Även de dåliga vinterdäcken har tvärgående mönster. Vilket hårda sommardäck sällan har. Som jag uppfattade det var det något sådant lastbilen som orsakade det hela hade.

När det gäller snö från sidan, blir det inte bättre av att ploga ibland. Det blir en vall och sedan kan fykande snö deponera bakom vallen och tillslut måste en frontlastare flytta vallen 10 tal meter ut på åkern, som kanske bara har 5-10 cm snö. Som tur är händer detta ganska sällan. Det kan ta månad innan dessa snövallar smälter.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Berörd länsstyrelse klickade rejält, här är vad länsstyrelse ska/kan göra, utdrag ur förordning om länsstyrelsers krisbereddkap:

2 § Länsstyrelsen ska ha en tjänsteman i beredskap med uppgift att initiera och samordna det inledande arbetet för att upptäcka, verifiera, larma och informera vid allvarliga kriser som berör länet.

3 § Länsstyrelsen ska ha förmåga att vid en allvarlig kris, som berör länet eller medför behov av samverkan med kommuner eller andra aktörer, omgående kunna upprätta en ledningsfunktion för bl.a. samordning och information.

4 § Länsstyrelsen ska vara sammanhållande för krisberedskapen inom sitt geografiska område samt före, under och efter en kris verka för samordning och gemensam inriktning av de åtgärder som behöver vidtas.

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Först och främst borde folk lära sig att vara litet förberedda. Ordentliga vinterkläder och snöskyffel och bågfil och yxa och ficklampa brukar jag alltid ha med i bilen.
Jo, jag räknar med att kunna bli sittande en natt...

Snöstaket användes förr för att undvika snödrev på vägarna, dessutom lade man vägarna högre än omgivande terräng. Ser inte mycket av varken det ena eller det andra nuförtiden.

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Under min mångåriga landsförvisning i norr lärde jag mig att alltid ha reserver i bilen inkl kök, torrfoder, vatten, filtar, kläder packat i bagageluckan. Jag förvånas över skåningarna som fortfarande bilar under vintern utan att ensingång ha vettiga skor på sig. Och varför ge sig ut på vägarna överhuvud taget om det inte är livsviktigt?
Var läste du att folk satt i lågskor o T-shirt?

trähandtag trähandtag skrev:
När det gäller snö från sidan, blir det inte bättre av att ploga ibland. Det blir en vall och sedan kan fykande snö deponera bakom vallen och tillslut måste en frontlastare flytta vallen 10 tal meter ut på åkern, som kanske bara har 5-10 cm snö. Som tur är händer detta ganska sällan. Det kan ta månad innan dessa snövallar smälter.
Du menar nått som såhär?

Natt, snöklädd väg, högar av plogad snö, mörker runt, bilens strålkastarljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild tagen på söderslätt, där snön inte la sig som drivor så var det i princip barmark.

Farsan fastnade för övrigt i stoppet mellan 15 och 04, han visste att det hade hänt en olycka, men det var så dåligt med information att han trodde det var löst sedan länge (normalt sett röjer de ju av väldigt fort efter en olycka). Han satt och stirrade på en tom norrgående fil...

Skulle gissa att farsan inte satt i lågskor, känner jag honom rätt var det träbonnar.
Svart träsko, öppen häl, minimalistisk design, låg klack, vita sömmar, sko för arbete eller vardag, vitil bakgrund.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka kommunikationskanaler finns mellan blåljus och plogbilar? När räddningstjänsten utser en räddningsledare, ska polis och eventuellt försvaret rapportera till denna?
Håller med om att haverister ska puttas i diket. Det gäller även sommartid. Jag har några gånger suttit i bilkö bakom en tvärställd bil och det fann tillräckligt plats att köra långsamt förbi men snutarna spärrade av hela trafiken ändå. Dom hade lätt kunna ställa en kille/tjej som leder trafiken varsamt förbi hindret.
Det där... Både räddningstjänst o polis spärrar idag tydligen rutinmässigt av 2 filer utöver den som hindret finns i. De tycker väl det är en arbetsmiljöfråga. I Göteborg satt vi några hundra och köade alldeles innan Röde Orm, på E20 mot stan. Någon hade krockat längst till vänster och endast en av 4 filer lämnades öppen kl 17 i rusningen.
Det finns dock en bussfil längst till höger men inte vågade någon köra i den, där hade man ju lätt kunnat vinka fram dubbla mängden bilar.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Just detta som snöstaket löser.

