Ja det är väl för väl att vi har ministrar som "är redo att fatta beslut"? Det är ju ändå någon form av lägstanivå för en minister.

• Haha
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja det är väl för väl att vi har ministrar som "är redo att fatta beslut"? Det är ju ändå någon form av lägstanivå för en minister.
Snarare att vi har ett Trafikverk som inte klarar av att leverera säkra vägar, inte ens en viktig Europaväg.
Det kanske behövs ett eller flera förtydliganden från staten till Trafikverket?

Det är väl delvis det som är problemet, att vägen är säker, så man kommer inte förbi hinder.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Hur kan det bli så? Det är frågan?
Trafikverket finns i hela Sveriges långa land men problemet uppstår i Södra Svergie och Härnösand.
I Härnösand löste det sig med långa köer.
Det var ingen annan stans det blev samma problem men det var oväder över hela landet.
Var plogarna sämre?
Var plogbilen sämre?
Var snön annorlunda?
Blåste det mer?
Hade personbilar sämre däck?
Hade lastbilarna sämre däck?
Var det större backar?
Var förarna sämre utbildade?
Vatten, bågfil, motorsåg och torrfoder löser inte problemet det kan vara "bra att ha".
En vägren hade varit "bra att ha"!
En plogbilen som plogar 1 fil som alla får acceptera. Då blir det fler plogar på en yta.

Det är mina tankar..

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Snöstaket? Vägföreningen jag är med i är i 08-land använder snöslunga så det inte finns vallar för blåsten att dumpa snö vid

[bild]
Jättebra. Ännu bättre är att plantera träd eller buskar som ger samma effekt fast med bättre miljöpåverkan. (Jag planterade några thujor härhemma i just det ärendet och sen dess har vi sluppit de stora drivorna på infarten.)
Men allt sånt kostar pengar, och tyvärr går den rådande svenska myndighetskulturen ut på att spara på allt och hoppas på det bästa. Plus att svenskarna blivit mästare på att förtränga att det finns något som heter vinter som återkommer varje år.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Trafikverket har ingen koordinering i skåne. Och verkar ha släppt den rätt duktigt sista 10 åren.

Att E22 med vajerräcke inte skulle kunna tömmas snabbare ser jag som osannolikt. Men de kanske lärt sig nu att snabbare få avspärrningar, Läste att de skyllde på flera påfarter. Men jag har ju för mig att det byggts om med mindre påfarter. Kan ha fel.
Men de kunde ju dragit ut folk som stängt alla påfarter från söder och norr.

Men att stänga av hela vägen från Bromölla är kanske att ta i då det är väldigt långt iväg. Däremot från Kristianstad och ner.

Trafikverket prioriterar åtminstone inte vägarna. De är fortfarande inte färdiga här och det har gått 1,5 dygn.
Om jag har förstått det rätt så är det inte vajerräcken där, utan det är stålräcken - och sådana klipper man inte upp! Och i övrigt - var de inte så att det var en lastbil över vägen längst fram som sedan orsakade en kedjereaktion av stopp. Borde inte fokus varit på att få bort den lastbilen först? Och sedan arbeta sig bakåt i kön...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Borde inte fokus varit på att få bort den lastbilen först? Och sedan arbeta sig bakåt i kön...
Ja du. Det var väl exakt det man gjorde?

D Dilato skrev:
Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.

– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.

Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.

För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,

[länk]
Hade det varit jag så hade jag struntat i det där frbskde tillståndet och sågat upp räcket ändå under hänvisning till nödrätt (Brottsbalken 24 kap 4 §). Utan tvekan.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hade det varit jag så hade jag struntat i det där frbskde tillståndet och sågat upp räcket ändå under hänvisning till nödrätt (Brottsbalken 24 kap 4 §). Utan tvekan.
”problemet” var väl att polisen på plats sa att han inte fick?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag hade upplyst polisen på plats om sagda lagrum och satt igång. Så fick han väl gripa mig då ifall han hade en annan tolkning.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag kan tänka mig vilket sjujäkla kaos det hade blivit. Lek med tanken att svenne banan helt oorganiserat tar bort en del av räcket.

De som är närmast öppningen skottar fram sina bilar och pressar sig igenom. Bil #4 får punktering på resterna av en av stolparna. Bil #7 nöjer sig inte med att vända utan kör mot trafiken (för det var ju ditåt man absolut måste åka i ovädret). Sen börjar ett pärlband med bilar följa efter, tills den första frontalkrocken inträffar.

Man får nog räkna med att de på plats gjorde det bästa de kunde under de förhållanden som rådde.

Folk i allmänhet är riktiga jubelidioter ibland. Jag tänker osökt på de här som försöker få med sig bagaget ut när det kraschade planet ska utrymmas.

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Jo men nu fanns ju räddningstjänsten på plats och en Räddningsledare har all befogenhet att besluta om att klippa vajrar samt kapa räcken. All utrustning finns på en brandbil som skickas ut vid en trafikolycka.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan tänka mig vilket sjujäkla kaos det hade blivit. Lek med tanken att svenne banan helt oorganiserat tar bort en del av räcket.
Jag tänker på ambulansen som måste få komma ut. Resten är upp till polisen, om övriga bilister ska dirigeras ut under ordnade former eller om de ska hindras. Knappast raketvetenskap att ordna detta.

Att däremot självsvåldigt kapa räcken bara för att övrig trafik ska få komma ut är något helt annat. Det finns det inget lagligt stöd för.

P paralun skrev:
Jo men nu fanns ju räddningstjänsten på plats och en Räddningsledare har all befogenhet att besluta om att klippa vajrar samt kapa räcken. All utrustning finns på en brandbil som skickas ut vid en trafikolycka.
Ja. Men om timmarna går, ingen fattar något beslut, situationen i ambulansen börjar bli kritisk, och jag har de verktyg som behövs i bilen, så skulle jag snarast se det som en skyldighet att agera.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Att däremot självsvåldigt kapa räcken för att övrig trafik ska få komma ut är något helt annat.
Hur ska du ha det? Alldeles nyss så skulle du ju klippa upp staketet trots ett nej från polisman på plats.

Ambulanser måste inte med automatik komma fram. Det var ju knappast en förlossning eller ett hjärtstopp bak i den där ambulansen för då hade det garanterat stått i skandalpressen. Polismannen tittade väl in där bak och där satt någon med ett brutet finger eller en ångestattack och man gjorde bedömningen att det kunde vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.