P
Lill72 Lill72 skrev:
Vart tredje år verkar de iaf offra sig för att kolla dem.
[länk]
Även utländska?

maxmsm skrev:
Nu är inte Falun precis i norrland
Det kan diskuteras. 😀

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan diskuteras. 😀
Det fanns ju en partiledare som hävdade att Falun låg i fjällen, hon hävdade dessutom att stockholmare var smartare än lantisar, undrar vilken bonnhåla hon kommer ifrån...
Hennes man måste vara en ganska humoristisk person...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Lätt att klaga på lastbilarna, visst det fins massor av lastbilar som har dålig däck och som orsakat olycka i detta fall.
Men varför ska lastbilar med bra däck som klarar köra i väglaget tvingas in i kön i höger körfält som kanske håller i sig i 12h.
Det enda vettiga är fler kontroller på däck och lastbilar som kommer till Sverige ska kollas i tullen, har de inte riktiga däck så blir det att vända.
Jo man försöker tydligt skylla på utländska långtradare isf snöröjning och tungbärgare.
Sen jovisst skulle det vara mycket enkelt att kolla vid Öresundsbron och färjelägen om viljan fanns.
Utländska åkare skulle snabbt anpassa sig.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
Länk till rapporten
[länk]
Alldeles för mycket text för en freda kväll😀😉

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Nu är inte Falun precis i norrland men där hade de väl ett rejält kaos för några år sedan så det spelar ingen större roll vart i landet det sker men om du någon gång hade besökt Skåne när det är snöfall och lite hårdare vindar så hade du garanterat inte uttalat dej med detta oförstånd du nyss gjorde.
Säger bara Gävle 1998.

Då stängde man av vägarna helt enkelt och prioriterade bortforsling av snö.

Alla Gävlebor i 40års ålder eller äldre skrattar nog länge åt Fiaskot på E22.

P
P Pligg85 skrev:
Säger bara Gävle 1998.

Då stängde man av vägarna helt enkelt och prioriterade bortforsling av snö.

Alla Gävlebor i 40års ålder eller äldre skrattar nog länge åt Fiaskot på E22.
Det kanske var Gävle och inte Falun jag tänkte på, det är inte lätt för oss sydlänningar att hålla reda på byarna i inre Lappland....

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
Vart tredje år verkar de iaf offra sig för att kolla dem.
[länk]
Tydligen skygglapparna på:

"Hela 98 procent av lastbilarna uppfyller kraven på vinterdäck. Det visar polisen och Transportstyrelsen undersökningar som genomförs vart tredje år"

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo angående kvinnor.... Trafikverket-järnväg fick ju in en bunt kvinnor som kom på att snöröjning inte längre behövdes i södra Sverige och tog bort den, undra om Trafikverket-väg har nåt liknande tänk?
Ja de har det. 2021 var det sist. Det hade snöat rejält mycket men ingen direkt blåst. Och det hade inte gått plogbilar, om det gick nån överhuvudtaget så var det extremt lite och ingen plog inblandad med tanke på hur vägen såg ut. I byn så hade kommunen inte plogat överhuvudtaget, de började på natten senare (den är jag 200% säker på då deras utgångsplats är vid mina föräldrar)

Inte ens en liten backe klarade lastbilar sig upp för pga utebliven snöröjning.
Vi måste varit ett antal hundra bilar som satt på RV21 den kvällen.

https://www.frilagt.se/2021/01/13/snokaos-kring-hassleholm-vagar-avstangda/

maxmsm skrev:
Det kanske var Gävle och inte Falun jag tänkte på, det är inte lätt för oss sydlänningar att hålla reda på byarna i inre Lappland....
De fick lokalt 150cm snö på mindre än 4 dygn.

Man plogade in i bilar som inte ens stack upp över snön , folk fick ta sig ut från övervåningen.

Ändå klarade det bättre.

A Alexn72 skrev:
2 bilder tagna med ca 100m mellanrum.
Ena visar snö med ca 4cm djup och den andra med nära 4meters höga vallar.( extremt för de är en nedsänkt väg men ändå)
Sen låter jag bli att kommentera själva e22 händelsen i detta inlägg
[bild][bild]
Tack för att du förklarar med bilder för en som skottar snö med traktor att det blir snöhögar när man skottar.

Jag har 2cm på ett ställe och 5 meter högt bredvid. Inget som jag funderat på att fotografera iofs.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Tack för att du förklarar med bilder för en som skottar snö med traktor att det blir snöhögar när man skottar.

Jag har 2cm på ett ställe och 5 meter högt bredvid. Inget som jag funderat på att fotografera iofs.
Jo i riktiga Norrland kan det vara metervist överallt... bara att skotta på eller ta till en kraftfull snöslunga.

maxmsm skrev:
hålla reda på byarna i inre Lappland....
Gävle måste nästan kännas nära norska gränsen för er förstår jag. 😂

• Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Min 1,6TDI drar ca 0,6l/h på tomgång så med 20l i tanken ska den klara över 30 timmar.
"The estimated fuel consumption of an idling engine is 0.6 litres / hr per litre of engine displacement"
Då drar min 5.7L x 0.6=3.42L/h.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.