113 186 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Du får skotta en hel del snö om det är 4cm på vägen för att kunna göra en backe på 4m. Detta är inte skottat längsmed hela vägen och dumpat. Det är enbart ifrån vägen.P Pligg85 skrev:
Dvs snön har transporterats Max 3meter i sidled
Här är samma väg 1 dygn tidigare
Den tidigare bilden är tagen ca 10 meter förbi den fastnade bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo vad är problemet med en rejäl hjulastare med plog eller skopa?A Alexn72 skrev:Du får skotta en hel del snö om det är 4cm på vägen för att kunna göra en backe på 4m. Detta är inte skotta längs med hela vägenoch dumpat. Det är enbart ifrån vägen.
Dvs snön har transporterats Max 3meter i sidled
Här är samma väg 1 dygn tidigare
Den tidigare bilden är tagen ca 10 meter förbi den fastnade bilen.
[bild]
Sen gör man en konvoj med strandsatta bilar efter till säkerheten.
Kanske kolla kolonnkörning i norska och svenska fjällvärlden?
Med det menar jag att man kör med en ordentlig plogbil längst fram i raden av fordon när det blir oväder.
Funkar det i fjällen så funkar det på plattlandet.
Med det menar jag att man kör med en ordentlig plogbil längst fram i raden av fordon när det blir oväder.
Funkar det i fjällen så funkar det på plattlandet.
Redigerat:
Nu rapporterar Expressen om att en ambulans satt fast i 7 timmar i onödan när en kille erbjöd sig att klippa upp mitträcket med egna verktyg men fick nej av polisen. Räddningstjänsen kom alltså 7 timmar senare och klippte med likadana verktyg och ambulansen kunde köra iväg.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/braket-under-insatsen-pa-e22-efterlyser-ledning/
SJU TIMMAR
Det framkommer också uppgifter om att det varit totalt kaos i ledningsfunktionen (det fanns ingen) och att samordningen var noll mellan inblandade parter.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/braket-under-insatsen-pa-e22-efterlyser-ledning/
SJU TIMMAR
Det framkommer också uppgifter om att det varit totalt kaos i ledningsfunktionen (det fanns ingen) och att samordningen var noll mellan inblandade parter.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
På tal om utrustning i bilen: när jag bodde i Dalarna på 80-talet omkom några turister varje år när deras bilar strandade i vintern och dom hade lågskor och ingenting. Jag frågade en ortsbo om man inte tyckte synd om dessa Stockholmare. Nää, sa han, det kommer nya varje år.
När jag drar till sommarstugan norr om Torsby i Värmland titt som tätt, har jag både skyffel, sandhink, bogserlina och snökedjor med i bilen. Och bogserögla, inte att förglömma vart den ska monteras!
Kommer till användning varje vinter, speciellt när jag har kärra och snöskoter med.
Klarar lätt 40 cm nysnö, även med ren blankis under.
Biltemas snökedjor är helt OK.
Kommer till användning varje vinter, speciellt när jag har kärra och snöskoter med.
Klarar lätt 40 cm nysnö, även med ren blankis under.
Biltemas snökedjor är helt OK.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Visst men då måste nån har pondus nog att säja: Hörrni, nu gör vi så som jag säger och ingen bryter ut!H Hybro skrev:
Har inte läst alla inlägg men några tankar generellt om tung trafik i vinterväglag från mina +25år som chaufför i södra Sverige:T Thomas_Blekinge skrev:Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Det stora problemet vid halt väglag för en lastbil är att få grepp på drivhjulen. De flesta lastbilar driver på endast 1 axel. Dessa 4 däck ska dra ett ekipage på upp till 64 ton.
Lastbilar från andra länder består av en dragbil med 2 axlar och en trailer med 3 axlar. Det som händer vid halka är att drivhjulen spinner loss och eftersom ekipaget är ledat rakt ovanför drivhjulen viker den sig som en fällkniv och ställer sig rakt över vägen.
En standard svensk bil och släp är mer förlåtande eftersom den dels har en löpaxel bakom drivaxel som hjälper till att hålla grepp i sidled om drivhjulen spinner. Dels är släpet ledat på två ställen vilket gör att släpet inte skjuter bilen i sidled lika mycket.
Krav på vinterdäck är ju bra men klassificeringen är ett skämt. Finns däck med rent rullmönster som är vinterklassat och därmed godkänt så länge det är 5mm mönster.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Jo, alla truckers jag pratat med säger att påhängstrailer är värre i vinterföre.
Trots CE har jag aldrig provat påhängare.
Trots CE har jag aldrig provat påhängare.
Ska man säga något om halkbekämpningen så är den ju under all kritik.
Dom ska ju ha vissa centimeter innan dom åker ut och då är skadan redan skedd. När det snöar här nere ligger ju tempen ofta runt nollan och då bildas snabbt en isskorpa. På is spelar det ingen roll vad du har för däck om du kör lastbil. På en snötäckt väg i 15 minus är det inga problem med greppet normalt sett.
Snödrev är ju alltid ett problem här nere eftersom det alltid blåser.
Dom ska ju ha vissa centimeter innan dom åker ut och då är skadan redan skedd. När det snöar här nere ligger ju tempen ofta runt nollan och då bildas snabbt en isskorpa. På is spelar det ingen roll vad du har för däck om du kör lastbil. På en snötäckt väg i 15 minus är det inga problem med greppet normalt sett.
Snödrev är ju alltid ett problem här nere eftersom det alltid blåser.