113 180 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Njau jag tror inte bilförarnivån har sjunkit men däremot kombot mindre salt / dubbfria vinterdäck är en stor fälla och att det inte är en slump att den här masskrocken inträffat i likhet med E22 som tråden började med.L lbgu skrev:
Min erfarenhet efter snart 40 år som förare är att folk blir sämre och sämre på att köra bil. Framförallt så verkar de lita på att vägen är i gott skick, oavsett väder, tid på dygnet och annat. Folk lutar på att det finns viltstängsel, även på vägar där detta inte finns osv.P paralun skrev:
I höstas bromsade jag in och slog på varningsblinkers när en älgtjur stod i diket, då blev jag omkörd av en bil som inte fattade varför jag saktade in och satte på varningsblinkers. Älgtjur en klev upp på vägen, men den som körde om mig hade turen att inte träffa den i alla fall. Bara ett exempel på hur stressade och korkade bilister är idag.
Jag bor i en väldigt brant backe. När det blir halt på vintern så tar sig de flesta grannarna inte uppför backen med sina bilar, för de kan inte köra vid halt underlag. Jag vet inte hur många gånger jag har fått köra upp grannarnas bilar genom åren. Jag är en medioker bilförare enligt min mening, men de flesta grannarna är ju urusla på att köra bil. Det har ju till och med gått så långt att jag täckdikat diket i backen för att slippa behöva hjälpa grannar (och taxi och sopbilar och...) som kört ned i det.
Är man uppvuxen i norra Sverige så vet man att man testar av hur halt det är så att man kan hålla god marginal när man kör. Underlagets friktion varierar kraftigt med bara någon enstaka grad i lufttemperatur.
När jag växte upp så användes inte salt alls på vägarna i norra Norrland. Det gick bra det också. Man har dock tvingats införa salt däruppe också på de större vägarna pga den tunga trafiken.
Enda gången salt är befogat är när det är is på vägen. Och knappt då...
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Jag har väl ungefär samma uppfattning trots att jag bara kört bil i 36 år.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Ja vi har dels backe i vägföreningen där folk fastnar varje vinter både boenden och gäster.. Vi har även stuga i fjällen där det är rejält backigt och samma sak där..
Bilarna och däcken om man köper kvalitet är rejält mycket bättre men folket har blivit helt hopplöst dåliga förare och hur man tar sig upp för en backe med lite lagom fart och reglerat så man kommer upp och rätt växel är liksom helt okänd kunskap för många.. en del tar sig inte ens upp med 4 hjulsdrift för man tillämpar nå slags eco driving med 5ans växel i 40 km så motorn håller på och stannar och hackar fram på 700 rpm.. och vägrar växla ner i tid.. sen ska dom backa ner och försöka igen men då backar dom rätt in i nån snödriva tills dom fastnar.. har alla dessa hittat körkortet i flingspaketet eller.. hur tusan har dom ens fått ett körkort om man inte ens kan backa...
mer än en gång man tröttnar och ber föraren flytta på sig och kör upp bilen på första försöket
Bilarna och däcken om man köper kvalitet är rejält mycket bättre men folket har blivit helt hopplöst dåliga förare och hur man tar sig upp för en backe med lite lagom fart och reglerat så man kommer upp och rätt växel är liksom helt okänd kunskap för många.. en del tar sig inte ens upp med 4 hjulsdrift för man tillämpar nå slags eco driving med 5ans växel i 40 km så motorn håller på och stannar och hackar fram på 700 rpm.. och vägrar växla ner i tid.. sen ska dom backa ner och försöka igen men då backar dom rätt in i nån snödriva tills dom fastnar.. har alla dessa hittat körkortet i flingspaketet eller.. hur tusan har dom ens fått ett körkort om man inte ens kan backa...
mer än en gång man tröttnar och ber föraren flytta på sig och kör upp bilen på första försöket
Njou, sen gäller mitt resonemang endast de stora Europavägarna.pacman42 skrev:
Min erfarenhet efter snart 40 år som förare är att folk blir sämre och sämre på att köra bil. Framförallt så verkar de lita på att vägen är i gott skick, oavsett väder, tid på dygnet och annat. Folk lutar på att det finns viltstängsel, även på vägar där detta inte finns osv.
I höstas bromsade jag in och slog på varningsblinkers när en älgtjur stod i diket, då blev jag omkörd av en bil som inte fattade varför jag saktade in och satte på varningsblinkers. Älgtjur en klev upp på vägen, men den som körde om mig hade turen att inte träffa den i alla fall. Bara ett exempel på hur stressade och korkade bilister är idag.
Jag bor i en väldigt brant backe. När det blir halt på vintern så tar sig de flesta grannarna inte uppför backen med sina bilar, för de kan inte köra vid halt underlag. Jag vet inte hur många gånger jag har fått köra upp grannarnas bilar genom åren. Jag är en medioker bilförare enligt min mening, men de flesta grannarna är ju urusla på att köra bil. Det har ju till och med gått så långt att jag täckdikat diket i backen för att slippa behöva hjälpa grannar (och taxi och sopbilar och...) som kört ned i det.
