R
Har i princip ingen betydelse var du bor , samma sak i hela landet ,tänkte mera på om det fanns någon i min krets i närheten , men nada
Om man ska bända lite på brädan så får man inte göre det mot falsen där , då spricker den , utan ska
göras mot hela den inre delen

R rävlyan skrev:
Har i princip ingen betydelse var du bor , samma sak i hela landet ,tänkte mera på om det fanns någon i min krets i närheten , men nada
Om man ska bända lite på brädan så får man inte göre det mot falsen där , då spricker den , utan ska
göras mot hela den inre delen
Tänkte det med,var jag bor har ingen betydelse,men snällt av dig att fundera på om du känner någon i mina trakter.
Jag får inte bända brädan mot falsen....och det betyder...?

R
Att kanten går av då spiken sitter i den tjockaste delen , panelen är inte jämntjock , den är som en tårtbit i sågningen , ska brytas på insidan om det tjocka se skissen blått streck så förstår du

• Skiss över hur en panel är felaktigt spikad vilket leder till att den går sönder, markerat med blått streck för korrekt punkt.
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Att kanten går av då spiken sitter i den tjockaste delen , panelen är inte jämntjock , den är som en tårtbit i sågningen , ska brytas på insidan om det tjocka se skissen blått streck så förstår du
Hej Liteavvarje.

Förlåt om jag idiotförklarar dig nu, men knutbrädan är alltså den vita brädan på hörnet som döljer ändan på plankorna, se den vita pilen. Huset i exemplet har stående panel men det spelar ingen roll.
S_tta_fasadpanel_del_2_panel_knutbr_dor_och_foder_.jpg

Om du tar bort knutbrädan ser du hur det är byggt. Börja där. Det är inte farligt
att ta bort knutbrädan, om den går sönder köper du en ny, målar den en gång, spikar upp den och målar den sedan igen. Knutbrädan är ju en helt vanlig bräda.

För huset har väl hörn?

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Vet du hur det ser ut bakom den sista brädan , står det virke innanför , kanske den nedersta hänger fritt ,
bara spikad i överkant , liggande panel så det är säkert stående spikläkt bakom , du måste undersöka det
Har kommit fram till att det nog vore bra om jag har klart för mig vad olika ord betyder gällande byggämnet:) Först och främst vill jag ta reda på vad en "stående spikläkt" är för något? Har googlat på detta men hittar ej. Stående vet jag vad det är,men "spikläkt" var ett nytt ord för mig.

Det är de brädor som sitter bakom panelen som panelen är fastspikad i. Läkten brukar sitta vinkelrätt mot panelen, så vid liggande panel är läkten stående.

Som i den här bilden fast tvärtom eftersom din panel sitter på andra ledsen:

R rävlyan skrev:
Tror jag förstår. Men nu är vi inne på själva panelen och inte knutbrädan? Hur kommer jag åt insidan om det tjocka? Den är ju innerst inne,mot huset?

Anna_H Anna_H skrev:
Förlåt om jag idiotförklarar dig nu, men knutbrädan är alltså den vita brädan på hörnet som döljer ändan på plankorna, se den vita pilen. Huset i exemplet har stående panel men det spelar ingen roll.
[bild]

Om du tar bort knutbrädan ser du hur det är byggt. Börja där. Det är inte farligt
att ta bort knutbrädan, om den går sönder köper du en ny, målar den en gång, spikar upp den och målar den sedan igen. Knutbrädan är ju en helt vanlig bräda.

För huset har väl hörn?
Ingen fara:) Jag googlade på vad en knutbräda är,så det har jag koll på. Knutbrädan på mitt hus är igenspikad av stupröret,så då får jag ta bort stupröret för att komma åt den. Kan jag ta en bräda vid ena fönstret istället?

useless useless skrev:
Det är de brädor som sitter bakom panelen som panelen är fastspikad i. Läkten brukar sitta vinkelrätt mot panelen, så vid liggande panel är läkten stående.

