113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Problemet är ju den tilltagande toppstyrningen som gör att ingen vågar ta beslut och få dem bedömda i efterhand. Det där har blivit ett allt vanligare fenomen i Sverige de senaste 20-30 åren.P Pin skrev:
Dessutom rör det sig det olika myndigheter utan samordning, en tydlig brist som redan påtalats.
Därför kastar jag in brandfacklan i diskussionen om nödrätt. Jag tror att vi alla skulle behöva vara lite mer beredda att i krislägen be om ursäkt efteråt än att be om lov innan.
Ja, men vad har det med saken att göra?Rkarlsson skrev:Nej de förstår jag kanske att du inte gör.
Enl radion jag hörde de på så satt han kvar och bilen blev utkyld. Gubben/mannen blev kraftigt nerkyld och när räddningspersonal tittar in i bilen som rutorna är immiga på så ser de mannen som är rejält nerkyld och det blev akut.
Du vet om att det är farligt att bli nerkyld?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En utredning om vad som gick snett är på sin plats. Jag tror inte det var svårt att hitta bärgare bara svårt att få dom att komma fram. Jag tror att de flesta bärgare såg till att få folk til sina bilar. Det verkar som att det brast på andra ställen.
Vi kan vara säkra på att det kommer snöa fler det kommer bli oväder fler gånger. Men man måste lära sig. man ska inte behöva sitta så många timmar i sin bil. Hellre krypkör jag 10mil extra mot att stå still i 7h
Vi kan vara säkra på att det kommer snöa fler det kommer bli oväder fler gånger. Men man måste lära sig. man ska inte behöva sitta så många timmar i sin bil. Hellre krypkör jag 10mil extra mot att stå still i 7h
Vad de har med saken att göra? Om ditt bränsle i bilen tar slut så får du ingen värme. Och att få bilen kall från den är varm går på några minuter i det vädret som var. Och om han då suttit en längre tid förstå du då vad som händer?D Daniel 109 skrev:
Så ja "för att soppan tog slut så förfrös mannen"
Bifogar din första fråga. Förstår inte vad du är ute efter?
Men nu handlade det ju om huruvida det var akut att få ut ambulansen som fastnat. Att det fann ett annat akutfall i kön (som enkelt kunnat undvikas) har inte alls med saken att göra.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Utan jämförelser i övrigt:
Inget av följande två beslut var konstitutionellt korrekt. Båda besluten bröt mot grundlagen. Bildts beslut bröt dessutom mot en rad internationella konventioner. Men i ett krisläge går det inte att vara formalist. Man måste kunna improvisera. Och där har svenskarna enligt min bestämda erfarenhet blivit mycket fegare med åren.
Inget av följande två beslut var konstitutionellt korrekt. Båda besluten bröt mot grundlagen. Bildts beslut bröt dessutom mot en rad internationella konventioner. Men i ett krisläge går det inte att vara formalist. Man måste kunna improvisera. Och där har svenskarna enligt min bestämda erfarenhet blivit mycket fegare med åren.
Du snurrar ihop det. Den ambulansen som stod med patienten som skulle mellan Kristianstad och Malmö var inte akut.D Daniel 109 skrev:
Det blev däremot akut med en annan person i kön.
Diskussionen i sig handlade om huruvida hur akut ambulanser brukar ha.
Den som stod i kön bör ha fått lämna med, de hade en patient och de har troligen inte haft mat med. Så hade den här snälle mannen med verktyg fått öppna upp till den ambulansen hade de varit iväg 7 timmar tidigare och kunnat köra tillbaka med patienten till Kristianstad.
Nej, det var inte vad det handlade om.
Att det inte fanns mat med är knappast unikt för ambulansen.
Att det inte fanns mat med är knappast unikt för ambulansen.
Varför snackar ni bara om patienten i Ambulansen? Tror ni Ambulanser är klar för dagen när den patienten kommit till sjukan? Den skulle "fritagits" långt tidigare inkl. Polisbilarna. Vi har ju knappt några så inte fan ska de stå parkerade med personal i..
Det var nog många i kön som skulle gjort mer nytta om de inte suttit fast i en kö. Det är knappast unikt för polis och ambulans.
Det är mest synd om patienten i ambulansen. Ambulansen som fordon klarar de nog sig utan då den gjorde en transport. Personal kan de ringa in. Det är däremot ont om poliser.Tokslut skrev:
Men där satt annan personal som skulle till sina jobba inom sjukvård kan jag tänka mig. Där blev det nog ganska illa med för arbetsplatserna.