pacman42 pacman42 skrev:
Krav på system för vädervarningar i bilen kanske?
Ja jösses vilken kapitalförstöring. Eller menar du en radio?

Eller att bilen stannar automatiskt vid snöfall? 🥳 🤪

• Haha
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja jösses vilken kapitalförstöring. Eller menar du en radio?
Färddator, exempelvis med iOS eller Android...
...sedan kan man bötfälla de som inte följer reglerna.

pacman42 pacman42 skrev:
Färddator, exempelvis med iOS eller Android...
...sedan kan man bötfälla de som inte följer reglerna.
Vi kan ju inte ens bötfälla de som har olagliga däck?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi kan ju inte ens bötfälla de som har olagliga däck?
Det kan man, men man prioriterar det inte. Men efter stopp i trafiken så bör man kunna prioritera upp detta.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
En annan, i mitt tycke mer rimlig lösning, är att vi accepterar att det blir såhär ibland när det är extremväder i Sverige.

Sen kan vi försöka gå lite distans till just den här händelsen som hände nu den här enda gången i år och fundera på hur våra myndigheter samordnas vid kriser för det fungerade ju tydligen inte så bra den här gången och det var ju gnissel i maskineriet i början av pandemin också, på samma tema.

• Trafikverket, som ska sköta snöplogningen, vet inte vad de ska göra, för de kommer inte fram.
  • Polisen och räddningstjänsten, som ska ta hand om olyckorna vet inte vad de ska göra, för de har ingen kontroll över plogbilarna.
  • Militären, som har utrustningen för när det verkligen skiter sig, kan inte prioritera själva utan behöver styrning av de som tar hand om olyckorna och plogningen.
(Förlåt fördomarna, men om det hade funnits en gammal yrkesofficer i övre medelåldern+ eller Lottie Knutsson i tjänst på Trafikverket den här dagen så hade det gått 100 gånger bättre.)

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan man, men man prioriterar det inte. Men efter stopp i trafiken så bör man kunna prioritera upp detta.
Menar du att den stackars poliskonstapel som är i tjänst den dagen ska börja pulsa fram där mellan 1000 bilar i drivsnön och mäta mönsterdjup och skriva ut böteslappar? 😅

Fungerande system finns redan idag, knappa in adressen i Google maps så dirigerar den dig runt stop helt automatiskt och gjort så i åratal skulle jag säga med mitt dåliga minne

@Nyfniken Låter väl som ett väldigt bra sätt att fylla kvoten för året? 😆

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du att den stackars poliskonstapel som är i tjänst den dagen ska börja pulsa fram där mellan 1000 bilar i drivsnön och mäta mönsterdjup och skriva ut böteslappar? 😅
På fordonet (1-2st gissar jag på) som orsakat det hela såklart

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vilka hastigheter känns bekväma med kedjorna?
Har kört både 50 och 60 flera mil.
När barnen var i tidiga tonåren fick de köra på upplogad is på en tjärn.
Kedjor på 99:ans alla fyra jul.
Tala om misshandel vid fullt uppställ. Gick många mil.
Aldrig haft sönder någon.

Se bara till att ha med en liten skruvmejsel att pilla ut snö och is ur wirelåset när kedjorna ska av.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Fungerande system finns redan idag, knappa in adressen i Google maps så dirigerar den dig runt stop helt automatiskt och gjort så i åratal skulle jag säga med mitt dåliga minne
Framförallt så ser man ju tidigt (dvs när vägen blir orange) om trafiken saktar ned... Det har räddat mig många gånger.... Åker man på en europaväg som plötsligt blir orange utan anledning kan man ju alltid ta första avfart och fundera på om det är rimligt att fortsätta...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
På fordonet (1-2st gissar jag på) som orsakat det hela såklart
Vad och vem hjälper det? Noll och ingenting.

P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja det vore väl bättre att dom gjorde något som dom kunde och bidrog till statskassan och inte bara såg löjliga och handfallna ut på plats..
Det är inte synd om polisen som behöver jobba i oväder det ingår i deras arbetsuppgifter..

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Dom som står först i kön får böta 100 kronor per bil bakom per timme kö, då åker riktiga vinterdäcken på snabbt, eller bilen parkeras.😇

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.