pacman42 pacman42 skrev:
😆
Jo, naturligtvis. Dubbarna gör dock rejäl skillnad vid just det underlaget.

Min backe upp/ned från garaget blir blankis ett apr gånger varje vinter. Med dubbdäck har man en chans att styra och bromsa, utan dubbdäck så är det helt kört. Kastar man ut lite salt (inte så att isen tinar, bara så att den blir skrovlig) så klarar man sig galant med dubbdäcken, både upp och ned. Saltet räcker inte för att man skall kunna köra odubbat med kontroll.

Jag har köpt nya odubbade däck till min bil, jag kör dock fortfarande på mina gamla däck som är på gränsen till för lite mönster och som definitivt är för hårda. De fungerar bättre för detta som är den extremaste halka jag normalt sett drabbas av. Nästa vinter blir det dock saltning de lux, jag måste ned till asfalten för att kunna parkera vid garaget där jag har laddboxen.
Min senaste el sista fastighet så var det en extrem backe, utan dubb på snö var det omöjligt att komma upp, ned var man tvungen att både fotbromsa och använda handbromsen försiktigt försiktig, hade nog inte gått med elektrisk handbroms.
Så dubb alla dagar i veckan

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo den sträckan kör jag ofta och hade man saltat någonting? Eller såg du att plogbilarna som numera är kombilar inkl salt samtidigt saltade?
Nä, E4 var inte saltad förbi Uppsala iaf, var ju rätt kallt på morgonen. Man såg bara ett stort snömoln bakom plogbilen så vet inte om den saltade, troligen inte med de mängderrna snö.

Kom som vanligt idioter som körde om mig och trodde de skulle kunna köra om plogbilen 😂😂 . Plogbilen gick dock in på en p-plats mellan Läby och Månkarbo, sen blev det 15cm lössnö fram till Månkarbo och bättre före mot Tierp. E4 från Tierp till Gävle var rätt ok

P paralun skrev:
Verkstadsnotan lär bli gigantisk, likaså för sjuk/skador för skadade.
Blir nog bara en fis i rymden jämfört kostanden för all skrotning. Majoriteten har nog så komplicerade skador i karossen runtom hela bilen så det blir för kostsamt att laga.

• Arg
paralun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker att det inte är förväntat att det är sommarkvällar i februari är det är 8 minusgrader, men jag kanske tänker tokigt?

Hur skulle du se det på bilderna menar du?

Nej, men ligger det is under spelar ju det ingen roll. Jag ramlade omkull för någon månad sen ute på en parkväg. Det var max en centimeter snö (lössnö), inte särskilt mycket alltså. Under var det glansis och det var nog det som var problemet, inte snön.
Jo jag frågar väl mig mer hur vi anno 2025 drabbas av den största masskrocken i vår historia?

Sen angående bilder så fanns det ju överallt i Lördags men SVTs filmer i min länk räcker egentligen.
Är det saltat så ser man ganska direkt hur saltet börjat verka men jag har inte sett en bild på det.

Hursomhelst så borde försäkringsbolagen vara på "krigsstigen" efter den här stjärnsmällen och kräva Trafikverket på svar!

F fusion skrev:
Nä, E4 var inte saltad förbi Uppsala iaf, var ju rätt kallt på morgonen. Man såg bara ett stort snömoln bakom plogbilen så vet inte om den saltade, troligen inte med de mängderrna snö.

Kom som vanligt idioter som körde om mig och trodde de skulle kunna köra om plogbilen 😂😂 . Plogbilen gick dock in på en p-plats mellan Läby och Månkarbo, sen blev det 15cm lössnö fram till Månkarbo och bättre före mot Tierp. E4 från Tierp till Gävle var rätt ok
Jo svårbedömt om man skulle hunnit salta norr om Uppsala pga kyla men Enköping borde man ju ha vräkt ut salt så mycket det går under förmiddagen eftersom man såg att ovädret var inkommande och orsakat en masskrock redan norr om Uppsala. Begriper mig inte på Trafikverket gröna saltagenda.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo jag frågar väl mig mer hur vi anno 2025 drabbas av den största masskrocken i vår historia?
För att folk inte håller avstånd och rätt hastighet skulle jag säga.
P paralun skrev:
Sen angående bilder så fanns det ju överallt i Lördags men SVTs filmer i min länk räcker egentligen.
Är det saltat så ser man ganska direkt hur saltet börjat verka men jag har inte sett en bild på det.
Ser du genom snön?
Sen står det ju att det kan blåst bort etc och att temperaturen sjönk så saltet inte gör nytta.
P paralun skrev:
Hursomhelst så borde försäkringsbolagen vara på "krigsstigen" efter den här stjärnsmällen och kräva Trafikverket på svar!
Eller förarna? Vilken hastighet höll du? Vilket avstånd till framförvarande?

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Märkte redan vid E4 påfarten vid Arlanda att det var mycket trafik, Sportlovs lördag, massor me folk på väg till fjälls och fort skall det gå dit !

Fairlane Fairlane skrev:
För att folk inte håller avstånd och rätt hastighet skulle jag säga.

Ser du genom snön?
Sen står det ju att det kan blåst bort etc och att temperaturen sjönk så saltet inte gör nytta.

Eller förarna? Vilken hastighet höll du? Vilket avstånd till framförvarande?
Det är väl så att det alltid är någon annans fel.
Snöplogaren, vägverket, staten och räcker inte det då är det sossarnas fel.

• Gilla
  • Haha
Yarn och 6 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Märkte redan vid E4 påfarten vid Arlanda att det var mycket trafik, Sportlovs lördag, massor me folk på väg till fjälls och fort skall det gå dit !
Jo desto viktigare att det saltas.... sen tror jag inte vi har mer bråttom idag än för 10 år sedan.

