113 187 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
"Literpriset är dock högt.Nyfniken skrev:
Det som troligen slår in sista spiken i kistan för ammoniak som bränsle är att det är ytterst giftigt och det skulle behövas en ny och kostsam infrastruktur för att hantera bränslet."
Vilken verkningsgrad pratar vi om på denna magiska motor?
Precis!Nyfniken skrev:
Men det där är väl ändå mest snack?
Ja. Om du har en uppkäftig attityd och är otrevlig, eller att länsman tycker att du behöver en knäpp på näsan, ja, då drar de det vidare. Beter du dig som folk så händer ingenting.
Sen är poliser människor de också, och kan ha en dålig dag, och viss rasism finns naturligtvis utbredd i kåren så en och annan kommer hamna i kläm med den lagen och det är naturligtvis olyckligt.
Edit: @paralun hann före.
På väg till jobbet i en tillfälligt obesiktigad bi, dessutom utan körkort.
Kontroll nykterhet helt abrupt.
Jag förklarade lugnt att jag tråkigt nog inte hade körkortet med mig (trots obesiktigad bil).
Konstapeln slog mitt uppgivna personnummer på mobilen + blåskontroll.
Konstapeln påtalade mig att ha körkortet med mig i fortsättningen.
Inget mer kom utav sakfrågan = Nykter.
Körde lugnt vidare.
Sensmoral:
Gör inte saken större än det är...
Absolut, men Rom byggdes inte på en dag. Man måste börja i någon ände för att göra framsteg. Batterier, bensin och diesel var också otroligt kostsamma i början, de är giftiga och det behövdes en ny och kostsam infrastruktur för att hantera bränslet.A Alexn72 skrev:
Frågan var vilken teknik Toyota leder utvecklingen av. Jag ser ingen annan som nyligen har tagit fram en ny motor?
Nej, förbränningsmotorn var inte lika kostsam som batterierna.Nyfniken skrev:
Absolut, men Rom byggdes inte på en dag. Man måste börja i någon ände för att göra framsteg. Batterier, bensin och diesel var också otroligt kostsamma i början, de är giftiga och det behövdes en ny och kostsam infrastruktur för att hantera bränslet.
Frågan var vilken teknik Toyota leder utvecklingen av. Jag ser ingen annan som nyligen har tagit fram en ny motor?
Hur kan du påstå något sådant!?
Det är inget brott att vara kaxig eller ha attityd.. Det är inget rättssäkert samhälle om det beror på polisens godtycke om det du gör är lagligt eller inte.P paralun skrev:
Nyfniken skrev:
Njau, jag har en närmaste granne som är är polis och det som är helt avgörande är attityden hos den som de diskuterar med. Och jag håller helt med om detta!M Mats_R skrev:
Nej, absolut. Vill du bete dig som en rövhatt, så varsågod.M Mats_R skrev:
Personligen så tror jag att det är ett rent helvete att vara polis idag och jag blir mörkrädd när jag tänker på vilket samhälle mina barn växer upp i.
Jag är faktiskt beredd att offra lite av min rätt att bete mig som en skitstövel ostraffat om det samtidigt ger polisen lite större frihetsgrad för att faktiskt sätta åt de där som de tycker att de behöver ta bort från gatan en stund.
Har här ni sanningen ifrån en gubbe till serverad om vad som gick fel!
1, Alla prussiluskor (män och kvinnor) som är ute och kör bil vintertid, man blir ju galen på dem! Sniglar sig fram, får panik av snö och trippar fram med sina bilar precis som de skulle trippat fram i snön i högklackat. De orsakar så mycket problem när de bromsar upp all trafik, saktar in till 40km/h på motorväg "för annars känns det inte tryggt, och det sla ju kännas tryggt!" Känns det inte tryggt att köra annat än epa-fart så ska du lämna bilen hemma!
2, Lastbilschaufförer utan riskmedvetenhet och konsekvenstänk som gör dumma omkörningar, har dåliga däck och planerar inte sin körning - man borde kunna förvänta sig mer av yrkeschaufförer.
3, Dåligt utrustade bilister! Sedan jag bodde i nordnorge över två vintrar lärde jag mig att alltid ha snökedjor till drivande hjul med mig i bilen vintertid, och en spade! Dragit loss en fyrhjulsdriven volvosuv som fastnat i en snödriva, med min gamla framhjulsdrivna saab jag hade med snökedjor på. Dragit loss ett gäng bilar som kör fast under snöovädret 2018 med en framhjulsdriven hyundaikoja. Snökedjor ska inte underskattas! 300 spänn på biltema och håller fortfarande efter många år. Det blir som att köra traktor
4, Planering av vägunderhållare och plogare! I nordnorge när man körde över fjällpassen vintertid fick man åka kolonnkörning bakom en plogbil som ledde vägen eftersom det drev igen fullständigt på några minuter, fungerade kanon och aldrig några problem, trots garanterat mycket värre oväder än man nu haft i skåne. Till och med fransmän i hyrbil klarade av körningen.
