Jag har skaffat en trådlös elenergimätare som man klämmer fast på dom 3 inkommande faserna på elmätaren.
Nu är det ju några fler inkommande kablar så jag klämde på dom på dom första tre och det verkar fungera och visar en rimlig förbrukning.
Vad är dom andra kablarna och har jag satt klämmorna rätt?
En elmätare med klämmor för trådlös energimätning fästa på tre inkommande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser nu på bilden att dom andra nog är utgående kablar.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Nu gissar jag för jag har aldrig rivit isär antika elmätare: Jag tror det är tre inkommande fasledare och tre utgående fasledare. Det vill säga tre trådar som kommer in ifrån mätarsäkringen och tre trådar som går ut till huvudbrytaren.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Nu gissar jag för jag har aldrig rivit isär antika elmätare: Jag tror det är tre inkommande fasledare och tre utgående fasledare. Det vill säga tre trådar som kommer in ifrån mätarsäkringen och tre trådar som går ut till huvudbrytaren.
Ja det ser så ut på schemat. Frågan är om det är varannan in och varannan ut.

Bästa svaret

P Peter_Ker skrev:
Ja det ser så ut på schemat. Frågan är om det är varannan in och varannan ut.
Som du lagt in dem blir det fel det är varannan in/ut på mätaren (du mäter alltså 2 x L1 + L2 som det är nu). Så lägg trafo på 1-3-5 eller 2-4-6 från vänster räknat så blir det riktigt. Anslutning 7 är en nolla som referens för spänningsmätningen per fas.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som du lagt in dem blir det fel det är varannan in/ut på mätaren (du mäter alltså 2 x L1 + L2 som det är nu). Så lägg trafo på 1-3-5 eller 2-4-6 från vänster räknat så blir det riktigt. Anslutning 7 är en nolla som referens för spänningsmätningen per fas.
Okej. Tack för hjälpen! Ska fixa det på en gång

På schemat på mätaren är plintarna märkta, då går det göra antagande, sedan om man kollar på bilder på nya mätartavlor/mätarskåp så ser man hur dom fördragna kablarna är dragna, där ur kan man också göra antagande.
Bägge dessa antaganden sammanfaller att vara lika, så då kan man anta att bägge antagandena är rätt,

Här är bild på nytt mätarskåp,
Ett nytt mätarskåp med öppen dörr visar märkta plintar och fördragna kablar.
Skapa konto

Antagandet är följande:
L1, L1, L2, L2, L3, L3 & N

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
O
GK100 GK100 skrev:
Anslutning 7 är en nolla som referens för spänningsmätningen per fas.
Sju ledare säger du. Helt säker på att det bara var 6 när jag tittade på bilden förra gången! Såg det sjunde (åttonde) tomma hålet och tänkte att där skulle nollan ha suttit om mätaren använde den... :oops:

Edit: Så nu blir frågan vad det åttonde hålet är till för och vilken ledare det är som potentiell skulle kunna gå där?

Åttonde hålet är antagligen för om man låter nollan gå genom mätaren av någon anledning.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Energikostnadsmätare som visar 25,14 kr per dag med grön bakgrundsbelysning.
Skapa konto

Frugan sitter och gråter nu :crysmile:.

Jag upptäckte att elpatronen i jordvärmepumpen bara drar 3 kW.
Svärfar/hyresvärden har alltid hävdat att den är på 9 kW.
Nu kan man använda den med lite bättre samvete :D

Det lär vara flera steg på elpatronerna i värmepumpen.
Är alla elstegen igång på värmepumpen?

Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara flera steg på elpatronerna i värmepumpen.
Är alla elstegen igång på värmepumpen?
Det verkar inte så.
Det är en Thermia JBC 400 M.
Vi eldar spannmål i vanliga fall men nu är det ett litet "driftuppehåll" på eldandet.
Värmepumpen använder vi som varmvattenberedare sommartid i vanliga fall.

Denna elmätare är skräp! Att denna säljs fortfarande! Hade en sådan för 9-10år sedan, den funkar endast på resistiva laster, annars misstämmer den, köp en elmätare som läser på ”ögat”

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Det verkar inte finnas några alternativ om man inte har en nyare elmätare.
Även om den inte är så exakt så kan den ju ge en liten uppfattning om aktuell förbrukning.
Barnen sprang direkt iväg och stängde av datorer och tv-spel för att se om det gjorde någon skillnad.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Då gör den ju sitt jobb..(y)

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.