113 187 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Det finns en hel del artiklar om detta, tyvärr så har jag inte sparat några som jag kunde länkat till.A Alexn72 skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Snökedjor är grymma. Biltemas fungerar bra greppmässigt men jag tycker de är lite bökiga att sätta på och lätta att dra sönder.K kurlakarl skrev:3, Dåligt utrustade bilister! Sedan jag bodde i nordnorge över två vintrar lärde jag mig att alltid ha snökedjor till drivande hjul med mig i bilen vintertid, och en spade! Dragit loss en fyrhjulsdriven volvosuv som fastnat i en snödriva, med min gamla framhjulsdrivna saab jag hade med snökedjor på. Dragit loss ett gäng bilar som kör fast under snöovädret 2018 med en framhjulsdriven hyundaikoja. Snökedjor ska inte underskattas! 300 spänn på biltema och håller fortfarande efter många år. Det blir som att köra traktor
Jag har köpt dyra snökedjor till bilarna och de är robustare och lättare att sätta på än Biltemas. De räddade mig i ett snöoväder i fjällen förra vintern. Pewag Snox Pro.
Vilka hastigheter känns bekväma med kedjorna?H HenrikHuslöse skrev:
Ja, om det varnas för kraftigt snöfall så är det inte en dum förberedelse. Men naturligtvis är det i get man förväntar sig.A atomlab skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nä, jag håller helt med dig. Det var ju dessutom ganska nära civilisationen.. nån de intervjuade på radion hade promenerat till nån restaurang och käkat och sen gått tillbaka till bilen.... Tänk om det varit i Norrland med 10 mil till närmaste mack åt båda hållen...Nyfniken skrev:
Men nu satt det ju ingen och väntade i den sista bilen som röjdes, eller hur?
Jag verkar vara ensam om att tycka att det här är en storm i ett vattenglas. Vi har ju valt att inte göra poliskontroller på tunga fordons däck i någon större omfattning. I Skåne är det (väl?) sällan ens någon snö att tala om. Jag köpte en 3 år gammal skånsk bil en gång och de vinterdäcken var oanvända. Kombinera det med 2+1-väg och ett extremt snöoväder så är det ju självklart att trafikinfarkten kommer som ett brev på posten. Så fort det är stopp i trafiken så blir plogbilarna chanslösa och drivsnön täcker mil efter mil med stillastående bilar.
"Det är bara att blockera påfarterna" - Vem skulle göra det? Polisen? Hittar du 10-12 sysslolösa polispatruller som kan ta en långfika i 8 timmar tror du? Ett par bilar är ju längst fram och försöker reda i proppen. Några andra är på riktiga trafikolyckor med skadade och sen är det väl någon misshandlad hustru som behöver assistans. (För att inte tala om de som ska leta efter dem som bara lämnat bilen och traskat rätt ut i snöstormen i lågskorna).
Samma sak med att rekvirera hjullastare och tungbärgare. Givetvis, men var trollar man fram dem? Det är ju inte så att de sitter och väntar längs vägkanten. Först ska man ha tag på nån chef på en entreprenadfirma, som ska ringa och väcka någon långledig anställd som sen ska puttra fram i 40 km/h efter att ha varit och hämtat ut maskinen på jobbet. Tro jag det att det tar några timmar.
När du väl bärgat den värsta proppen, då är resten av kön redan begravd i snö och loppet är kört.
Kul att se att Försvaret faktiskt kommer när det är kris och att de har utrustning som fungerar.
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Kollade på dom på nätet och det ser väldigt enkelt ut att montera dom, vad uppskattar du montage tiden till ute i verkligheten?H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
https://omni.se/a/on07gg
De börjar tänka på lösningar på problemet. De hävdar dock att det inte är däcken som är problemet, det är att lastbilarna kör vid dåligt väder.
De börjar tänka på lösningar på problemet. De hävdar dock att det inte är däcken som är problemet, det är att lastbilarna kör vid dåligt väder.
Excelkrigarna i arbete.. Hur tänkte de sig implementera detta i praktiken? Det är ju inte så att de utländska chaufförerna sitter och lyssnar på P4.pacman42 skrev:
Och även om de lyssnar så förstår de inte vädervarningarna. Man måste lösa det tekniskt i så fall. Krav på system för vädervarningar i bilen kanske?Nyfniken skrev: