Purre Purre skrev:
och med den logiken har du tonåring/ung vuxen i 3x21 år minst. Fortfarande är det längre tid oavsett hur många barn du skaffar. Tar du hundra barn blir utfallet detsamma.
Nja, avståndet mellan barnen är detsamma sedan de fötts. Tre ungar med tre års mellanrum innbär att den yngsta är nyfödd när den äldsta är 6 år. När den äldsta är 21 är den yngsta 15 år. Du får 6+6 år med tonåringar. Det är bara tre år längre än med småbarn. Om de bor kvar hemma som vuxna (hemska tanke) blir det annorlunda.

Karrock
Finns tomten än?
Har den i så fall förutsättningar så det kan vara aktuellt med liten källare, teknikrum, förråd och matkällare under en tredjedel av huset?
Ett loft på ena halvan, med enklare vardagsrum eller något sovrum och högt i tak på andra sidan, kan det vara ett sätt att få mer funktion utan att öka bottenplattan?

S SaraLovisa skrev:
Fler fönster fast symmetriskt? Inte säker på vad du menar. Givetvis ska vi ha fönster på andra sidor av huset också 😅

Tja det där med barn och att störas är väl ändå inte samma i alla familjer. Vi har redan de barn vi ska ha och vet därför vem som ska bo i huset och hur vi är funtade. Vi bor inte så stort nu heller 💁
Tänkte mer utöka antalet fönster så att det går att ha det ljusinsläpp du verkar vilja ha men med mer uppdelad planlösning.

Men ni verkar som sagt inställda på att vilja blanda sovrum och sällskapsytor och det får man givetvis göra det är bara inte vad jag hade gjort. Växte själv upp i en etta med syskon och en förälder innan klassresan tog en till hus. Fullt införstådd i att allt går men jag vet vad jag hade valt.

H HenrikHuslöse skrev:
Nja, avståndet mellan barnen är detsamma sedan de fötts. Tre ungar med tre års mellanrum innbär att den yngsta är nyfödd när den äldsta är 6 år. När den äldsta är 21 är den yngsta 15 år. Du får 6+6 år med tonåringar. Det är bara tre år längre än med småbarn. Om de bor kvar hemma som vuxna (hemska tanke) blir det annorlunda.
Då får de kanske en extra knuff att inte bo kvar hemma som vuxna 😉
Sen verkar väldigt få tänka längre än att det ska funka med barn hemma, och oftast bara ta hänsyn till när de är tonåringar, men sen då? Det är fortfarande många som planerar för att bo i sitt hus tills de dör och då är det måååånga år där huset ska fungera bra utan hemmaboende barn. Plus att vad säger att ens barn som tonåring inte skulle tycka om att ha sitt rum på ett visst ställe i huset eller ens att de kommer gilla ett separat allrum?

S Svampe skrev:
Det är fortfarande många som planerar för att bo i sitt hus tills de dör och då är det måååånga år där huset ska fungera bra utan hemmaboende barn.
Att huset har några tomma f.d. barnrum är väl inget direkt problem? TS förslag är ett enplanshus, så även äldre kommer kunna röra sig fritt i huset.

S Svampe skrev:
Då får de kanske en extra knuff att inte bo kvar hemma som vuxna 😉
Sen verkar väldigt få tänka längre än att det ska funka med barn hemma, och oftast bara ta hänsyn till när de är tonåringar, men sen då? Det är fortfarande många som planerar för att bo i sitt hus tills de dör och då är det måååånga år där huset ska fungera bra utan hemmaboende barn. Plus att vad säger att ens barn som tonåring inte skulle tycka om att ha sitt rum på ett visst ställe i huset eller ens att de kommer gilla ett separat allrum?
Exakt. Vi räknar med att ha barnen hemma ca 10 år till efter inflytt. Sen är det bara vi 2 i förhoppningsvis minst 40 år till. Vi hinner bara blinka så är de tonåringar och instängda på sina rum. Sen är vår tomt en halv hektar stor+ att vi äger intilliggande skog. Vi kommer vara ute en heeel del 😌 Och med lite tur vill nån av barnen bygga på tomten i framtiden. Sen ämnar vi också timra upp nån gammal stuga i framtiden på tomten, som gäststuga.

