113 186 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Mycket bra aspekt.P Persson90 skrev:Finns ju en annan aspekt också att ta hänsyn till, hade inte svensson kört i 40-50 km/h på motorväg så hade kanske lastbilarna tagit sig upp för backarna.
Ibland måste man köra om för att lastbilen framför går tyngre i backarna, då vill man som är lättare inte ligga bakom, för med mindre vikt på flaket. Desto sämre drivaxeltryck. Vilket betyder att kan du inte ta sats inför backen så börjar det spinna och man sitter fast. Är inte bara för skoj skull som man tar sats inför en backe med lastbil, det är för att man ska ta sig fram. Man kan ju tänka att en chaufför kör kanske 15000 mil om året, medans en bilist kör kanske 1500 mil om året. Är nog inte bara lastbilarnas fel att det blir stopp
När jag åkte upp till Lappland senast var det snöoväder mellan Umeå och Skellefteå. Tradarna saktade medvetet ner och skapade luckor till bilarna framför, och tog fart igen när det gick uppför.
Det går inte ta en backe i 20-30 som bilarna körde med en tradare.
Man kan ju vara lite kritisk mot bilister, lastbilschaufförer, då man redan långt innan varnade för ovädret med 3-5 dm nysnö och kuling. Varför ska man köra ut- man måste. inget händer väl på en motorväg!!!! Även om jag bara bott 30 år i Skåne, så ger jag mig aldrig ut i sådant väder.
Håller helt med dig, ville bara förmedla en annan syn på det hela. Hur många av oss som faktiskt har vägarna som arbetsplats ser det.A Alexn72 skrev:
Toyota... vilken utveckling leder de just nu.?🤓maxmsm skrev:Elbilarna kommer troligen att dö ut igen exakt som de gjorde vid det förra sekelskiftet, fast denna gången inte pga problem att ladda utan att det kommer nya generationer av förbränningsmotorer som drivs av förnyelsebara och mindre miljöskadliga bränslen, Toyota verkar just nu leda den utvecklingen.
Ledningen ä inkompetentD Dilato skrev:Där har du problemet.
Ingen fattar beslut att såga av räcket trots att det finns utrustning och kompetent personal på plats.
Inne i bilen hade han verktyg, vinkelslip, för att öppna upp vägräcket så att ambulansen kunde komma loss och köra i väg på andra sidan vägen som var tom.
Jag erbjöd min hjälp. Både ambulanspersonal och polis som var på plats ville att jag skulle öppna men polisen väntade på godkännande från sina chefer, säger Nicolai Silverbeerg.
– Jag har kunskapen och verktygen för att öppna upp. Det var inget vajerräcke utan ett skyddsräcke som jag lätt kan få upp på en halvtimme. Det är sånt jag gör på mitt jobb.
Nicolai Silverbeerg blev förvånad när tiden gick utan att han fick tillstånd att hjälpa, trots att ingen annan hjälp kom.
För varje timme som gick blev ambulanspersonal och polis alltmer stressad,
[länk]
De som var på plats är också inkompetenta…
Nån med ledaregenskaper, hade sett till att mitt delen hade kapats utan inblandning av nån 30min därifrån…
Väldigt många inkompetenta tillsammans = katastrof
Nu verkar det ju inte riktigt ha varit kris och panik (jo, jag vet vad det står i skandalpressen....).Farstatjej90 skrev:
Om det hade varit det så had man ju lätt kunnat bära båren över räcket och åkt vidare. Nu var det tydligen inte så bråttom.
Nej jag är helt säker på att det beror på omständigheterna........ en "svennebannan" som löper ingen som helst risk att utsättas för det om inte vederbörande är extremt kaxig och uppnosig mot polisen.M Mats_R skrev:
Men det där är väl ändå mest snack?M Mats_R skrev:
Ja. Om du har en uppkäftig attityd och är otrevlig, eller att länsman tycker att du behöver en knäpp på näsan, ja, då drar de det vidare. Beter du dig som folk så händer ingenting.
Sen är poliser människor de också, och kan ha en dålig dag, och viss rasism finns naturligtvis utbredd i kåren så en och annan kommer hamna i kläm med den lagen och det är naturligtvis olyckligt.
Edit: @paralun hann före.