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
Jag som startade tråden. Tydligen var det någon/några långtradare med dåliga däck och otränade förare som var i spetsen av eländet. Sedan reagerade Trafikverket alldeles för långsamt på inkommande larmsignaler. Till slut fanns det otillräckligt med kommunikation och beslutsförmåga mellan aktörerna för att få till detta. Rätt uppfattat?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Skulle Statliga tjänstemän ta beslut utan klartecken från alla i hierarkin på alla möjligtvis berörda myndigheter utan fyra möten med samtliga det går inte.
Inte ens bötfälldes väl de långtradare som hade felaktiga däck då hade det ju gått åt två man som varit tvungna att gå ut ur bilen.
Nog kunde de stängt av vägen på så många ställen som möjligt men åter igen så ska någon fatta beslut.
Nu ska det utredas i fem år hur långtradarna ska vara utrustade och det blir som åkarna vill och polisen stannar inte en tradare.
Chaufförerna kör som dårar även både när det är barmark och en halv meter snö o glansis och kör alltid för fort men inget görs det är faktiskt skrämmande

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
80 km/h med släp?

maxmsm skrev:
Någon motortidning eller organisation gjorde en riktig undersökning angående däckens åldrande(hårdare) och det var mest de första åren detta skedde så om man lade på vinterdäcken i god tid och slet bort det torra ytskiktet så var äldre vinterdäck(av kvalitets fabrikat) ganska bra.
Tja de flesta däck förvaras inte mörkt och svalt. Hur många förvarar inte sina däck i garaget eller i carporten? Kanske i källaren?
Men vilken däckhandlarr förvarar säcken mörkt och svalt? Jag har bara sett en och de flesta däcken mörkt... Men inte svalt var ganska varmt till och med.

Tja du menar att den torra ytan skulle lätt försvinna efter ett par bromsningar sen var däcket som nytt! Låter perfekt!

ricebridge ricebridge skrev:
Jag skrattade också åt skåningarnas oförmåga att hantera lite snö och vinter. Sen bodde jag själv i Skåne och blev helt insnöad för första gången i mitt liv — då fastnade skrattet i halsen.

Vad många inte tänker på är att Skåne till största delen är öppet slättland, dessutom med hav på tre sidor. Vindarna får rejält med fart. Det yr igen nåt så hejkomohjälpmig, även vid små snömängder, ofta fortare än vad snöröjningen hinner röja bort.

Att sedan många inte har någon vana vid att köra i riktig snöstorm förvärrar givetvis situationen, liksom det här med att både folk och myndigheter verkar glömma bort att det kan komma snö i Sverige, när det varit några mildvintrar på raken. Men vi är många som gjort misstaget att sätta likhetstecken mellan klimatförändringar och global uppvärmning: den vetenskapligt påvisbara temperaturökningen kan paradoxalt nog orsaka kallare väder på vissa håll och vid vissa tider.
Snöstaket? Vägföreningen jag är med i är i 08-land använder snöslunga så det inte finns vallar för blåsten att dumpa snö vid

Illustration av snösmältning med salt på väg, snöflingor, avdunstning och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag som startade tråden. Tydligen var det någon/några långtradare med dåliga däck och otränade förare som var i spetsen av eländet. Sedan reagerade Trafikverket alldeles för långsamt på inkommande larmsignaler. Till slut fanns det otillräckligt med kommunikation och beslutsförmåga mellan aktörerna för att få till detta. Rätt uppfattat?
Såg att TRV presstalesman Bengt Olsson sa på TV att de från början fick besked om att detta skulle gå snabbt att reda ut. Någon har gjort en allvarlig felbedömning där. Men det är ju helt obegripligt att man sedan låter det gå flera timmar (till 13:46 minns jag) innan man stänger av sträckan för fler inkommande.
Vid en vanlig olycka har man ju sett sånt göras på några minuter ibland.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.