10 634 läst ·
68 svar
11k läst
68 svar
Träfasad som går ner i marken
I början av tråden så diskuterades det ju rörande dränering i marken under brädan. Jag hade nöjt mig med att ta bort den innersta raden med stenar, grävt ur en decimeter eller två och fyllt upp med lösgrus. Inget vatten blir stående och du förhindrar att växtlighet får fäste (lätt att dra bort). Så länge som brädan inte är i dåligt skick så kan den då få sitta kvar, men kolla den varje år för tecken på röta.
Att ta bort både stuprör och knutbrädor är något du borde kunna göra själv. Båda går att ta bort stegvis i lugn takt utan att något dramatiskt händer. Hörnet har ju dessutom två knutbrädor och det sitter väl bara stuprör på den ena?Husköpare 8 skrev:
Börja med att kolla om stuprörsdelarna är skruvade eller nitade i varandra. Är de det så skriva ut skruven eller svära och borra ut niten. Sen är det bara att ta bort kilarna och ta bort röret, det väger inte så mycket.
Knutbrädorna kommer bort utan dramatik om du lossar dem försiktigt nedifrån.
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Det beror på vem som sitter vid ratten.Om min fru sitter där då blir reaktionen: "Håll käften!".
Jättebra svar. Man kan ju börja med det lilla. Man behöver ju inte göra för mycket om brädan längst ner faktiskt verkar vara i skapligt skick. Jag gjorde som du skrev.eller var det du som skrev det? Kommer ej ihåg,hur som helst,jag kände med en kniv på många ställen på den sista brädan,och det kändes bra. Ingen röta någonstans,vad jag kunde känna iallafall.pacman42 skrev:
I början av tråden så diskuterades det ju rörande dränering i marken under brädan. Jag hade nöjt mig med att ta bort den innersta raden med stenar, grävt ur en decimeter eller två och fyllt upp med lösgrus. Inget vatten blir stående och du förhindrar att växtlighet får fäste (lätt att dra bort). Så länge som brädan inte är i dåligt skick så kan den då få sitta kvar, men kolla den varje år för tecken på röta.
Det som gjorde mig orolig i trådstarten var att färgen börjar släppa på vissa ställen,plus att det finns luftbubblor i färgen på många ställen på panelen. Detta är tydligen tecken på att fukt finns i väggen,och det känns ju inte så bra. Men som sagt,ingen röta verkar det vara,vilket känns jätteskönt.
Men detta skulle jag faktiskt vilja göra,som du beskrev,att ta bort den innersta raden med stenar,gräva ur och fylla på med lösgrus. Det låter som en bra försäkring mot fukt i framtiden.
Byggt på 30-talet. Nej brädan verkar vara i ok skick. Hoppas du har rätt att den och dom andra bräderna klarar sig en stund till.T topmount skrev:
Blev så ivrig att komma igång med att ta bort stenplattorna. Såhär ser det ut under plattorna. Fin sand,bara. Ingen lera alls. Kanske därför sista brädan klarat sig så bra? Men jag vill ta bort plattorna ändå och lägga grus där istället.pacman42 skrev:
Nu har jag tagit bort alla plattor. Dom sista plattorna jag tog bort,fanns faktiskt lite,eller nej,mycket fukt under. Så det var nog i grevens tid att jag fick bort skiten nu.
Nu är frågan,hur långt ner ska jag gräva innan jag lägger ner gruset? Räcker verkligen två decimeter,som någon nämnde? Eller ska jag gräva ännu djupare?
Och hur långt in på grunden ska gruset vara? En del stenplattor låg liksom inunder den sista brädan. Ska jag lägga gruset så långt in vid husgrunden,som möjligt?
Nu är frågan,hur långt ner ska jag gräva innan jag lägger ner gruset? Räcker verkligen två decimeter,som någon nämnde? Eller ska jag gräva ännu djupare?
Och hur långt in på grunden ska gruset vara? En del stenplattor låg liksom inunder den sista brädan. Ska jag lägga gruset så långt in vid husgrunden,som möjligt?