Är man uppvuxen i norra Sverige så vet man att man testar av hur halt det är så att man kan hålla god marginal när man kör. Underlagets friktion varierar kraftigt med bara någon enstaka grad i lufttemperatur.
När jag växte upp så användes inte salt alls på vägarna i norra Norrland. Det gick bra det också. Man har dock tvingats införa salt däruppe också på de större vägarna pga den tunga trafiken.
Enda gången salt är befogat är när det är is på vägen. Och knappt då...
Angående saltet så är jag "kör i vägg" och vill gärna veta vad Trafikverket exakt har för instruktion till sina väghållare. Sen bor jag ju själv i Norrland och det är ju egentligen små problem men en viktig skillnad är att norrlänningar kör med dubb och dubbfria däck har klart dåligt rykte. I städer saltas det aldrig och oftast är det för kallt att salta på de stora vägarna men märker att väghållaren är klart aktiv vid temperaturomslag till mildare väder och det saltas.
Sen i södra Sverige ser jag mer skäl till dubbfria döck men det måste ju paras med proaktiv halkbekämpning.
Men både salt och dubbfria däck är ju drivet av gröna ideer och Trafikverket måste berätta mer.
Sen tror jag inte folk chansar och är ute och åker på skoj utan i Lördags så var det massvis med människor som skulle göra saker och att E18 är en isbana, mitt på dagen kom nog som en stor överraskning.
"Korten på bordet" skriver jag igen så att alla vet Trafikverkets saltpolicy.
Jo mycket sannolikt för kallt men Trafikverket kan väl precisera sin instruktion till väghållaren så vet alla.F fusion skrev:
Sen har jag inte sett något om långtradare som får stopp i "mördarbackarna" mellan Hudiksvall o Sundsvall.
Men de har ju sandtag längs de här backarna så att väghållaren snabbt kan agera.
P paralun skrev:Njou, sen gäller mitt resonemang endast de stora Europavägarna.
Angående saltet så är jag "kör i vägg" och vill gärna veta vad Trafikverket exakt har för instruktion till sina väghållare. Sen bor jag ju själv i Norrland och det är ju egentligen små problem men en viktig skillnad är att norrlänningar kör med dubb och dubbfria däck har klart dåligt rykte. I städer saltas det aldrig och oftast är det för kallt att salta på de stora vägarna men märker att väghållaren är klart aktiv vid temperaturomslag till mildare väder och det saltas.
Sen i södra Sverige ser jag mer skäl till dubbfria döck men det måste ju paras med proaktiv halkbekämpning.
Men både salt och dubbfria däck är ju drivet av gröna ideer och Trafikverket måste berätta mer.
Sen tror jag inte folk chansar och är ute och åker på skoj utan i Lördags så var det massvis med människor som skulle göra saker och att E18 är en isbana, mitt på dagen kom nog som en stor överraskning.
"Korten på bordet" skriver jag igen så att alla vet Trafikverkets saltpolicy.
hm nu blir ni säkert förgrymmade, men jag tycker inte de flesta kör sämre. Min syn är att det som hänt är att intensiteten på vägarna har ökat och därigenom en ökad stingslighet. För 40-50 år sedan var trafikflöden lägre, avstånd mellan fordonen kunde vara större, betydligt färre långtradare.
Sedan är min känsla att när TRV (eller gamla VV) avvecklade den egna underhållsorganisationen, så har plogning och halkbekämpning blivit sämre.
Sedan är min känsla att när TRV (eller gamla VV) avvecklade den egna underhållsorganisationen, så har plogning och halkbekämpning blivit sämre.
Jo det var som tusan.....
Det är alltså vägklass 1 som jag ser som prioriterat.
"Vägklass 1
När det fallit 1 cm snö, har plogbilen 2 timmar på
sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska
vägen vara snö- och isfri inom 2 timmar. Halkbe-
kämpas normalt med salt"
Då vet vi det! 😇
Det är alltså vägklass 1 som jag ser som prioriterat.
"Vägklass 1
När det fallit 1 cm snö, har plogbilen 2 timmar på
sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska
vägen vara snö- och isfri inom 2 timmar. Halkbe-
kämpas normalt med salt"
Då vet vi det! 😇
”-Om temperaturen understiger sex minusgraderP paralun skrev:
accepterar Trafkverket att en del snö och is kan fnnas
på vissa vägar också efter halkbekämpning.”
Redigerat:
Ja, det är rimligt. Det går inte att få bort snö och is helt om det inte dunstar bort (går förvånansvärt snabbt när man närmar sig nollan) och/eller nöts bort av däcken på passerande fordon.B Byggsnyggen skrev: