R Ruls skrev:
E22an i detta området är en så kallad, 2 körfält växelvis en körbana.
Helt fel! E22 är en helt nybyggt och togs ibruk 9 Oktober 2020 !!! Invigning 15 Okt.
Det är en 4-filig motorväg med rör-räcke mellan mötande trafik .

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
När detta hände läste jag på Sydsvenskans? chatt ett inlägg från en cool snubbe i kaoskön.

Han sa ungefär då här:

Om någon behöver värme, sällskap, varmt kaffe och kanske en cigarr, kolla efter en röd? Bentley.
Tuta tre gånger så svarar jag med två tut.

👍❤️

• Haha
  • Gilla
  • Älska
kortis och 6 till
  • Laddar…
B BoAK skrev:
Enligt information jag fått klarade en buss inte att köra genom en snödriva på denna motorväg. Ett enkelt konstaterande är då att snöröjningen inte fungerat.
Min fråga är: Varför fungerade inte snöröjningen på denna fyrfiliga motorväg så att bussar kunde ta sig fram?
Har du varken läst nyheterna eller tråden?

En olycka på vägen orsakade en propp. När proppen var ett faktum och det uppstod kö så snöade bilarna in eftersom det var ett extremt oväder. När man hade löst proppen så hjälpte det noll och ingenting eftersom 1000-tals bilar var begravda i snö. Då körde bilarna fast. Och din buss. Man kan inte ploga när det står bilar i vägen.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du varken läst nyheterna eller tråden?

En olycka på vägen orsakade en propp. När proppen var ett faktum och det uppstod kö så snöade bilarna in eftersom det var ett extremt oväder. När man hade löst proppen så hjälpte det noll och ingenting eftersom 1000-tals bilar var begravda i snö. Då körde bilarna fast. Och din buss. Man kan inte ploga när det står bilar i vägen.
Jo jag har läst och fått oberoende lokal information.

Nyfniken Nyfniken skrev:
En olycka på vägen orsakade en propp
Det har jag inte läst.
Det jag läst är:
Enligt bärgaren som bärgade 1:a lastbilen stod den på tvären och blockerade båda filerna, och hade dåliga däck som enligt bärgaren inte hörde hemma i detta väglaget.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Enligt bärgaren som bärgade 1:a lastbilen stod den på tvären och blockerade båda filerna, och hade dåliga däck som enligt bärgaren inte hörde hemma i detta väglaget.
På vilket sätt avviker det från det jag skrev?

Nyfniken Nyfniken skrev:
På vilket sätt avviker det från det jag skrev?
En lastbil som slirar runt i snön och fastnar är ingen olycka i min bok.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B BoAK skrev:
Jo jag har läst och fått oberoende lokal information.
Ja då får du väl fråga din lokala informatör själv och upplysa oss.

D Dilato skrev:
En lastbil som slirar runt i snön och fastnar är ingen olycka i min bok.
Då har vi olika böcker.

• Haha
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då har vi olika böcker.
Kaoset på E22 orsakades inte av någon olycka, enligt Trafikverket. I stället ska kön med över 1 000 bilar ha föranletts av att långtradare tappat greppet och kört fast i snöovädret. – Då blev det stopp i trafiken och byggdes på med långa köer.

1:a träff på Google sök "E22 orsak".

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
För all del, skribenten till den första träffen använder samma bok som du. 😉

• Haha
  • Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
För all del, skribenten till den första träffen använder samma bok som du. 😉
Författaren ( Trafikverket ) är min referens 😉

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Somliga kanske menar att det finns en gräns för hur fort man kör, när man hamnar tvärs över och blockerar all trafik för att det ska få kallas en "olyckshändelse"?

I just det här fallet tänker jag att det har mindre betydelse. Något var i vägen, oavsiktligt. 🤓

Nyfniken Nyfniken skrev:
Somliga kanske menar att det finns en gräns för hur fort man kör, när man hamnar tvärs över och blockerar all trafik för att det ska få kallas en "olyckshändelse"?

I just det här fallet tänker jag att det har mindre betydelse. Något var i vägen, oavsiktligt. 🤓
Det var helt enkelt grovt vårdslöst, man råkar inte helt plötsligt utan förvarning fastna tvärs över en tvåfiligt europaväg med en lastbil.
Som yrkeschaufför vet man bättre (eller borde veta) än att försätta sig och fordonet i en sådan situation.

Grov vårdslöshet kräver nog något mer.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.