P
yonna yonna skrev:
Då gällde det bara att överleva om man hamnade på ödeväg i norrlands inland - innan mobiltelefonens tid. Men det var väl ngn gång på 70-talet som Skåne drabbades väldigt illa i ngt snökaos? Kommer ihåg att vi "däruppe" såg på TV och tyckte skåningarna var vansinniga som körde bil i lackskor och nylonstrumpor ...
Jag kan garantera att jag aldrig någonsin har kört bil varken i lackskor eller nylonstrumpor, det är elakt förtal!

• Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag kan garantera att jag aldrig någonsin har kört bil varken i lackskor eller nylonstrumpor, det är elakt förtal!
Jo jag brukar få skäll av hon som bestämmer att jag kör med foppa-tofflor....mitt i vintern😇

P
maxmsm skrev:
Välkommen till 2000-talet kvinnornas tid för kränkning av männen😀

P
Tokslut Tokslut skrev:
SVT skrev 1.000bilar i kö, det är ju helt fel att bygga vägar så folk inte lättare kommer ut ifrån dessa låsningar. Övergångar som är lättöppnade är nog något som behövs byggas in om bilar ska gå på batterier i framtiden (Elbilar gillar att laddas när batteriet är så gått som tomt = folk åker inte runt med fulla batterier). Förstå om man hamnar i kö med 10-30% kvar i batteriet och du ska försöka hålla dig varm i timmar/dagar, det fungerar inte.
Elbilarna kommer troligen att dö ut igen exakt som de gjorde vid det förra sekelskiftet, fast denna gången inte pga problem att ladda utan att det kommer nya generationer av förbränningsmotorer som drivs av förnyelsebara och mindre miljöskadliga bränslen, Toyota verkar just nu leda den utvecklingen.

• Gilla
  • Haha
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Är väl först i dag som vägen är helt nöjd på stillastående fordon.
Du får räkna antalet timmar själv.
Men nu satt det ju ingen och väntade i den sista bilen som röjdes, eller hur?

Jag verkar vara ensam om att tycka att det här är en storm i ett vattenglas. Vi har ju valt att inte göra poliskontroller på tunga fordons däck i någon större omfattning. I Skåne är det (väl?) sällan ens någon snö att tala om. Jag köpte en 3 år gammal skånsk bil en gång och de vinterdäcken var oanvända. Kombinera det med 2+1-väg och ett extremt snöoväder så är det ju självklart att trafikinfarkten kommer som ett brev på posten. Så fort det är stopp i trafiken så blir plogbilarna chanslösa och drivsnön täcker mil efter mil med stillastående bilar.

"Det är bara att blockera påfarterna" - Vem skulle göra det? Polisen? Hittar du 10-12 sysslolösa polispatruller som kan ta en långfika i 8 timmar tror du? Ett par bilar är ju längst fram och försöker reda i proppen. Några andra är på riktiga trafikolyckor med skadade och sen är det väl någon misshandlad hustru som behöver assistans. (För att inte tala om de som ska leta efter dem som bara lämnat bilen och traskat rätt ut i snöstormen i lågskorna).

Samma sak med att rekvirera hjullastare och tungbärgare. Givetvis, men var trollar man fram dem? Det är ju inte så att de sitter och väntar längs vägkanten. Först ska man ha tag på nån chef på en entreprenadfirma, som ska ringa och väcka någon långledig anställd som sen ska puttra fram i 40 km/h efter att ha varit och hämtat ut maskinen på jobbet. Tro jag det att det tar några timmar.

När du väl bärgat den värsta proppen, då är resten av kön redan begravd i snö och loppet är kört.

Kul att se att Försvaret faktiskt kommer när det är kris och att de har utrustning som fungerar.

• Gilla
  • Älska
Strontus och 13 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jo angående kvinnor.... Trafikverket-järnväg fick ju in en bunt kvinnor som kom på att snöröjning inte längre behövdes i södra Sverige och tog bort den, undra om Trafikverket-väg har nåt liknande tänk?

Farstatjej90
P paralun skrev:
Jo men nu brukar myndigheter utåt vara ganska "snälla" med kritik mot varandra.

Sen ligger ju debaclet även hos ansvarig minister.
[länk]

Jag är ganska säker på att man redan vet varför man kunde lämna 1000 fordon i en stor röra i många timmar.
Inkompetens? Inte förberedda?
Absolut men det är ju som att du beställer mat på McDonalds och det dröjer 30 minuter. Du är inte intresserad av om det är fritösen, grillen eller den nya killen i köket som fått ett sammanbrott, du vill veta när du får din mat och du vill se att någon med ledartröja tar ansvar.

