113 186 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Länk till rapportenRejäl skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...karpta-regler-for-vinterdack-pa-tunga-fordon/
Jo man försöker tydligt skylla på utländska långtradare isf snöröjning och tungbärgare.Heij83 skrev:
Lätt att klaga på lastbilarna, visst det fins massor av lastbilar som har dålig däck och som orsakat olycka i detta fall.
Men varför ska lastbilar med bra däck som klarar köra i väglaget tvingas in i kön i höger körfält som kanske håller i sig i 12h.
Det enda vettiga är fler kontroller på däck och lastbilar som kommer till Sverige ska kollas i tullen, har de inte riktiga däck så blir det att vända.
Sen jovisst skulle det vara mycket enkelt att kolla vid Öresundsbron och färjelägen om viljan fanns.
Utländska åkare skulle snabbt anpassa sig.
Säger bara Gävle 1998.maxmsm skrev:Nu är inte Falun precis i norrland men där hade de väl ett rejält kaos för några år sedan så det spelar ingen större roll vart i landet det sker men om du någon gång hade besökt Skåne när det är snöfall och lite hårdare vindar så hade du garanterat inte uttalat dej med detta oförstånd du nyss gjorde.
Då stängde man av vägarna helt enkelt och prioriterade bortforsling av snö.
Alla Gävlebor i 40års ålder eller äldre skrattar nog länge åt Fiaskot på E22.
Det kanske var Gävle och inte Falun jag tänkte på, det är inte lätt för oss sydlänningar att hålla reda på byarna i inre Lappland....P Pligg85 skrev:
Ja de har det. 2021 var det sist. Det hade snöat rejält mycket men ingen direkt blåst. Och det hade inte gått plogbilar, om det gick nån överhuvudtaget så var det extremt lite och ingen plog inblandad med tanke på hur vägen såg ut. I byn så hade kommunen inte plogat överhuvudtaget, de började på natten senare (den är jag 200% säker på då deras utgångsplats är vid mina föräldrar)P paralun skrev:
Inte ens en liten backe klarade lastbilar sig upp för pga utebliven snöröjning.
Vi måste varit ett antal hundra bilar som satt på RV21 den kvällen.
https://www.frilagt.se/2021/01/13/snokaos-kring-hassleholm-vagar-avstangda/
De fick lokalt 150cm snö på mindre än 4 dygn.maxmsm skrev:
Man plogade in i bilar som inte ens stack upp över snön , folk fick ta sig ut från övervåningen.
Ändå klarade det bättre.
Tack för att du förklarar med bilder för en som skottar snö med traktor att det blir snöhögar när man skottar.A Alexn72 skrev:
Jag har 2cm på ett ställe och 5 meter högt bredvid. Inget som jag funderat på att fotografera iofs.
Jo i riktiga Norrland kan det vara metervist överallt... bara att skotta på eller ta till en kraftfull snöslunga.P Pligg85 skrev: