113 195 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Det är fullständigt meningslöst att salta under de förhållanden som rådde.
Jo men allt har ju sin början när skitväder är pågång och Trafikverket och väghållaren har ju tillgång till mycket exaktare väderprognoser än vanligt folk. Plus att man har egna väderstationen inkl kamera på många ställen.Rejäl skrev:
Ut med saltbilen i god tid innan det bryter ut och sedan kontinuerlig plogning/saltning.
Det blir bara en salig gegga av det då det konstant blåser in nytt snö..P paralun skrev:Jo men allt har ju sin början när skitväder är pågång och Trafikverket och väghållaren har ju tillgång till mycket exaktare väderprognoser än vanligt folk. Plus att man har egna väderstationen inkl kamera på många ställen.
Ut med saltbilen i god tid innan det bryter ut och sedan kontinuerlig plogning/saltning.
Sådana borde man kunna lämna på skrivbordet eller i datorn där skrivbordsprodukter hör hemma om man är praktiker och har sunt förnuft och inte är ängsligt auktoritetstroende.P paralun skrev:
Inte heller bör man invänta en miljöklassad genuscerifierad kontrakterad tungbärgare för att ta bort enstaka felutrustade (utländska) trailerdragare utan anlita första bästa bärgare eller entreprenör/ bonde i närheten med traktor eller hjullastare som kan dra eller skjuta bort proplemfordonet till vägren eller vägslänt så att övrig trafik kan fortsätta köra på normalt vis vid rådande väderlek.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Jag skrattade också åt skåningarnas oförmåga att hantera lite snö och vinter. Sen bodde jag själv i Skåne och blev helt insnöad för första gången i mitt liv — då fastnade skrattet i halsen.
Vad många inte tänker på är att Skåne till största delen är öppet slättland, dessutom med hav på tre sidor. Vindarna får rejält med fart. Det yr igen nåt så hejkomohjälpmig, även vid små snömängder, ofta fortare än vad snöröjningen hinner röja bort.
Att sedan många inte har någon vana vid att köra i riktig snöstorm förvärrar givetvis situationen, liksom det här med att både folk och myndigheter verkar glömma bort att det kan komma snö i Sverige, när det varit några mildvintrar på raken. Men vi är många som gjort misstaget att sätta likhetstecken mellan klimatförändringar och global uppvärmning: den vetenskapligt påvisbara temperaturökningen kan paradoxalt nog orsaka kallare väder på vissa håll och vid vissa tider.
Vad många inte tänker på är att Skåne till största delen är öppet slättland, dessutom med hav på tre sidor. Vindarna får rejält med fart. Det yr igen nåt så hejkomohjälpmig, även vid små snömängder, ofta fortare än vad snöröjningen hinner röja bort.
Att sedan många inte har någon vana vid att köra i riktig snöstorm förvärrar givetvis situationen, liksom det här med att både folk och myndigheter verkar glömma bort att det kan komma snö i Sverige, när det varit några mildvintrar på raken. Men vi är många som gjort misstaget att sätta likhetstecken mellan klimatförändringar och global uppvärmning: den vetenskapligt påvisbara temperaturökningen kan paradoxalt nog orsaka kallare väder på vissa håll och vid vissa tider.
Du har helt enkelt fel, här med.P paralun skrev:Jo men allt har ju sin början när skitväder är pågång och Trafikverket och väghållaren har ju tillgång till mycket exaktare väderprognoser än vanligt folk. Plus att man har egna väderstationen inkl kamera på många ställen.
Har nämnts flera gånger om vilka däck som används av bilisterna men frågan är om bilisten själv vet det. Vinterdäcken som sitter på bilen kan vara gjorda för klimatet i södra Europa och inte för norden.
Finns två olika vinterdäck, europeiska och nordiska. Europeiska är direkt olämpliga att använda i vårt klimat medan nordiska är som det låter gjorda för snö och is
Jag beställer alltid mina däck själv så jag får dem däck jag vill ha men hur gör däckfirmorna, förhoppningsvis rekommenderar dom endast däck för nordiskt klimat.
Finns två olika vinterdäck, europeiska och nordiska. Europeiska är direkt olämpliga att använda i vårt klimat medan nordiska är som det låter gjorda för snö och is
Jag beställer alltid mina däck själv så jag får dem däck jag vill ha men hur gör däckfirmorna, förhoppningsvis rekommenderar dom endast däck för nordiskt klimat.
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
Långt därifrån. När priset styr blir det Linglong-tjingtjong och sen undrar folk varför det blir halt.B Bengt Henrik skrev:Har nämnts flera gånger om vilka däck som används av bilisterna men frågan är om bilisten själv vet det. Vinterdäcken som sitter på bilen kan vara gjorda för klimatet i södra Europa och inte för norden.
Jag brukar insistera på något av de bästa däcken i varje års tester, men hur många läser ens dem?