113 180 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Shit happen helt enkelt.Fairlane skrev:
Jag tror inte man för analys av hur många som körde med dubbfritt vs dubb. Däremot kanske man ser ifall något använt sommardäck, men jag misstänker att man inte kommer leta det heller.
Jag kan nog ända nästan säkert lova att det fanns ett antal bilar både med dubbfritt och med dubb.
Vad gäller halkbekämpning så läste jag att man hade utfört det.
"Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket, säger att myndigheten var på plats och halkbekämpade precis innan olyckan. Snabba väderomslag kan ha gjort att salt blåst av vägen eller så kan den tunga trafiken polerat väglaget och gjort det ovanligt halt, enligt honom."
Det behövs inget extra grepp om man inte ska förändra sin fart dramatiskt, vilket man inte behöver om man har uppsikt och har anpassat farten efter omständigheterna.K karlmb skrev:
Jag som ingår i begreppet "dubbfria stackare" VET att jag kan ha sämre grepp ibland och därför kör jag med den vetskapen.
Nej. Du vet ju inte när du måste sänka farten till hälften jfrt med oss med lite bättre grepp.D Dilato skrev:
Om alla alltid visste när det är mkt sämre så skulle inga olyckor inträffa.
Åkte ju som tidigare skrivits gamla E4 Uppsala -Tierp strax efter olyckan skedde i lördags och ovädret hade ju lokalt otroligt kraftiga snöbyar i kombination med kraftig nordostlig vind, med korta perioder däremellan man faktiskt hade bättre sikt typ 100m.
Att sikten plötsligt försvann ( inte många meter när det var värst) överaskade säkert många. Då hann väl de som hade bättre grepp få stopp, eller ned hastigheten, sen kom någon bakifrån som kanske panikbromsade. Sen var skiten igång.
Jag har (tidigare nämnt) Hakkapellita som är lite drygt 3 månader gamla och greppet med dessa var ibland så dåligt att ABS började slamra bara av att jag lätt nuddade bromspedalen. Så det är nog svårt som utomstående att inse hur jävla halt det var. Kört bil i över 40 år, under många år 4-6000 mil om året bara i jobbet från mälardalen och upp till Västerbotten, men aldrig varit med om värre väglag vid snöande.
Vissa gånger vid underkylt regn har det varit i princip lika halt, men då har man ju iaf god sikt. (Om inte vindrutan isar igen förstås)
Att sikten plötsligt försvann ( inte många meter när det var värst) överaskade säkert många. Då hann väl de som hade bättre grepp få stopp, eller ned hastigheten, sen kom någon bakifrån som kanske panikbromsade. Sen var skiten igång.
Jag har (tidigare nämnt) Hakkapellita som är lite drygt 3 månader gamla och greppet med dessa var ibland så dåligt att ABS började slamra bara av att jag lätt nuddade bromspedalen. Så det är nog svårt som utomstående att inse hur jävla halt det var. Kört bil i över 40 år, under många år 4-6000 mil om året bara i jobbet från mälardalen och upp till Västerbotten, men aldrig varit med om värre väglag vid snöande.
Vissa gånger vid underkylt regn har det varit i princip lika halt, men då har man ju iaf god sikt. (Om inte vindrutan isar igen förstås)
det är ute en remiss, som valsar runt i byråkratsverige, om skärpta krav på vinterdäck, snökedjor för lastbilar mm, så kanske det blir en viss förbättring om något år.
I går på radion diskuterades om den gula varningen i södra Norrland, som med facit i hand borde varit en orange varning. Nederbördsmängderna var så stora att vägar, jvg-spår spolades iväg. Trafikverket hävdade att de inte kunde stoppa trafiken eller hade mandat att stoppa jvg-trafiken då varningen var gul istället för orange.
Då undrar jag - har inte TRV eget ansvar att vidta åtgärder och agera när man får in information om att vägtrummor spolas bort, vägar var översvämmade. Räddningstjänsten, SOS-alarm, VA i kommunerna måste ha fått många samtal om det pågående regnkaoset, vilket TRV också rimligen borde ha fått information om. Tycker att deras passiva arbetssätt påminner om snökaoset på E22.an, där ingen verkar ha reagerat på vad som hände.
Då undrar jag - har inte TRV eget ansvar att vidta åtgärder och agera när man får in information om att vägtrummor spolas bort, vägar var översvämmade. Räddningstjänsten, SOS-alarm, VA i kommunerna måste ha fått många samtal om det pågående regnkaoset, vilket TRV också rimligen borde ha fått information om. Tycker att deras passiva arbetssätt påminner om snökaoset på E22.an, där ingen verkar ha reagerat på vad som hände.
Instämmer till fullo och anser att TRV kunde ha agerat proaktivt istället för passivt.trähandtag skrev:
I går på radion diskuterades om den gula varningen i södra Norrland, som med facit i hand borde varit en orange varning. Nederbördsmängderna var så stora att vägar, jvg-spår spolades iväg. Trafikverket hävdade att de inte kunde stoppa trafiken eller hade mandat att stoppa jvg-trafiken då varningen var gul istället för orange.
Tjänstemannaansvar..trähandtag skrev:
Trafikverket, är precis som alla andra myndigheter i Sverige, fullproppat med följa john's ingen kan ta ett beslut för att det kan råka vara fel beslut. Så inget beslut är bättre än att råka ta fel beslut.
Och tar man en beslut så ska det vara ett sådant som inte ger effekt åt något håll så man inte kan beskyllas för något.
Handlingskraft är inget som belönas i myndighetssverige idag. Man ska le och nicka och ta rygg på den framför, därför vi trampar runt i en ond cirkel i samma gamla skit.
Bitter, javisst!
Och tar man en beslut så ska det vara ett sådant som inte ger effekt åt något håll så man inte kan beskyllas för något.
Handlingskraft är inget som belönas i myndighetssverige idag. Man ska le och nicka och ta rygg på den framför, därför vi trampar runt i en ond cirkel i samma gamla skit.
Bitter, javisst!
Jo nu kommer Statens Haverikommission att utreda den här allvarliga händelsen eftersom det finns stora frågetecken på ett antal punkter vilket medförde stora konsekvenser.
https://shk.se/sok-utredningar/ovri...vader-i-vasternorrland---den-7-september-2025
https://shk.se/sok-utredningar/ovri...vader-i-vasternorrland---den-7-september-2025
Då får vi se vad haverikommission säger om något halvår. Min analys är att nationella myndigheter har gått vilse i någon konstig byråkrati, där egenansvar saknas.