Tricket är att alltid köra efter någon med ännu sämre däck. 😎

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad och vem hjälper det? Noll och ingenting.
De utlänska åkare som lärt sig att det svenska systemet är tandlöst och de kör som de vill. Hade lastbilen och godset beslagtagits tills det uppskattade kostnaden de åstakommit var betalt ska du se på fan at de skärper sig. Makedonskt åkeri i detta fallet om jag fattat rätt

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsta-lastbilen-som-korde-av-pa-e22-hade-daliga-dack

Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom som står först i kön får böta 100 kronor per bil bakom per timme kö, då åker riktiga vinterdäcken på snabbt, eller bilen parkeras.😇
Låt pengarna gå till polisens kaffekassa så kommer de stå och dirigera in så många bilar det går till kön 👿

• Haha
  • Älska
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Låt pengarna gå till polisens kaffekassa så kommer de stå och dirigera in så många bilar det går till kön 👿
Det är ju parkeringsförbud på vägen så var var lapplisorna?😉

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Då kommer dom bli feta av allt fikabröd, så dom kommande åren orkar dom inte böja sig ner för att kolla däcken😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju parkeringsförbud på vägen så var var lapplisorna?😉
De kanske har drönare numera?

• Gilla
  • Haha
  • Laddar…
Som ren kuriosa kan jag berätta att jag passerar ofta Järva krog (E4, Stockholm norr för utomsocknes). Det är ofta som trafikpolisen är ute med sin buss och stoppar lastbilar på den lilla avstickaren där och det är ofta det står en lastbil där med sån där klämma på däcket så den inte kan köra vidare. 🙏

• Gilla
  • Älska
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
De kanske har drönare numera?
Det är den man behöver för att kolla däcken på lastbilen längst fram i kön

Fotografen Fotografen skrev:
Eller att bilen stannar automatiskt vid snöfall? 🥳 🤪
Som på E22 häromdagen..,😅

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det låter på dig som att det hade varit bättre om bilen fick stå kvar där den stod. 😁
Varför?

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du att den stackars poliskonstapel som är i tjänst den dagen ska börja pulsa fram där mellan 1000 bilar i drivsnön och mäta mönsterdjup och skriva ut böteslappar? 😅
Varför inte, det satt flera polisbilar fast i kön och de kunde passa på att arbeta lite när de ändå inte kom någonstans.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Varför?
"Man ska inte dra loss bilar som har kört fast, de har inte rätt däck eller körkunskap för att vara ute i trafiken" 🤓

• Haha
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Man ska inte dra loss bilar som har kört fast, de har inte rätt däck eller körkunskap för att vara ute i trafiken" 🤓
Jag har inte bett någon att dra loss mej.
Du tycker inte att det skillnad på en som på en tom och igensnöad väg testar vad bilen klarar i snödjup?
Jag blockerade inte för någon annan för under dessa förhållandena vind och snö, för alla som inte vill fastna tar bakvägen.
Hade jag haft tillgång till ett inhägnat område med samma förutsättningar så hade jag testat där.

Du skulle varit med när jag körde söderut för en massa år sedan med en Chevy Suburban med 4WD och på E4:an söder ut passerade jag först plogbilen som skottade vägrenen, sedan passerade jag den som skottade höger körfält och när jag hamnade i kön bakom den som skottade vänsterfilen så vred jag ratten åt höger och trampade fullt och gick igenom snövallen och helt plötsligt så var jag helt ensam på e4:an söder om Braehus(på väg mot Jönköping) har jag för mej att det heter.

Redigerat av moderator:
Vad ska man köpa för snökedjor om man kanske skulle ha ett par i bilen?

Har haft BT under mer än 25 år.
Inte bara liggande i kofferten.
Billiga, väl värda priset.

Vi har ett par var i våra bilar.

Senast i älgjakten i början på december. 3 dm snö och släpkärra.

Minns när barna skulle lära sig köra på ett tjärn med en 99:a.
En kedja på varje framhjul...
Gick många mil där, flera vintrar i rad.

Funkar perfekt när jag med snöskotern på släpet ska iväg till nåt tjärn.
Aldrig suttit fast trots framhjulsdrivna bilar.

Se till att ta med en lite skruvmejsel att perka bort is och snö ur wirelåset, när du ska demontera kedjorna, annars blir det besvärligt.

Provmontera några gånger innan ev skarpt läge.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.