Har någon här tips på en bra energimätare som klarar switchade nätaggregat och andra icke-resistiva belastningar. En "riktigt" mätarskåpmätare fungerar naturligtvis, men blir rätt bökig att bära runt.
Syftet med mätaren är att logga verklig energiåtgång på olika kontorsutrustning.

Du menar en portabel mätare? Finns ju mätinstrument för energianalys.. Kostar ju betydligt mer än en vanlig mätare dock..

Jag tänkte mig en mellankopplingsmätare i prisklassen 2-4000:-.
Classe och ELFA har mätare för dryga 200:-, men dessa verkar inte funka med kapacitiv last ordentligt. Har en kund som köpt ELFAs variant och den visade för mycket på "tomgång" med datorer och lysrör inkopplade.

Flukes 430-serie skulle ju funka men det är fel prislapp. ;)

Metex (http://www.imetex.com) har flera multimetrar som (med deras effektmätningstillsats) mäter med god noggranhet. Biligare än Fluke sist jag köpte).

Pucco skrev:
Jag har en sån här [länk] som fungerar väldigt bra. Loggar data som kan flyttas till datorn med ett minneskort....
Där har du hittat en som verkar fungera på rätt sätt och billigt. Tackar.

Pucco skrev:
Jag har en sån här [länk] som fungerar väldigt bra. Loggar data som kan flyttas till datorn med ett minneskort.
Har ett exempel i den här posten. [länk]
Synd bara att den verkar inte gå att koppla in fast.. Om man vill ha den bredvid centralen för att mäta förbrukning på kyl/frys tex.. eller avfuktare under grund..

Litet dåligt test måste jag säga, då dom endast verkar ha testat med rent resistiv last...
Hade ju varigt högst intresant med capacitiva och induktiva laster också!

Peter2400 skrev:
Ja det verkar faktiskt som om det finns ett flertal mätare som
ligger väldigt nära sanningen om man håller sig över 2W, jag
skall beställa en sån som Pucco har, kul med loggningsfunktioner.

Här är en länk till ett test på elmätare, bäst är "NZR SEM 16 USB"
men den ser så tråkig ut så jag köper en Voltcraft istället.

[länk]

Hakar på tråden:
Det finns en typ av mätare som registrerar "blinket" i den vanliga mätaren för HC. Var hittar man sådana?

Ifö skrev:
Hakar på tråden:
Det finns en typ av mätare som registrerar "blinket" i den vanliga mätaren för HC. Var hittar man sådana?
Ringde Göteborg Energi om detta för ett tag sedan. De sa att det fanns några olika att välja, men personen i fråga hade inga konkreta svar på var man köpte dem. Det borde gått upp ett ljus för henne att GBG Energi borde sälja dem.
Får ringa igen och kolla om de har hittat mer info.

Uninel använder jag. Mäter pulserna på elmätaren och fungerar helt OK.

www.uninel.se

/chpal56

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.