Med det sagt, det var kanske dumt att ställa min fråga om planlösning när smaken och livsstilar skiljer sig så mycket åt 🫣

Ossian K Olsson
S SaraLovisa skrev:
Exakt. Vi räknar med att ha barnen hemma ca 10 år till efter inflytt. Sen är det bara vi 2 i förhoppningsvis minst 40 år till. Vi hinner bara blinka så är de tonåringar och instängda på sina rum. Sen är vår tomt en halv hektar stor+ att vi äger intilliggande skog. Vi kommer vara ute en heeel del 😌 Och med lite tur vill nån av barnen bygga på tomten i framtiden. Sen ämnar vi också timra upp nån gammal stuga i framtiden på tomten, som gäststuga.

Med det sagt, det var kanske dumt att ställa min fråga om planlösning när smaken och livsstilar skiljer sig så mycket åt 🫣
Det är aldrig dumt att ställa frågor! Däremot så kan man filtrera bort vissa svar om du inte känner att det passar.

Jag tror du kommer få till något bra! Mitt medskick är att även få med en planering av eventuell uteplats och hur du vill lösa det.

Det är trist om du bygger ett fint hus i klassisk stil och sen efter 5 år tvingas slå upp en altan i tryckimpregnerat!

• Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är aldrig dumt att ställa frågor! Däremot så kan man filtrera bort vissa svar om du inte känner att det passar.

Jag tror du kommer få till något bra! Mitt medskick är att även få med en planering av eventuell uteplats och hur du vill lösa det.

Det är trist om du bygger ett fint hus i klassisk stil och sen efter 5 år tvingas slå upp en altan i tryckimpregnerat!
Vi ska riva ett enormt gammalt hus som har en del virke värt att ta tillvara. Bland annat har jag funderat på att lägga en del av det på verandan för rätt känsla 😌 Sen ska gubben bygga ett utebord på släp som vi ska flytta runt på tomten med sin minitraktor till bästa läget för dagen 🤣

Purre
S SaraLovisa skrev:

Då hade jag funderat på vilka behov ni tror att ni kommer ha när barnen är utflugna och prioritera det så gott det går. Vill ni ha möjlighet att ex göra en stor matplats i ena delen av vardagsrummet genom att slå bort en vägg till ett rum, vill en kunna pyssla med sin hobby i ett rum bredvid vardagsrummet så att det går att kommunicera med den som är i vardagsrummet eller vill ni kanske kunna ha ett kontor/pysselrum med utsikt över uppfart/gårdsplan eller skogen? Det kan påverka var ni lägger era sovrum och förhoppningsvis ändå fungera med tonåringar. Sen är det som sagt svårt att veta med tonåringar vad de kommer trivas med; i mitt första förhållande som tonåring så spenderade vi nästan all tid i vardagsrummet (öppen planlösning) och var aldrig i tonåringarnas allrum (inte ens när inga syskon var hemma) medan syskonen knappt syntes till utanför allrummet eller sovrummet.

Vi är också ute väldigt mycket och något som jag älskar att jag lyckades få till förra hösten är plats för ett torkskåp. För nu kan jag bara dra en vattenslang genom fönstret, spola av leriga/sandiga overaller/byxor/stövlar/handskar och hänga dem i torkskåpet även när det är runt nollan ute och de är garanterat torra till nästa dag utan att ha skitat ner halva huset. Jag kan även lätt återimpregnera ytterkläder i rätt temperatur så att de nu håller mycket längre än när jag torktumlade dem.

En annan sak som ni kan fundera över är om ni vill ha ett stort kök för många gäster eller om det passar bättre med ett litet kök för vardagen och ett större vardagsrum med matsalsdel så att det går att duka riktigt långbord i vardagsrummet. Eller kanske ett halvstort kök med vardagsrum bredvid och möjlighet att öppna upp mellan dem för att duka långbord genom båda rummen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.