Den förändring jag märkt är just angående saltning, själva plogningen är ju smartare/snabbare med "tandemplogning".

Vi får väl se vad som händer när försäkringsbolagen har kostnaden klarare....

Saltar man när det är kallt, då blir det bara ännu halare.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Saltar man när det är kallt, då blir det bara ännu halare.
Jo det är under 5-6 minus som det är meningslöst/mer risker att salta och det var det inte i Enköping.

Här är massvis med bilder att kolla på, och jag ser inget tecken på halkbekämpning som Trafikverket, Bengt Olsson själv säger hade utförts.

https://www.google.com/search?sca_e...cQgEI4QtKgLegQIDRAB&biw=1446&bih=722&dpr=1.25

P
Det är ju en kombination av för hög hastighet i förhållande till väglaget / fästet och det faktum att ingen nästan håller vettiga avstånd till framförvarande bil..

Sista2-3 årtionden där man i stort sett bara fokuserar på hastighet och helst automatiskt övervakning med fartkameror gör ju att alla andra ofog i trafiken är nära riskfritt att straffas för.. för små avstånd till framförvarande fordon gör ju dessa olyckor till total katastrof när ingen kan stanna utan bil efter bil kör in i högen med bilar...

Fokuset på hastighet istället för alla trafikregler har ju gett dagens situation med vansinnes omkörningar och ett väldigt hetsigt , "jag ska fram och fuck you till alla" attityd.

Sen är det klart att det går alltid att säga att det är väglagets fel men det är ju tyvärr omöjligt att totalt förhindra halka och väghållningsfordon kan inte salta överallt det behövs samma ögonblick utan ibland är halkbekämpning ett knippe timmar bort. Men folk är ju så jäkla stressade så ingen kan tänka sig göra som lastbilar gör ibland när det är för halt ,ta en break och vänta på att väglaget blir saltat. ta lunch eller en fika nånstans..

Egentligen är det ju också för billigt med för låga självrisker när man orsakar olyckor och ingen straffas med rejälare självrisker heller utan även försäkringsbolagen kör mer på att "det är halkans fel" för idioterna som kör har ju aldrig nåt ansvar... kanske skulle vi få fram en annan attityd när man är vållande till olycka om det faktiskt kostade mer än 2-5 tusen kronor att orsaka skador för miljoner

Sen finns det ju mycket man kunde göra för att skapa bättre chaufförer. vi som har bilsport som hobby har ju en rätt tydlig bild vart gemene man /kvinna har för kunskaper om bilkörning och än mer om körning i halt väglag. enkla dumma misstag som med nån heldag på en sjö eller halkbana kan tränas till att iaf ha en aning vad dom gör och reda upp betydligt fler kast och grejer som utan kunskap leder till krock medans en bättre utbildad chaufför kunnat ha stora chanser att reda upp situtionen.
För att inte tala om vissa dom byter in ett körkort från andra länder utan halka och får ett svenskt körkort. har vänner inom bilbärgning och om man fick föra statistik så finns det lite problem med halkkörningskunskaperna från vissa håll i världen.. konstigt att pizzabudet altid lyckas köra fast överallt så fort det blir vinter,, inte ens hemtjänsten är så långt upp i köra fast statistiken.. 😁

Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det är under 5-6 minus som det är meningslöst/mer risker att salta och det var det inte i Enköping.
Fast hur vet du att det inte var kallare på platsen?
Grillby är väl känt lite som ett köldhål, så att at temperatur från en mätare 2 mil bort (inne i stan) kan bli fel.

Strax efter nyår åkte jag upp mot Gesunda och reagerade på att utetemperaturen låg runt -8 hela tiden utom på en sträcka på några km, några mil från målet. Där visade termometern i bilen helt plötsligt på -17. Väl på plats pratade jag med en annan familj som gjort samma resa och reagerat på samma fenomen. Antingen gick termometern sönder i båda våra bilar en kort sträcka (och självläkte sen) eller så kan temperaturen skilja rejält mellan platser inte allt för långt ifrån.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast hur vet du att det inte var kallare på platsen?
Grillby är väl känt lite som ett köldhål, så att at temperatur från en mätare 2 mil bort (inne i stan) kan bli fel.

Strax efter nyår åkte jag upp mot Gesunda och reagerade på att utetemperaturen låg runt -8 hela tiden utom på en sträcka på några km, några mil från målet. Där visade termometern i bilen helt plötsligt på -17. Väl på plats pratade jag med en annan familj som gjort samma resa och reagerat på samma fenomen. Antingen gick termometern sönder i båda våra bilar en kort sträcka (och självläkte sen) eller så kan temperaturen skilja rejält mellan platser inte allt för långt ifrån.
Från klockan 10 ser temperaturen klart rimlig ut för saltning, ut med saltbilarna!

Sen närmaste kameror inkl temperaturinfo är trasiga
https://www.trafikverket.se/trafiki...y=6614045.05123&map_z=9&map_l=100000000010000

Sedan får väl Trafikverket själv börja redovisa som statligt verk så slipper vi spekulera.

1. Så här ser vår upphandling ut samt instruktion till väghållaren.

2. Uppfylldes instruktionen av väghållaren dagen då masskrocken inträffade?

Eventuellt så behöver kanske sittande regering skriva ett förtydligande uppdragsbrev till Trafikverket och hur man ser på saken? Salt-Miljö-Risker för trafikanter.

Fairlane
P paralun skrev:
Från klockan 10 ser temperaturen klart rimlig ut för saltning, ut med saltbilarna!
Ok, vad var temperaturen då och var hittar du information om temperaturen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.