Dom får gärna reda ut vems felet är men den personen med ansvar måste man verkligen ställa sig frågan om det är rätt person - oavsett vems felet är.

Det är så in i helvete bra betalt dom har så går det åt skogen så blir det sparken. Ingen behöver tycka synd om nån minister eller myndighetschef på högsta nivån.

Det är ju just på högsta nivån där ansvar nu ska utkrävas tycker jag. Champions League. Man kan inte vara i startelvan om man bara gör mål i eget nät. Kom igen nu Trafikverket....

• Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo angående kvinnor.... Trafikverket-järnväg fick ju in en bunt kvinnor som kom på att snöröjning inte längre behövdes i södra Sverige och tog bort den, undra om Trafikverket-väg har nåt liknande tänk?
Till slut så får vi stå där med näsan i vädret o handskotta om ingett görs..Trafikverket lägger pengarna på jämnlikhet och diverse konflikthanterings kurser o så är årets budget slut..
Det här med underhåll av vägar och järnvägar har hålkats ur länge..

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo jag brukar få skäll av hon som bestämmer att jag kör med foppa-tofflor....mitt i vintern😇
Du vet väl vad de säjer om "foppatofflor" i det stora landet i väster?

Wearing Crocs is like getteing blown bye a dude, it feels wonderfull untill you look down and just realize that you´re gay....

Nej, reglerna för foppatofflor är väldigt enkla endast till komposten, soptunnan eller postlådan, aldrig längre.

• Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Absolut men det är ju som att du beställer mat på McDonalds och det dröjer 30 minuter. Du är inte intresserad av om det är fritösen, grillen eller den nya killen i köket som fått ett sammanbrott, du vill veta när du får din mat och du vill se att någon med ledartröja tar ansvar.

Dom får gärna reda ut vems felet är men den personen med ansvar måste man verkligen ställa sig frågan om det är rätt person - oavsett vems felet är.

Det är så in i helvete bra betalt dom har så går det åt skogen så blir det sparken. Ingen behöver tycka synd om nån minister eller myndighetschef på högsta nivån.

Det är ju just på högsta nivån där ansvar nu ska utkrävas tycker jag. Champions League. Man kan inte vara i startelvan om man bara gör mål i eget nät. Kom igen nu Trafikverket....
Jo men det är en klar skillnad att sitta fast i en bil ihop med 999 andra fordon och vänta på att någon ska få häcken ur vagnen och göra något. "Ojdå ska vi betala för hjullastare och tungbärgare"... sen kanske miljöpolicyn spräcks av hjullastarna.. hemska tanke!

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Jag är av fel ursprung och ålder för att vara lättkränkt.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Nej, reglerna för foppatofflor är väldigt enkla endast till komposten, soptunnan eller postlådan, aldrig längre.
Mina 5 par är blankslitna och till postlådan har jag lärt mig den hårda vägen att man ska undvika.

• Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
Stämmer, men en bil med förbränningsmotor tar inte längre att tanka per liter oavsett fyllnadsgraden i tanken. Det gör däremot Batteribilar. De går fortast de första 25% (0-25% av batteriet och saktar sedan in och när batteriet är runt 80% fullt saktar laddhastiheten ner ordenligt. Tom så att vissa elbilsmärken säger att vardagsladdning INTE skall göras över 80%.

Edit: jag brukar tanka när nålen hamnar under halvtank nu vintertid just för att slippa vara tvungen att behöva stänga av bilen om man hamnar i långvarig kö
Min 1,6TDI drar ca 0,6l/h på tomgång så med 20l i tanken ska den klara över 30 timmar.

Heij83
T Thomas_Blekinge skrev:
Ossian, vi förstår att du kanske jobbar för någon av de inblandade aktörer. Allt credit för insatserna. Men mycket gick fel ändå.
Om nu långtrådarna med dåliga däck är en stor bidragande sak till problemet så visste man det förut. Vid minsta tecken på annalkande problem borde man ha tvingat dom till yttersta högerfilen så att annat utrymme finns för plogar/insatsfordon, eventuellt personbilar.
Jag väntar på en riktig utredning om händelseförloppet. Inte för att skuldbelägga någon utan för att se till att samma skit inte kommer att hända flera gånger. .
Lätt att klaga på lastbilarna, visst det fins massor av lastbilar som har dålig däck och som orsakat olycka i detta fall.
Men varför ska lastbilar med bra däck som klarar köra i väglaget tvingas in i kön i höger körfält som kanske håller i sig i 12h.
Det enda vettiga är fler kontroller på däck och lastbilar som kommer till Sverige ska kollas i tullen, har de inte riktiga däck så blir det att vända.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.