P Pin skrev:
Är det akut om man måste fråga chefen om lov? Eller snarare tvärtom - frågar man chefen när det är akut?
Problemet är ju den tilltagande toppstyrningen som gör att ingen vågar ta beslut och få dem bedömda i efterhand. Det där har blivit ett allt vanligare fenomen i Sverige de senaste 20-30 åren.

Dessutom rör det sig det olika myndigheter utan samordning, en tydlig brist som redan påtalats.

Därför kastar jag in brandfacklan i diskussionen om nödrätt. Jag tror att vi alla skulle behöva vara lite mer beredda att i krislägen be om ursäkt efteråt än att be om lov innan.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej de förstår jag kanske att du inte gör.
Enl radion jag hörde de på så satt han kvar och bilen blev utkyld. Gubben/mannen blev kraftigt nerkyld och när räddningspersonal tittar in i bilen som rutorna är immiga på så ser de mannen som är rejält nerkyld och det blev akut.

Du vet om att det är farligt att bli nerkyld?
Ja, men vad har det med saken att göra?

En utredning om vad som gick snett är på sin plats. Jag tror inte det var svårt att hitta bärgare bara svårt att få dom att komma fram. Jag tror att de flesta bärgare såg till att få folk til sina bilar. Det verkar som att det brast på andra ställen.
Vi kan vara säkra på att det kommer snöa fler det kommer bli oväder fler gånger. Men man måste lära sig. man ska inte behöva sitta så många timmar i sin bil. Hellre krypkör jag 10mil extra mot att stå still i 7h

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ingen räddningsledare gjorde ju någon bedömning alls. Det var ju det som var problemet. Räddningspersonalen på plats gjorde det däremot.
Jo och det här är ju det märkliga i debaclet.... och många timmar gick.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, men vad har det med saken att göra?
Vad de har med saken att göra? Om ditt bränsle i bilen tar slut så får du ingen värme. Och att få bilen kall från den är varm går på några minuter i det vädret som var. Och om han då suttit en längre tid förstå du då vad som händer?

Så ja "för att soppan tog slut så förfrös mannen"
Bifogar din första fråga. Förstår inte vad du är ute efter?

Skärmbild av forum, användarnamn, inläggsantal, gillningar, diskussion om sopor och ambulanslogik.

Men nu handlade det ju om huruvida det var akut att få ut ambulansen som fastnat. Att det fann ett annat akutfall i kön (som enkelt kunnat undvikas) har inte alls med saken att göra.

Utan jämförelser i övrigt:

Inget av följande två beslut var konstitutionellt korrekt. Båda besluten bröt mot grundlagen. Bildts beslut bröt dessutom mot en rad internationella konventioner. Men i ett krisläge går det inte att vara formalist. Man måste kunna improvisera. Och där har svenskarna enligt min bestämda erfarenhet blivit mycket fegare med åren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Men nu handlade det ju om huruvida det var akut att få ut ambulansen som fastnat. Att det fann ett annat akutfall i kön (som enkelt kunnat undvikas) har inte alls med saken att göra.
Du snurrar ihop det. Den ambulansen som stod med patienten som skulle mellan Kristianstad och Malmö var inte akut.
Det blev däremot akut med en annan person i kön.

Diskussionen i sig handlade om huruvida hur akut ambulanser brukar ha.

Den som stod i kön bör ha fått lämna med, de hade en patient och de har troligen inte haft mat med. Så hade den här snälle mannen med verktyg fått öppna upp till den ambulansen hade de varit iväg 7 timmar tidigare och kunnat köra tillbaka med patienten till Kristianstad.

Nej, det var inte vad det handlade om.
Att det inte fanns mat med är knappast unikt för ambulansen.

P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var inte vad det handlade om.
Att det inte fanns mat med är knappast unikt för ambulansen.
Den som stod fast i kön handla om mat.
Den med blåljus var ett annat fall.

Starten handla om blåljus som nyfniken menade att det var inte så många akuta fall.

Varför snackar ni bara om patienten i Ambulansen? Tror ni Ambulanser är klar för dagen när den patienten kommit till sjukan? Den skulle "fritagits" långt tidigare inkl. Polisbilarna. Vi har ju knappt några så inte fan ska de stå parkerade med personal i..

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det gäller nog en hel del av personerna i bilarna i kön.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det var nog många i kön som skulle gjort mer nytta om de inte suttit fast i en kö. Det är knappast unikt för polis och ambulans.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Så är det ju, men siktade in mig lite på livsviktiga yrken. Går säkert att trolla fram andra livsvikta i kön, men dessa var de jag täkte främst på iaf. :P

P
Tokslut Tokslut skrev:
Varför snackar ni bara om patienten i Ambulansen? Tror ni Ambulanser är klar för dagen när den patienten kommit till sjukan? Den skulle "fritagits" långt tidigare inkl. Polisbilarna. Vi har ju knappt några så inte fan ska de stå parkerade med personal i..
Det är mest synd om patienten i ambulansen. Ambulansen som fordon klarar de nog sig utan då den gjorde en transport. Personal kan de ringa in. Det är däremot ont om poliser.

Men där satt annan personal som skulle till sina jobba inom sjukvård kan jag tänka mig. Där blev det nog ganska illa med för arbetsplatserna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.