12 678 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Trådlös strömbrytare, göra om till?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Du har inte trefas till strömbrytaren, det är en kabel med fem ledare som går till den och förmodligen är bara två av dem inkopplade i andra änden. Svart och brun. Skall du istället sätta upp ett vägguttag där strömbrytaren sitter måste du koppla in nolla och jord i andra änden av kabeln, den går förmodligen till elcentralen eller någon dosa där tändtråden går vidare till lampan.
Vet inte hur du har tänkt dig med stickpropp i en fast installation men det är klart att det är bra att ett uttag på balkongen om du vill grilla eller sätta upp ljusslingor till julafton.
Vet inte hur du har tänkt dig med stickpropp i en fast installation men det är klart att det är bra att ett uttag på balkongen om du vill grilla eller sätta upp ljusslingor till julafton.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
nej nej, jag tänkte att de tåtarna som sitter i strömbrytaren idag tänkte jag montera en stickpropp på istället. Därefter pluggar jag in denna stickkontakt i ett annat vägguttag på balkongen. De borde ju funka så länge som den svarta tåten är fas och en av dem är en nolla?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Nej, det fungerar inte. Du har endast fas och tändtråd till brytaren. För att göra som du tänkt måste du koppla in nolla och jord också men jag tror inte det är tillåtet att montera en stickpropp på en fast monterad kabel.
Som någon tidigare föreslaget så borde ju WMR-251 eller LWMR-230 i en egen liten kopplingsdosa vara det enklaste. Behöver ingen nolla och man kan fortsätta använda den befintliga brytaren. Om jag förstått det rätt så är 251 bara en vidareutveckling av 230 för att kunna användas med LED/LE? (Sen fungerar även 230 med LE för jag använder den själv, men enligt Nexa garanterar de inte kompatibilitet och det kan visst slita extra på mottagaren)
Inne använder man en fördel fjärren med display/timer så får man timerstyra direkt om man vill det
Inne använder man en fördel fjärren med display/timer så får man timerstyra direkt om man vill det
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
WMR-251 borde fungera. Klarar dock totalt max 50W lågenergilampor.
Det gör det nog också, den bryter ju på fasen, så antingen går den tillbaka upp i samma kabel och bort till lampan, eller in i vägg bakom brytaren, men det är ju mindre troligtRoland112 skrev:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok, men då flyttar jag helt enkelt uttaget så de sitter på väggen precis utanför dörren istället så slipper man gå ut och tända o istället bara öppna dörren och trycka på den. Att skarva vidare borde väl inte vara några problem? Jag borde väl kunna använda en vanlig elkabel o skarva på den svarta o bruna kabeln som man ser på bilden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Ja, det kan man. Men jag är lite tveksam till ditt "jag borde väl" givet hur du resonerat tidigare i tråden. Du har ingen kompis med större kunskaper du kan be om hjälp? (Alt. ring en elektriker.) Om du har det så kan du även fundera över att helt enkelt flytta in brytaren. Om det går att hitta en bra placering så är det ju ännu smidigare än att behöva öppna dörren.Roland112 skrev:ok, men då flyttar jag helt enkelt uttaget så de sitter på väggen precis utanför dörren istället så slipper man gå ut och tända o istället bara öppna dörren och trycka på den. Att skarva vidare borde väl inte vara några problem? Jag borde väl kunna använda en vanlig elkabel o skarva på den svarta o bruna kabeln som man ser på bilden.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Ja att flytta in den hade man också kunnat iof genom att borra ett hål i väggen men vill inte förstöra de fina väggarna =)
Den får snällt sitta på utsidan ändå. Jag funderar fortfarande på varför man valt att dra 5 ledat från början för att hantera lampor i trädgården / uppfarten. Hade ju räckt att dra enkel treledad.
Den får snällt sitta på utsidan ändå. Jag funderar fortfarande på varför man valt att dra 5 ledat från början för att hantera lampor i trädgården / uppfarten. Hade ju räckt att dra enkel treledad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Tja, du har väl redan andra brytare inne som förstör väggarna? Det går ju ev. att sätta en rot-dosa på insidan så att du kan ha en infälld brytare, exv. bredvid dörren. Där lär den väl inte störa så mycket?Roland112 skrev:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Anledningen till att det är en femledare kan vara att det är förberett för ytterligare sektionering av ytterbelysningen tex en knapp för uppfarten och en för trädgårdsbelysningen.Roland112 skrev:Ja att flytta in den hade man också kunnat iof genom att borra ett hål i väggen men vill inte förstöra de fina väggarna =)
Ta inte illa upp men jag tycker inte att du skall göra några elinstallationer när du inte förstår de instruktioner du fått i denna tråd och i flera andra. Kontakta en elektriker eller någon annan som kan hjälpa dig för din egen och din familjs säkerhet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det kan även vara en femledare för att elektrikern inte ville använda blå som tändtråd utan en "riktig" tändtrådfärg, kanske treledare tog slut precis och femledare var det enda som fanns kvar osv osv.
Kan finnas många anledningar till valet.
Teorin om att ha extra tändtrådar i förberedande syfta tror dock inte jag på eftersom att trådarna är klippta.
Annars hade även det kunnat varit en mycket trolig anledning.
//Patrik
Kan finnas många anledningar till valet.
Teorin om att ha extra tändtrådar i förberedande syfta tror dock inte jag på eftersom att trådarna är klippta.
Annars hade även det kunnat varit en mycket trolig anledning.
//Patrik
Klicka här för att svara