Som i den här bilden fast tvärtom eftersom din panel sitter på andra ledsen:
[bild]
Toppen.Då förstår jag(y)

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Ingen fara:) Jag googlade på vad en knutbräda är,så det har jag koll på. Knutbrädan på mitt hus är igenspikad av stupröret,så då får jag ta bort stupröret för att komma åt den. Kan jag ta en bräda vid ena fönstret istället?
Det är troligt att du ser bakom fönsterfodret också. Men om du vill göra något åt nedersta brädan måste du ändå ta bort knutbrädorna i alla hörnen för att kunna åtgärda.

Anna_H Anna_H skrev:
Det är troligt att du ser bakom fönsterfodret också. Men om du vill göra något åt nedersta brädan måste du ändå ta bort knutbrädorna i alla hörnen för att kunna åtgärda.
Det blev en väldigt massa jobb bara för att lyfta bort en bräda,märker jag. Då är det ju lika bra att åtgärda hela panelen som ligger mot marken istället,oavsett om det ser bra ut eller ej,bakom.

Det blev en väldigt massa jobb bara för att lyfta bort en bräda,märker jag. Då är det ju lika bra att åtgärda hela panelen som ligger mot marken istället,oavsett om det ser bra ut eller ej,bakom.
Jo har du skaffat dig ett gammalt hus så har du också skaffat dig en himla massa jobb, bara å vänja sig :p.... att lossa stuprännan och knutbräda samt pilla bort understa raden panel är dock max en timmas jobb. Tycker det är jättebra att du frågar mkt och inte bara börjar riva när du känner dig osäker, man vill ju inte behöva ringa arga snickaren :). Dock måste man våga testa lite och jag tror inte huset kommer bli obeboeligt för att du råkar ha sönder en bit panel, det går alltid att fixa igen ifall så skulle ske. Men har du ingen du känner som skulle kunna hjälpa dig?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Jo har du skaffat dig ett gammalt hus så har du också skaffat dig en himla massa jobb, bara å vänja sig :p.... att lossa stuprännan och knutbräda samt pilla bort understa raden panel är dock max en timmas jobb. Tycker det är jättebra att du frågar mkt och inte bara börjar riva när du känner dig osäker, man vill ju inte behöva ringa arga snickaren :). Dock måste man våga testa lite och jag tror inte huset kommer bli obeboeligt för att du råkar ha sönder en bit panel, det går alltid att fixa igen ifall så skulle ske. Men har du ingen du känner som skulle kunna hjälpa dig?
Vilket klockrent svar:cool: Du har så rätt. Börjar dock undra nu om jag inte tagit mig vatten över huvudet,eftersom jag ej har någon som kan hjälpa mig med detta. Att ta bort knutbrädor och stuprör,bara det behöver man vara två för att göra inser jag ju nu. Men men. Jag köpte detta hus för att det är mitt drömhus,och då är det nog så att man befinner sig bland dom rosa molnen,och inte tänker på hur mycket jobb det faktiskt är. Och det blir ju ännu tuffare när man dessutom är nybörjare....haha. Ja du....får nog smälta allt detta nu innan jag börjar ta itu med detta,känner jag. Och framför allt att försöka få hjälp någonstans ifrån.

Och absolut. Så är det. Jag ger mig aldrig in på saker jag inte har kunskap om. Jag vill göra rätt från början. Vill alltid inhämta kunskap först. Ringa arga snickaren vill jag undvika.:D

• Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
Och absolut. Så är det. Jag ger mig aldrig in på saker jag inte har kunskap om. Jag vill göra rätt från början. Vill alltid inhämta kunskap först. Ringa arga snickaren vill jag undvika.:D
Ett bra sätt att lära sig kan vara att leta efter någon bra hantverkare i närheten som du kan anlita, och se till att vara med och jobba som hantlangare för att på så vis lära dig. Detta måste förståss göras upp i förväg isåfall, då hantverkaren får juridiskt ansvar för dig som anställd när man gör så, även om du bara hjälper till på ditt eget hus.

Eller gå runt och kolla om du ser någon i närheten som pysslar mycket med sitt hus och verkar duktig och fråga lite.

• Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.