113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Har polisen sagt nej? Eller har de bara inte sagt ja?
Jovisst men det kan leda till ännu mera kaos.ricebridge skrev:
Räddningsledaren ska ju så snabbt som möjligt greppa ett läge och ge order om åtgärder så är det tänkt iaf.
Sen blir ju både polis samt andra inblandade underställd vad en räddningsledare beslutar för åtgärder.
Klipper eller kapar man vajrar/räcken ska det ju finnas en plan hur man organiserat får ut x st bilar och det blir då polisens uppgift.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Jag ska ha det till att kapa räcket för att släppa ut en ambulans. Punkt. Detta eftersom ambulanspersonalen gjorde bedömningen att patienten skyndsamt måste komma till sjukhus. Jag litar på att ambulanspersonalen kan göra en korrekt medicinsk bedömning — garanterat en bättre sådan än vad polisen eller någon annan kan. Då föreligger nödrätt enligt lagen.Nyfniken skrev:
Hur ska du ha det? Alldeles nyss så skulle du ju klippa upp staketet trots ett nej från polisman på plats.
Ambulanser måste inte med automatik komma fram. Det var ju knappast en förlossning eller ett hjärtstopp bak i den där ambulansen för då hade det garanterat stått i skandalpressen. Polismannen tittade väl in där bak och där satt någon med ett brutet finger eller en ångestattack och man gjorde bedömningen att det kunde vänta.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Men snälla LÄS vad skandalpressen ifråga faktiskt skrev:Nyfniken skrev:
Ambulanser måste inte med automatik komma fram. Det var ju knappast en förlossning eller ett hjärtstopp bak i den där ambulansen för då hade det garanterat stått i skandalpressen. Polismannen tittade väl in där bak och där satt någon med ett brutet finger eller en ångestattack och man gjorde bedömningen att det kunde vänta.
”Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.
– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.
Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.
För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,”
Om du bor på en plats där ambulansen kommer när man brutit ett finger eller får en ångestattack så är det bara att gratulera till en högst välutvecklad sjukvård. Vi andra lever i förtröstan på att en ambulans med påslagna blåljus med automatik måste komma fram eftersom medicinsk sakkunskap gjort den bedömningen.
Den som besitter bättre kompetens på det området kan lämpligen byta plats med ambulanspersonalen.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Det är många som larmar ambulans fast det inte är nödvändigt. Så det behöver inte vara särskilt akut för att folk ska hamna där.
Jag har läst, jag ser fortfarande inte var det står att det var en akuttransport till sjukhus. Kan du vara mer specifik tror du?ricebridge skrev:
Jag frågar igen: Om det var akut, varför flyttade man då inte patienten över räcket och in i en annan bil? Kanske till och med en ambulans? Man hade uppenbarligen flera timmar på sig.
Det verkar inte haglat av kompetens runt beslutsfattarna där, eller saknas befogenhet och de vågade inte störa längre upp i kedjan?ricebridge skrev:
Men snälla LÄS vad skandalpressen ifråga faktiskt skrev:
”Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.
– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.
Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.
För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,”
Om du bor på en plats där ambulansen kommer när man brutit ett finger eller får en ångestattack så är det bara att gratulera till en högst välutvecklad sjukvård. Vi andra lever i förtröstan på att en ambulans med påslagna blåljus med automatik måste komma fram eftersom medicinsk sakkunskap gjort den bedömningen.
Den som besitter bättre kompetens på det området kan lämpligen byta plats med ambulanspersonalen.
Nu gjorde de ju inte så mycket. Om du läste artikeln så hade den killen utrustning att öppna. Men nu gjordes de inte förrän 7 timmar senare. Klippa, kapa lyft av. Han hade verktygen, ingen tog beslut.S StefanMJ skrev:Om jag har förstått det rätt så är det inte vajerräcken där, utan det är stålräcken - och sådana klipper man inte upp! Och i övrigt - var de inte så att det var en lastbil över vägen längst fram som sedan orsakade en kedjereaktion av stopp. Borde inte fokus varit på att få bort den lastbilen först? Och sedan arbeta sig bakåt i kön...
Skyller absolut inget på de som var på plats, utan de som står över de som är chefer. De får utreda bäst de vill. Men det hade utan tvekan kunnat lösas tidigare.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Ja. Men ambulansen tar inte med sig dessa tillbaka till sjukhuset i onödan. Finns patient i ambulansen ska denne till sjukhus så snart som möjligt. Annars kan vi ju skrota bestämmelsen om att lämna fri väg för ambulanser med blåljus — vi vet ju inte om det är falsklarm eller inte.D Daniel 109 skrev:
Återigen. LÄS vad som faktiskt skrevs om situationen.
Lyssnar man på hur bärgarna har det med elbilar så lär dessa köer i framtiden bli katastofala och ~36timmar blir ~136h innan vägen är ren :O
https://sverigesradio.se/artikel/ur...ck0nllll-q-y6s6xedntaifkss99x5ijwpg46bcmdx52e
Edit: lägger in en skärmdump då länken inte besrättar nått
https://sverigesradio.se/artikel/ur...ck0nllll-q-y6s6xedntaifkss99x5ijwpg46bcmdx52e
Edit: lägger in en skärmdump då länken inte besrättar nått
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder