P
D Daniel 109 skrev:
Så för att någon i kön fick soppatorsk så var det bråttom att få ut ambulansen? Jag hänger inte riktigt med på den logiken.
Nej de förstår jag kanske att du inte gör.
Enl radion jag hörde de på så satt han kvar och bilen blev utkyld. Gubben/mannen blev kraftigt nerkyld och när räddningspersonal tittar in i bilen som rutorna är immiga på så ser de mannen som är rejält nerkyld och det blev akut.

Du vet om att det är farligt att bli nerkyld?

Rkarlsson skrev:
Där var en man som fick soppaslut och förfrös. Som blev akut läge.
Var det någon i kön som förfrös?? Det kan ju inte ha varit mer än 10 meter till närmsta bil med värme?

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var det någon i kön som förfrös?? Det kan ju inte ha varit mer än 10 meter till närmsta bil med värme?
Ja.

Vad har det med saken att göra? Om gubben inte gått över till en annan bil så kvittar det ju. De hade ju kollat genom bilar och gubben hade inte gått över. Varför kan ju inte jag svara på.

ricebridge ricebridge skrev:
Ja. Men att inte klippa kan leda till fara för liv eller hälsa.
Jo men vi måste nog lita på att en räddningsledare gör rätt bedömning.
Men i det här fallet verkar det klart oklart.. det blir nog en viktig punkt att reda ut.

Som kuriosa så sov jag en natt i en militär terrängbil modell äldre med motorn på tomgång. Det syntes inte ens på mätaren när jag vaknade. Jag tror den bilen drog närmare 2 liter milen vid vanlig körning.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja.
Jag förstår inte . Dog han eller dog han inte?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Dels för att Expressen lever på skandaljournalistik och click-baits. Om det verkligen hade varit akut så hade den här göken med verktyg som pratat med personalen i ambulansen vetat vad det rörde sig om för åkomma, för jag kan garantera att journalisten frågade både en och två och tre gånger.

Dels för att du verkar sitta och hitta på saker ur tomma intet. Nu är det plötsligt en blåljuskörning.
Nej, jag hittar inte på saker, men däremot verkar du ha kört fast i att du har rätt trots att du inte var där och att alla andra ljuger.

Det är ansvarig utgivare som beslutar om man ska publicera t ex vad det rör sig om för åkomma eller andra privata detaljer. Du kan inte dra slutsatsen som du gör — eller snarare hittar på ur tomma intet — att det rörde sig om ett brutet finger eller en ångestattack bara för att det inte står uttryckligen i artikeln vad det rörde sig om. Det är inte ens säkert att ambulanspersonalen svarade på sådana frågor, snarare tvärtom.

D Dilato skrev:
Var den?
Ja och AB hade en lite märklig artikel om det.
"Flera myndigheter är kritiska till hur det kan ha tagit så lång tid, men de är inte ense om vems ansvar det är.

– Vi är också lite förundrade över att det uppstått, säger räddningstjänstens insatsledare Dan Svensson."

Sen framgår det inte om det fanns någon formell Räddningsledare? (vilket det borde)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQJ0Vg/e22-alla-evakuerade-i-kon-efter-ett-dygn

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men vi måste nog lita på att en räddningsledare gör rätt bedömning.
Men i det här fallet verkar det klart oklart.. det blir nog en viktig punkt att reda ut.
Ingen räddningsledare gjorde ju någon bedömning alls. Det var ju det som var problemet. Räddningspersonalen på plats gjorde det däremot.

Givetvis. Men eftersom ingen kom och hämtade patienten, och man på plats inte bedömde att det var akut nödvändigt att skära upp räcket, så pekar ju väldigt mycket på att det inte var någon större fara med att låta patienten vänta. Eller hur?

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår inte . Dog han eller dog han inte?
Nej. Han förfrös enl radion. Om han dött nu står det inget om, men förhoppningsvis inte. Men det var prio 1 och blåljus. Högsta prioritering på evakuering.
Kan nästan tycka att man som medtrafikant borde ha kollat till bilen lite tidigare om man inte sett att den varit igång på ett tag.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-drastisk-atgard-person-akut-sjuk-pa-e22/

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Givetvis. Men eftersom ingen kom och hämtade patienten, och man på plats inte bedömde att det var akut nödvändigt att skära upp räcket, så pekar ju väldigt mycket på att det inte var någon större fara med att låta patienten vänta. Eller hur?
Men återigen så hade de ju kunnat få bort bilar 7 timmar tidigare. Polisens radio var väl inte ur funktion eller telefoner så de kunnat dirigera nån form av fordon med ploga på andra väghalvan....

Nyfniken Nyfniken skrev:
Man bedömde på plats att det VAR akut nödvändigt att skära upp räcket:

”Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.”

Alla tänker på att ha skyffel med sig. Men det skulle inte hjälpt på e22an. Det viktigaste är att ha med filtar
Är det vinter så kan man hitta snö att försöka smälta. Men å andra sidan så tror jag inte att man varken törstar ihjäl eller svälter ihjäl. Där emot fryser ihjäl.
Egentligen borde man ha en startbooster i bilen. Före en spade.men efter filter..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Man bedömde på plats att det VAR akut nödvändigt att skära upp räcket:

”Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.”
Är det akut om man måste fråga chefen om lov? Eller snarare tvärtom - frågar man chefen när det är akut?

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.