113 195 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
De utlänska åkare som lärt sig att det svenska systemet är tandlöst och de kör som de vill. Hade lastbilen och godset beslagtagits tills det uppskattade kostnaden de åstakommit var betalt ska du se på fan at de skärper sig. Makedonskt åkeri i detta fallet om jag fattat rättNyfniken skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsta-lastbilen-som-korde-av-pa-e22-hade-daliga-dack
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Som ren kuriosa kan jag berätta att jag passerar ofta Järva krog (E4, Stockholm norr för utomsocknes). Det är ofta som trafikpolisen är ute med sin buss och stoppar lastbilar på den lilla avstickaren där och det är ofta det står en lastbil där med sån där klämma på däcket så den inte kan köra vidare. 🙏
Varför inte, det satt flera polisbilar fast i kön och de kunde passa på att arbeta lite när de ändå inte kom någonstans.Nyfniken skrev:
Jag har inte bett någon att dra loss mej.Nyfniken skrev:
Du tycker inte att det skillnad på en som på en tom och igensnöad väg testar vad bilen klarar i snödjup?
Jag blockerade inte för någon annan för under dessa förhållandena vind och snö, för alla som inte vill fastna tar bakvägen.
Hade jag haft tillgång till ett inhägnat område med samma förutsättningar så hade jag testat där.
Du skulle varit med när jag körde söderut för en massa år sedan med en Chevy Suburban med 4WD och på E4:an söder ut passerade jag först plogbilen som skottade vägrenen, sedan passerade jag den som skottade höger körfält och när jag hamnade i kön bakom den som skottade vänsterfilen så vred jag ratten åt höger och trampade fullt och gick igenom snövallen och helt plötsligt så var jag helt ensam på e4:an söder om Braehus(på väg mot Jönköping) har jag för mej att det heter.
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Vad ska man köpa för snökedjor om man kanske skulle ha ett par i bilen?
Har haft BT under mer än 25 år.
Inte bara liggande i kofferten.
Billiga, väl värda priset.
Vi har ett par var i våra bilar.
Senast i älgjakten i början på december. 3 dm snö och släpkärra.
Minns när barna skulle lära sig köra på ett tjärn med en 99:a.
En kedja på varje framhjul...
Gick många mil där, flera vintrar i rad.
Funkar perfekt när jag med snöskotern på släpet ska iväg till nåt tjärn.
Aldrig suttit fast trots framhjulsdrivna bilar.
Se till att ta med en lite skruvmejsel att perka bort is och snö ur wirelåset, när du ska demontera kedjorna, annars blir det besvärligt.
Provmontera några gånger innan ev skarpt läge.
Inte bara liggande i kofferten.
Billiga, väl värda priset.
Vi har ett par var i våra bilar.
Senast i älgjakten i början på december. 3 dm snö och släpkärra.
Minns när barna skulle lära sig köra på ett tjärn med en 99:a.
En kedja på varje framhjul...
Gick många mil där, flera vintrar i rad.
Funkar perfekt när jag med snöskotern på släpet ska iväg till nåt tjärn.
Aldrig suttit fast trots framhjulsdrivna bilar.
Se till att ta med en lite skruvmejsel att perka bort is och snö ur wirelåset, när du ska demontera kedjorna, annars blir det besvärligt.
Provmontera några gånger innan ev skarpt läge.
Redigerat: