Åkte i lördags f.m. norrut från Arlanda när jag lyckligtvis hörde på radion att seriekrocken hänt. Valde i tursamt gamla E4 och hamnade en bit bakom plogbilen. Det snöade in i helvete och blåste kraftigt. Var det absolut värsta väglaget jag någonsin varit med om under mina 40 år bakom ratten.
Nästan all snö plogbilen tog bort blåste omgående tillbaka. Sikten för de som körde söderut blev i princip noll när de mötte plogbilens snörök.
Tur att ingen ytterligare olycka skedde pga det.

Har Hakkapelitta som köptes nya i november 2024, provbromsade lite på gamla E4 och man behövde knappt nudda bromspedalen så gick abs igång, riktigt otäck känsla. Så bra dubbdäck hjälpte nog föga vid olyckan i lördags.
Många fick kanske stopp i tid, men sen kom någon bakifrån som inte fick stopp......

Övertygad om att awd/ 4wd ger folk falsk trygghet, då de inte inser att det bra för allt, utom vid kraftig inbromsning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Åkte i lördags f.m. norrut från Arlanda när jag lyckligtvis hörde på radion att seriekrocken hänt. Valde i tursamt gamla E4 och hamnade en bit bakom plogbilen. Det snöade in i helvete och blåste kraftigt. Var det absolut värsta väglaget jag någonsin varit med om under mina 40 år bakom ratten.
Nästan all snö plogbilen tog bort blåste omgående tillbaka. Sikten för de som körde söderut blev i princip noll när de mötte plogbilens snörök.

Har Hakkapelitta som köptes nya i november 2024, provbromsade lite på gamla E4 och man behövde knappt nudda bromspedalen så gick abs igång, riktigt otäck känsla. Så bra dubbdäck hjälpte nog föga vid olyckan i lördags.
Många fick kanske stopp i tid, men sen kom någon bakifrån som inte fick stopp......

Övertygad om att awd/ 4wd ger folk falsk trygghet, då de inte inser att det bra för allt, utom vid kraftig inbromsning.
Jo den sträckan kör jag ofta och hade man saltat någonting? Eller såg du att plogbilarna som numera är kombilar inkl salt samtidigt saltade?

F fusion skrev:

Tänk hur dåligt fäste du haft utan dubbar...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Njau jag postade Enköping och temperaturhistorik tidigare och gränsen för salt går ju vid 5-6 minus.
Vad jag kan se så var det saltbart under dagen.
Och i Spanien var det säkert 15 plusgrader...
Om det var 5-6 minus i Enköping är väl rätt ointressant om det var kallare där olyckorna skedde?
Det var halkbekämpat enligt uppgift, men du ser inte saltet på bilder så det är säkert lögn...

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken blir det isgata om man inte har dubbdäck
Blir det inte det med dubbdäck också? 😉

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och i Spanien var det säkert 15 plusgrader...
Om det var 5-6 minus i Enköping är väl rätt ointressant om det var kallare där olyckorna skedde?
Det var halkbekämpat enligt uppgift, men du ser inte saltet på bilder så det är säkert lögn...
Jo men Bengt Olsson är ju som en papegoja, bla bla bla.....

Men jag hoppas att försäkringsbolagen gör gemensam sak och avkräver Trafikverket en mer detaljerad rapport om hur de skött väghållningen. Verkstadsnotan lär bli gigantisk, likaså för sjuk/skador för skadade.

P paralun skrev:
Njau jag postade Enköping och temperaturhistorik tidigare och gränsen för salt går ju vid 5-6 minus.
Vad jag kan se så var det saltbart under dagen.

Sen inne i städer spelar ingen roll utan det är de stora Europavägarna det här handlar om och som ska hållas säkra och öppna.
Och då kör man därefter och har man inte däck efter väglaget så står man still.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men Bengt Olsson är ju som en papegoja, bla bla bla.....
Då har ni ju något gemensamt. 😀
P paralun skrev:
Men jag hoppas att försäkringsbolagen gör gemensam sak och avkräver Trafikverket en mer detaljerad rapport om hur de skött väghållningen. Verkstadsnotan lär bli gigantisk, likaså för sjuk/skador för skadade.
Tycker faktiskt inte det spelar så stor roll. Om folk kör som de vanligen gör, ligger med 20 meters avstånd max i 100 km/h så spelar det ingen roll hur mycket det saltas, särskilt inte om temperaturen är sådan att det inte gör någon skillnad.

På vilket sätt är temperaturen på en annan ort av intresse?

• Gilla
Renovatorus och 5 till
  • Laddar…
Äh, gul varning gällande väder då gäller också sunt förnuft att det kan variera i området och undvik ge sig ut i trafiken, gäller även fjäll/sportlovsresenärer, är knappast en tvingande resa.

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då har ni ju något gemensamt. 😀

Tycker faktiskt inte det spelar så stor roll. Om folk kör som de vanligen gör, ligger med 20 meters avstånd max i 100 km/h så spelar det ingen roll hur mycket det saltas, särskilt inte om temperaturen är sådan att det inte gör någon skillnad.

På vilket sätt är temperaturen på en annan ort av intresse?
Jo hemliga gröna saltagendor tycker jag inte om, korten på bordet tack!😇

Sen vet jag inte vad du avser med temperaturen, jag postade ju temperaturen i Enköping där man enkelt kan klicka på vecka så ser man historiken. Klart saltbart, imho och man hade mycket väl kunnat salta proaktivt precis innan "snökanornerna" drog in.

https://www.temperatur.nu/enkoping_lillebergsgatan

Fairlane
P paralun skrev:
Jo hemliga gröna saltagendor tycker jag inte om, korten på bordet tack!😇
Nej vi vet att du inte gör det. Du är den enda miljövänlig jag känner till som alltid sätter miljön sist..
P paralun skrev:
Sen vet jag inte vad du avser med temperaturen, jag postade ju temperaturen i Enköping där man enkelt kan klicka på vecka så ser man historiken. Klart saltbart, imho och man hade mycket väl kunnat salta proaktivt precis innan "snökanornerna" drog in.

[länk]
Ja, men det var ju inte i Enköping problemet var..

Jag kan lägga in temperaturen gör södra Spanien och bevisa att salt var helt meningslöst också, men det är väldigt rätt ointressant?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Blir det inte det med dubbdäck också? 😉
😆
Jo, naturligtvis. Dubbarna gör dock rejäl skillnad vid just det underlaget.

Min backe upp/ned från garaget blir blankis ett apr gånger varje vinter. Med dubbdäck har man en chans att styra och bromsa, utan dubbdäck så är det helt kört. Kastar man ut lite salt (inte så att isen tinar, bara så att den blir skrovlig) så klarar man sig galant med dubbdäcken, både upp och ned. Saltet räcker inte för att man skall kunna köra odubbat med kontroll.

Jag har köpt nya odubbade däck till min bil, jag kör dock fortfarande på mina gamla däck som är på gränsen till för lite mönster och som definitivt är för hårda. De fungerar bättre för detta som är den extremaste halka jag normalt sett drabbas av. Nästa vinter blir det dock saltning de lux, jag måste ned till asfalten för att kunna parkera vid garaget där jag har laddboxen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är inte förväntat att det är blankis på en stor Europaväg och mitt på dagen, runt 12 Enköping.
(runt 10 norr om Uppsala)

[länk]

Jag kan inte se något som tyder på att man saltat!

Sen egentligen inte särskilt mycket snö!
Jo det är just det man ska förvänta sig i Sverige i februari. Om det är saltat och plogat är det bra men absolut inte nödvändigt.

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men det är inte förväntat att det är blankis på en stor Europaväg och mitt på dagen, runt 12 Enköping.
(runt 10 norr om Uppsala)
Jag tänker att det inte är förväntat att det är sommarkvällar i februari är det är 8 minusgrader, men jag kanske tänker tokigt?
P paralun skrev:
[länk]

Jag kan inte se något som tyder på att man saltat!
Hur skulle du se det på bilderna menar du?
P paralun skrev:
Sen egentligen inte särskilt mycket snö!
Nej, men ligger det is under spelar ju det ingen roll. Jag ramlade omkull för någon månad sen ute på en parkväg. Det var max en centimeter snö (lössnö), inte särskilt mycket alltså. Under var det glansis och det var nog det som var problemet, inte snön.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.