10 634 läst ·
68 svar
11k läst
68 svar
Träfasad som går ner i marken
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Du måste nog ta en bild från kortänden av plankan då, och där antar jag att det sitter knutbrädor som döljer hur profilen ser ut.
Fast är panelen tio meter lång borde den vara skarvad någonstans, kan du böja ut ena sidan i en sån skarv går det nog lika bra.
Fast är panelen tio meter lång borde den vara skarvad någonstans, kan du böja ut ena sidan i en sån skarv går det nog lika bra.
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Använder du kofot? Utan kofot får aldrig av någon bräda.
Jag lär mig nya saker hela tiden på detta forum. Jag är hemskt tacksam för detta,men jag måste ärligt erkänna att jag inte är säker på vad ni menar med kortsidan på brädan? Brädorna är ju 10 meter långa? Var befinner sig kortsidan på dessa 10 meter? Och innan jag böjer ut en skarv måste jag nog ha mer kunskap i detta ämne. Bifogar foto på brädorna bredvid ett fönster.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Med kortsidan menar vi ändträt, alltså den sidan du kan räkna årsringarna på trädet på (inte för att vi behöver räkna årsringarna, det skrev jag bara som förklaring). På den senaste bilden kan man se att kortsidan här är dold bakom den vita brädan runt fönstret.
Tio meter är som sagt extremt långt för panelbrädor. Jag skulle tro att du kan hitta skarvar någonstans runt fyra–fem meter in från knuten. Sen har man säkert nyttjat sådant som dörrar och fönster till naturliga avbrott, men är den nedersta plankan opåverkad av sånt skulle jag syna den noga efter skarvar. Minst en tror jag att det finns.
Tio meter är som sagt extremt långt för panelbrädor. Jag skulle tro att du kan hitta skarvar någonstans runt fyra–fem meter in från knuten. Sen har man säkert nyttjat sådant som dörrar och fönster till naturliga avbrott, men är den nedersta plankan opåverkad av sånt skulle jag syna den noga efter skarvar. Minst en tror jag att det finns.
Varje bräda har två kortsidor, en i varje ända, där du ser brädans profil. det är där du ser vad du har för bräda. Ta bort knutbrädan med en kofot. Du kan inte lära dig mer om du inte plockar isär för att titta.
Ok,då är jag medNötegårdsgubben skrev:
Med kortsidan menar vi ändträt, alltså den sidan du kan räkna årsringarna på trädet på (inte för att vi behöver räkna årsringarna, det skrev jag bara som förklaring). På den senaste bilden kan man se att kortsidan här är dold bakom den vita brädan runt fönstret.
På just denna kortsida av huset finns inga dörrar eller fönster. Bara en hel vägg .Jag är rädd för att om jag försöker bryta upp en av brädorna i skarven,att jag då har sönder hela brädan.
Skarven sitter ju lika hårt som själva brädan,så att säga. Skulle behöva se en film eller något,där detta görs,innan jag vågar mig på detta.
Har du provat med att "skära isär" brädorna ex.vis med en tunn brytkniv om du har en sådan ?Husköpare 8 skrev:
Ok,då är jag medJa då är ju kortsidan dold bakom den vita brädan,som sagt. Jag har hittat flera skarvar på dessa många metrar.
På just denna kortsida av huset finns inga dörrar eller fönster. Bara en hel vägg .Jag är rädd för att om jag försöker bryta upp en av brädorna i skarven,att jag då har sönder hela brädan.
Skarven sitter ju lika hårt som själva brädan,så att säga. Skulle behöva se en film eller något,där detta görs,innan jag vågar mig på detta.
Produkter som diskuteras: "Brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Se ditt foto så kanske du förstår , bryter du bara rakt av på en bräda så kommer den att till 100% spricka
Du kan känna lite lätt i underkanten för det är där som spiken håller igen , kommer brädan ut lite så knackar du in den och då brukar spikskallen bli kvar på utsidan och går att dra ut
Den panel du har är lite skör för att bryta på , då spikarna håller fast
Du kan känna lite lätt i underkanten för det är där som spiken håller igen , kommer brädan ut lite så knackar du in den och då brukar spikskallen bli kvar på utsidan och går att dra ut
Några spikar kan jag inte se,och om det finns måste dom vara ordentligt övermålade. Så alltså ska jag undvika att bryta på någon bräda eftersom bräderna ser för sköra ut? Ju mer info om detta jag får,desto mer känner jag att jag nog vill se hur detta går till innan jag gör något och förstör panelen fullständigt. Finns det kanske någon film någonstans där man kan titta på hur dom gör?R rävlyan skrev:Se ditt foto så kanske du förstår , bryter du bara rakt av på en bräda så kommer den att till 100% spricka
Har googlat på detta,men ej funnit något vettigt. Alternativet är ju att ta hit någon som hjälper mig med detta,men då kostar ju det skjortan.Plus att det förstås ska vara någon som vet vad hen pysslar med Har tyvärr ingen bra erfarenhet av hantverkare.. Vill ju inte få fasaden förstörd,bara för att titta bakom brädorna.
Fönsterfodret som sitter där går att bända ut , det är starkt , under det så sitter det säkert spikar för panelen
och någon glipa för att få dit ett bräckjärn av något slag .
Panelen ska släppa i underkanten , får man tag i spikarna så kan man vika ut panelen i nederkant om det är rätt gjort och sticka tillbaka den senare
Någon film tror jag inte det finns för detta , endast en snickare av kvalitet kan tala om direkt vad som kan göras , kostar inga stora pengar för att få kläm på det .
I vilken del av landet bor du ?
Panelen ska släppa i underkanten , får man tag i spikarna så kan man vika ut panelen i nederkant om det är rätt gjort och sticka tillbaka den senare
Någon film tror jag inte det finns för detta , endast en snickare av kvalitet kan tala om direkt vad som kan göras , kostar inga stora pengar för att få kläm på det .
Norra delenR rävlyan skrev:Fönsterfodret som sitter där går att bända ut , det är starkt , under det så sitter det säkert spikar för panelen