113 196 lĂ€st ·
1 851 svar
113k lÀst
1,9k svar
Trafikkaos pÄ E22 - vad var det som gick fel?
Jo och den mycket intressanta frÄgan Àr vem som betalar en eller flera tungbÀrgare om en lÄngtradare pga vÀglaget inte tar sig fram? Sen att man blir tvungen att byta snöröjningstaktik nÀr plogbilar inte tar sig fram till hjullastare och behöver upphandla dessa?T Thomas_Blekinge skrev:Jag som startade trÄden. Tydligen var det nÄgon/nÄgra lÄngtradare med dÄliga dÀck och otrÀnade förare som var i spetsen av elÀndet. Sedan reagerade Trafikverket alldeles för lÄngsamt pÄ inkommande larmsignaler. Till slut fanns det otillrÀckligt med kommunikation och beslutsförmÄga mellan aktörerna för att fÄ till detta. RÀtt uppfattat?
Men man kommer sÀkert att gÄ igenom alla "loggar" som finns hos Trafikverket, Polis, vÀghÄllaren, rÀddningstjÀnst. Pinsam historia för en EuropavÀg!
Antar att det Àr samma som för mig sjÀlv. Jag, eller mitt försÀkringsbolag, betalar.P paralun skrev:Jo och den mycket intressanta frÄgan Àr vem som betalar en eller flera tungbÀrgare om en lÄngtradare pga vÀglaget inte tar sig fram? Sen att man blir tvungen att byta snöröjningstaktik nÀr plogbilar inte tar sig fram till hjullastare och behöver upphandla dessa?
Men man kommer sÀkert att gÄ igenom alla "loggar" som finns hos Trafikverket, Polis, vÀghÄllaren, rÀddningstjÀnst. Pinsam historia för en EuropavÀg!
Njau... det hela beror ju pÄ att inte vÀghÄllaren sett till att vÀgen Àr körbar.P Pin skrev:
I det hÀr fallet sÄ borde man ju ha rekvirerat varenda tungbÀrgare i omrÄdet och direkt börja reda ut röran.
Men vem betalar?
Om du ringer bÀrgaren fÄr du nog betala sjÀlv, eller ditt fb. Om nÄgon annan ringer antar jag att de fÄr betala. Dvs skattebetalarna i slutÀndan.P paralun skrev:
Jo och de flesta lÄngtradarna stog ju bara still och tog sig ingen vart. Det som dÄ hjÀlper Àr att snabbt fÄ ut tungbÀrgare och lösa upp röran. Sen dessförinnan Àr det dÄ hÀr med saltning/plogning och att vÀghÄllaren verkligen gjorde allt som de borde ha gjort. Det handlar om en EuropavÀg och ingen byvÀg nÄgonstans.P Pin skrev:
Det hÄller jag med dig om.P paralun skrev:Jo och de flesta lÄngtradarna stog ju bara still och tog sig ingen vart. Det som dÄ hjÀlper Àr att snabbt fÄ ut tungbÀrgare och lösa upp röran. Sen dessförinnan Àr det dÄ hÀr med saltning/plogning och att vÀghÄllaren verkligen gjorde allt som de borde ha gjort. Det handlar om en EuropavÀg och ingen byvÀg nÄgonstans.
Finns en serie pÄ SVT play om tungbÀrgare i Norge. Oftast sydeuropeiska lastbilar som fastnar med undermÄliga dÀck. De tar betalt direkt av föraren eller hÄller bilen till de betalar. Kontaktar polis nÀr det Àr riktigt illa stÀllt med fordon eller förare.
Jo men det hÀr med dÀcken visste ju Trafikverket och vÀghÄllaren redan... ingen nyhet, alla visste.P Pin skrev:
Ănnu mer viktigt att vĂ€ghĂ„llaren mĂ„ste fĂ„ direktiv frĂ„n Trafikverket att vrĂ€ka ut salt och tĂ€tare plogning.
Nu efterÄt fÄr man dÄ ta itu med att det minsann var lag om vinterdÀck Àven för utlÀndska Äkare.
Det Àr ju en EuropavÀg och ingen byvÀg!
Nej, det Àr inte farbart med dÄliga dÀck nÀr det Àr det vÀdret. Dina idéer med saltning fungerar inte.P paralun skrev:
Vilken förare? Om jag ringer bÀrgningsbil för att jag vill att de ska flytta pÄ din bil som har fastnat - Àr det du eller jag som betalar dÄ? Och Àr det föraren eller Àgaren som betalar? Om föraren inte Àger bilen har hen vÀl ingen försÀkring för bÀrgning?D Daniel 109 skrev:
Ănnu mer intressant blir det om bilen har en rumĂ€nsk registreringsskylt och förarens körkort Ă€r ett vikt A4 pĂ„ obestĂ€mt sprĂ„k.
NÀr nÄt sÄnt hÀr hÀnder kostar varje extra timme samhÀllet flera miljoner. Den dÀr fakturan för tungbÀrgaren kan vi dela pÄ tÀnker jag. Den fÄr gÀrna var saftig bara han kommer 30 minuter tidigare.
NÀr nÄt sÄnt hÀr hÀnder kostar varje extra timme samhÀllet flera miljoner. Den dÀr fakturan för tungbÀrgaren kan vi dela pÄ tÀnker jag. Den fÄr gÀrna var saftig bara han kommer 30 minuter tidigare.
Nej men nu lever vi i en tid pÄ miljöfolket har skapat en massa regler om det mesta och har bortsett frÄn risker som det innebÀr att minimera anvÀndningen av vÀgsalt.Nyfniken skrev:
Men jag Àr sÀker pÄ att Trafikverket samt speciellt Trafikverket region syd kommer att bli noggrannt synade om det hÀr. Jag förutsÀtter att ansvarig minister tar tag i det hÀr redan imorgon.
https://omni.se/ministern-efter-e22-kaoset-redo-att-fatta-beslut/a/EQGRLj