110 989 läst ·
1 848 svar
111k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Även om det är tillräckligt varmt för att salta så är det en dålig idé om det snöar mycket, detta då det blir slush/modd av snön istället. Jag har testat på ordentlig halka många gånger, jag har testat på vattenplaning ett par gånger, men ingen av dessa är ens i närheten så obehagligt som moddplaning. Vid moddplaning så åker man runt som en hal tvål, modden styr nämligen bilen olika beroende på dess konsistens. Ytterst otrevligt.
Modd vill man INTE ha på vägen.
Före jul så råkade jag ta ett steg på översnöad modd på en väg, det blev två brutna revben det då jag landade på den laptopväska jag hade i ena handen. Jag halkar i princip aldrig på snö och is (mycket pga att jag är uppvuxen med snö och is, samt att jag alltid hade hala skor hela högstadiet och gymnasiet - jag fick mycket träning), men översnöad modd det är för halt för mig.
Modd vill man INTE ha på vägen.
Före jul så råkade jag ta ett steg på översnöad modd på en väg, det blev två brutna revben det då jag landade på den laptopväska jag hade i ena handen. Jag halkar i princip aldrig på snö och is (mycket pga att jag är uppvuxen med snö och is, samt att jag alltid hade hala skor hela högstadiet och gymnasiet - jag fick mycket träning), men översnöad modd det är för halt för mig.
Ventusky sammanställer massor av källor med väderdata och prognoser. Jag tycker att den är väldigt användbar.Fairlane skrev:
https://www.ventusky.com/?p=59.532;17.520;10&l=temperature-2m&t=20250214/0600
Varför skulle det hända något då? Med tanke på hur många olyckor som sker i Sverige årligen så har 100 extra olyckor ingen större betydelse för försäkringsbolagens resultat.P paralun skrev:
Sen kan man ju tycka att alla som kört in i framförvarande fordon borde bli av med körkortet och få böta för att de inte klarat att hålla avstånd. Skulle krävas lite sådana straff för att få folk att hålla avstånd i trafiken. Patetiskt att skylla på Trafikverket när det handlar om bilister som är direkt olämpliga att vara ute i trafiken.
Lufttemperaturen kan skilja sig några grader mot vägytetemperaturen.T TommyC skrev:
"Just nu" värden gällande lufttemperatur och vägytetemperaturFairlane skrev:
https://www.trafikverket.se/trafiki...y=6987541.70396&map_z=2&map_l=111000001000000
Vi bor på en liten lokal höjd ca 20 meter över omgivningen. Det är ca 1,5 km till den närmsta större vägen och strax före den så är det en liten svacka, kanske bara 0,5 meter djup. Där har jag noterat 3 grader lägre temperatur tidiga morgnar jämfört med omgivningarna.
Jo jag har ju postat länken 2 gånger redanFairlane skrev:
Klicka på vecka så ser du historik
https://www.temperatur.nu/enkoping_lillebergsgatan
Sen postade jag länken till de två trasiga kamerorna som även brukar visa vägtemperatur.
https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/?TrafficType=personalTraffic&map=0/623725.85/6930031.98/&Layers=RoadWeather+&map_x=613676.0086&map_y=6614045.05123&map_z=9&map_l=100000000010000
Men det borde ju vara bättre att Trafikverket redovisade alla fakta inkl vad de upphandlat med väghållaren
Jo den här "masskrocken" är jag säker på att man reagerar på.L lbgu skrev:Varför skulle det hända något då? Med tanke på hur många olyckor som sker i Sverige årligen så har 100 extra olyckor ingen större betydelse för försäkringsbolagens resultat.
Sen kan man ju tycka att alla som kört in i framförvarande fordon borde bli av med körkortet och få böta för att de inte klarat att hålla avstånd. Skulle krävas lite sådana straff för att få folk att hålla avstånd i trafiken. Patetiskt att skylla på Trafikverket när det handlar om bilister som är direkt olämpliga att vara ute i trafiken.
Det börjar bli klart ansträngt med försäkringspremier och kostnader och jag tror Trafikverkets inställning till salt är en av huvudorsakerna att det går så illa. Sen att dubbdäck är att föredra!
Men det borde komma mer om det här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Grattis, du har länken till en temperatur 2 mil från aktuell plats...P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Där tolkade jag det som -6 i luften så är vägbanan kallare så kan det vara för kallt alltså.T TommyC skrev:
Det tror jag inte paralun kommer tycka för han har en annan temperatur på en annan plats och hans standardlösning oavsett snö och vind är stora mängder salt, trots att alla andra säger att det är fel.
Jo med all sannolikhet så skiljde det inte särskilt mycket eftersom det blåste.Fairlane skrev:
Men återigen, jag tror inte det en är en slump att vi nu får en sådan här masskrock, troligen den värsta som inträffat.
Korten på bordet Trafikverket! De ska inte kunna äventyra vanliga svenskar biltur mitt på dagen en Lördag med en hemlig saltagenda! Och det gäller en Europaväg!