10 634 läst ·
68 svar
11k läst
68 svar
Träfasad som går ner i marken
Har i princip ingen betydelse var du bor , samma sak i hela landet ,tänkte mera på om det fanns någon i min krets i närheten , men nada
Om man ska bända lite på brädan så får man inte göre det mot falsen där , då spricker den , utan ska
göras mot hela den inre delen
Om man ska bända lite på brädan så får man inte göre det mot falsen där , då spricker den , utan ska
göras mot hela den inre delen
Tänkte det med,var jag bor har ingen betydelse,men snällt av dig att fundera på om du känner någon i mina trakter.R rävlyan skrev:
Jag får inte bända brädan mot falsen....och det betyder...?
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Förlåt om jag idiotförklarar dig nu, men knutbrädan är alltså den vita brädan på hörnet som döljer ändan på plankorna, se den vita pilen. Huset i exemplet har stående panel men det spelar ingen roll.

Om du tar bort knutbrädan ser du hur det är byggt. Börja där. Det är inte farligt
att ta bort knutbrädan, om den går sönder köper du en ny, målar den en gång, spikar upp den och målar den sedan igen. Knutbrädan är ju en helt vanlig bräda.
För huset har väl hörn?

Om du tar bort knutbrädan ser du hur det är byggt. Börja där. Det är inte farligt
att ta bort knutbrädan, om den går sönder köper du en ny, målar den en gång, spikar upp den och målar den sedan igen. Knutbrädan är ju en helt vanlig bräda.
För huset har väl hörn?
Har kommit fram till att det nog vore bra om jag har klart för mig vad olika ord betyder gällande byggämnetR rävlyan skrev:
Det är de brädor som sitter bakom panelen som panelen är fastspikad i. Läkten brukar sitta vinkelrätt mot panelen, så vid liggande panel är läkten stående.
Som i den här bilden fast tvärtom eftersom din panel sitter på andra ledsen:

Som i den här bilden fast tvärtom eftersom din panel sitter på andra ledsen:
Tror jag förstår. Men nu är vi inne på själva panelen och inte knutbrädan? Hur kommer jag åt insidan om det tjocka? Den är ju innerst inne,mot huset?R rävlyan skrev:
Ingen faraAnna_H skrev:
Förlåt om jag idiotförklarar dig nu, men knutbrädan är alltså den vita brädan på hörnet som döljer ändan på plankorna, se den vita pilen. Huset i exemplet har stående panel men det spelar ingen roll.
[bild]
För huset har väl hörn?
Det är troligt att du ser bakom fönsterfodret också. Men om du vill göra något åt nedersta brädan måste du ändå ta bort knutbrädorna i alla hörnen för att kunna åtgärda.Husköpare 8 skrev:
Det blev en väldigt massa jobb bara för att lyfta bort en bräda,märker jag. Då är det ju lika bra att åtgärda hela panelen som ligger mot marken istället,oavsett om det ser bra ut eller ej,bakom.Anna_H skrev:
Jo har du skaffat dig ett gammalt hus så har du också skaffat dig en himla massa jobb, bara å vänja sigHusköpare 8 skrev:
Vilket klockrent svarP patfred skrev:Jo har du skaffat dig ett gammalt hus så har du också skaffat dig en himla massa jobb, bara å vänja sig.... att lossa stuprännan och knutbräda samt pilla bort understa raden panel är dock max en timmas jobb. Tycker det är jättebra att du frågar mkt och inte bara börjar riva när du känner dig osäker, man vill ju inte behöva ringa arga snickaren
. Dock måste man våga testa lite och jag tror inte huset kommer bli obeboeligt för att du råkar ha sönder en bit panel, det går alltid att fixa igen ifall så skulle ske. Men har du ingen du känner som skulle kunna hjälpa dig?
Och absolut. Så är det. Jag ger mig aldrig in på saker jag inte har kunskap om. Jag vill göra rätt från början. Vill alltid inhämta kunskap först. Ringa arga snickaren vill jag undvika.
Ett bra sätt att lära sig kan vara att leta efter någon bra hantverkare i närheten som du kan anlita, och se till att vara med och jobba som hantlangare för att på så vis lära dig. Detta måste förståss göras upp i förväg isåfall, då hantverkaren får juridiskt ansvar för dig som anställd när man gör så, även om du bara hjälper till på ditt eget hus.Husköpare 8 skrev:
Eller gå runt och kolla om du ser någon i närheten som pysslar mycket med sitt hus och verkar duktig och fråga lite.