att rensa upp?
Insatsledaren på räddningstjänsten?
Och vem lät denne hållas i nästan 4 timmar innan man lyckades bestämma sig för att stänga av ?
Och vem hindrade uppklippning av mitträcken trots att det fanns folk på plats som erbjöd sig att göra det?
Och vem fattade inte att evakuering av folk kunde göras med en plogbil i konvoj med x-antal bussar i motgående körbana?
Vafan får jag?P paralun skrev:Ja och AB hade en lite märklig artikel om det.
"Flera myndigheter är kritiska till hur det kan ha tagit så lång tid, men de är inte ense om vems ansvar det är.
– Vi är också lite förundrade över att det uppstått, säger räddningstjänstens insatsledare Dan Svensson."
Sen framgår det inte om det fanns någon formell Räddningsledare? (vilket det borde)
[länk]
Evakuerar man folk blir det mycket svårare att få bort fordonen sedan. Har någon hindrat att barriären öppnades.
Att man i efterhand kan komma fram till att man kunde gjort på ett bättre sätt behöver inte betyda att besluten var olämpliga under rådande omständigheter. Man trodde att man skulle få bort stoppet klart fortare, det brukar man få. Skulle man börja evakuera folk ur bilköer eller montera ner barriärer så fort det blir en störning så skulle det bli ännu värre. Den här gången var det kanske lämpligt, men kunde man inse det då. Det har aldrig varit lämpligt tidigare. (I alla fall inte de senaste 40åren)
Edit: Jag kan redan innan jag blir beskylld för det säga att jag inte var i någon ansvarig position i samband med händelsen.
Att man i efterhand kan komma fram till att man kunde gjort på ett bättre sätt behöver inte betyda att besluten var olämpliga under rådande omständigheter. Man trodde att man skulle få bort stoppet klart fortare, det brukar man få. Skulle man börja evakuera folk ur bilköer eller montera ner barriärer så fort det blir en störning så skulle det bli ännu värre. Den här gången var det kanske lämpligt, men kunde man inse det då. Det har aldrig varit lämpligt tidigare. (I alla fall inte de senaste 40åren)
Edit: Jag kan redan innan jag blir beskylld för det säga att jag inte var i någon ansvarig position i samband med händelsen.
Helt enig med @Daniel 109 . Det är lätt att vara efterklok...
Det var ju en klämvecka. Jag gissar att det var lite tunt bemannat på Trafikverket. I värsta fall hade de väl satt någon gröngöling på jourtelefonen, någon som kanske inte mår tipp-topp idag. 😏
Det var ju en klämvecka. Jag gissar att det var lite tunt bemannat på Trafikverket. I värsta fall hade de väl satt någon gröngöling på jourtelefonen, någon som kanske inte mår tipp-topp idag. 😏
Man kan ju leka med tanken på vad som hade hänt om man snabbt hade öppnat räcket på, säg, ett tiotal ställen. Bortsett från risken att det blir en krock när alla ska över i andra färdriktningen, eller att någon chansar och kör mot trafiken för att det är "bråttom".
Helt plötsligt har 1000 bilister ingenstans att ta vägen och börjar leta sig fram runt alternativa vägar och ett, tu, tre så ligger det långtradare och småbilar i diket över hela nordöstra Skåne.
Helt plötsligt har 1000 bilister ingenstans att ta vägen och börjar leta sig fram runt alternativa vägar och ett, tu, tre så ligger det långtradare och småbilar i diket över hela nordöstra Skåne.
Långtradare kan inte vända i en lucka i räcket.
Och vägbredden.
Jag skulle tro att en absolut majoritet av lastbilarna som fastnade på E22 inte behövde någon tungbärgare. De kunde nog köra vidare efter skottning, sandning och en knuff i rätt riktning.P paralun skrev:
Jo nu vet vi inte exakt men en eller flera tungbärgare reder relativt snabbt upp en röra som uppstått.useless skrev:
Sen ett fåtal måste bogseras bort och några långtradare behöver hjälp av tungbärgarens vajerspel för att komma loss. Inget konstigt bara man skickar ut tungbärgarna och här behövdes då även snöröjning mha hjulastare som man såg på bilder dagen efter.