1, Alla prussiluskor (män och kvinnor) som är ute och kör bil vintertid, man blir ju galen på dem! Sniglar sig fram, får panik av snö och trippar fram med sina bilar precis som de skulle trippat fram i snön i högklackat. De orsakar så mycket problem när de bromsar upp all trafik, saktar in till 40km/h på motorväg "för annars känns det inte tryggt, och det sla ju kännas tryggt!" Känns det inte tryggt att köra annat än epa-fart så ska du lämna bilen hemma!
2, Lastbilschaufförer utan riskmedvetenhet och konsekvenstänk som gör dumma omkörningar, har dåliga däck och planerar inte sin körning - man borde kunna förvänta sig mer av yrkeschaufförer.
3, Dåligt utrustade bilister! Sedan jag bodde i nordnorge över två vintrar lärde jag mig att alltid ha snökedjor till drivande hjul med mig i bilen vintertid, och en spade! Dragit loss en fyrhjulsdriven volvosuv som fastnat i en snödriva, med min gamla framhjulsdrivna saab jag hade med snökedjor på. Dragit loss ett gäng bilar som kör fast under snöovädret 2018 med en framhjulsdriven hyundaikoja. Snökedjor ska inte underskattas! 300 spänn på biltema och håller fortfarande efter många år. Det blir som att köra traktor
4, Planering av vägunderhållare och plogare! I nordnorge när man körde över fjällpassen vintertid fick man åka kolonnkörning bakom en plogbil som ledde vägen eftersom det drev igen fullständigt på några minuter, fungerade kanon och aldrig några problem, trots garanterat mycket värre oväder än man nu haft i skåne. Till och med fransmän i hyrbil klarade av körningen.
Jo i punkt 4 är du väl i närheten.K kurlakarl skrev:Har här ni sanningen ifrån en gubbe till serverad om vad som gick fel!
3, Dåligt utrustade bilister! Sedan jag bodde i nordnorge över två vintrar lärde jag mig att alltid ha snökedjor till drivande hjul med mig i bilen vintertid, och en spade! Dragit loss en fyrhjulsdriven volvosuv som fastnat i en snödriva, med min gamla framhjulsdrivna saab jag hade med snökedjor på. Dragit loss ett gäng bilar som kör fast under snöovädret 2018 med en framhjulsdriven hyundaikoja. Snökedjor ska inte underskattas! 300 spänn på biltema och håller fortfarande efter många år.
4, Planering av vägunderhållare och plogare! I nordnorge när man körde över fjällpassen vintertid fick man åka kolonnkörning bakom en plogbil som ledde vägen eftersom det drev igen fullständigt på några minuter, fungerade kanon och aldrig några problem, trots garanterat mycket värre oväder än man nu haft i skåne.
Men nu handlar det ju om Skåne och att ingen vill stå för kostnader. Snöröjning är dyrt och ännu dyrare är tungbärgare om inte försäkringsbolag vill betala.
Efter lite eftertanke: Det är ju precis tvärt om, det du gör är definitivt olagligt. Polismannen har dock möjligheten till rapporteftergift (eller att se mellan fingrarna på ren svenska).M Mats_R skrev:
Jag tycker det är rimligt. Om du kan uppföra dig civiliserat och inte gorma "I KNOW MY RIGHTS!!" på amerikanskt manér så är det ok att du tillåts springa vidare med din kniv eller yxa i offentligheten. Trots att det egentligen är olagligt.
Man ska inte dra loss bilar som har kört fast, de har inte rätt däck eller körkunskap för att vara ute i trafiken om de kört fast, jag testade min 4Motion för ett par dagar sedan för att se hur långt genom en ca halvmeter hög snödriva som var runt 25 meter lång jag kunde ta mej tyvärr så missade jag att sätta torkarna på högsta så när snön sprutade över huven och täckte vindrutan så släppte jag gasen och fastnade, hade jag inte släppt så hade jag troligen kommit igenom, nu var drivan inte en halvmeter hög hela vägen.K kurlakarl skrev:Har här ni sanningen ifrån en gubbe till serverad om vad som gick fel!
Grävningen tog runt en halvtimme innan bilen var loss, jag hade troligen behövt assistans om det hade varit 2WD.