916 läst ·
27 svar
916 läst
27 svar
Traditionell fasad, svår planlösning...
Kan man inte ha fler fönster fast symmetriskt? Jag fattar att det är en budget som ju behöver hållas och fönster kostar men om mycket av den begränsade planlösningen håller sig till just de fönsterpartierna kan det kanske vara värt om ljusinsläpp är prio? Sorry jag är inte arkitekt det är bara bonnerfarenhet som talar. Jag hade aldrig byggt som din först föreslagna planritning, ffa aldrig med barn i huset. Man kan aldrig utnyttja en yta utan att störa eller störas.S SaraLovisa skrev:
Fler fönster fast symmetriskt? Inte säker på vad du menar. Givetvis ska vi ha fönster på andra sidor av huset också 😅Vrana skrev:
Kan man inte ha fler fönster fast symmetriskt? Jag fattar att det är en budget som ju behöver hållas och fönster kostar men om mycket av den begränsade planlösningen håller sig till just de fönsterpartierna kan det kanske vara värt om ljusinsläpp är prio? Sorry jag är inte arkitekt det är bara bonnerfarenhet som talar. Jag hade aldrig byggt som din först föreslagna planritning, ffa aldrig med barn i huset. Man kan aldrig utnyttja en yta utan att störa eller störas.
Tja det där med barn och att störas är väl ändå inte samma i alla familjer. Vi har redan de barn vi ska ha och vet därför vem som ska bo i huset och hur vi är funtade. Vi bor inte så stort nu heller 💁
Jag säger tvärt om, det är med småbarn som det är perfekt att ha deras sovrum nära vardagsrum. Det är lätt att höra om de vaknar, går snabbt att gå in till dem om de är ledsna/måste kissa/kräks eller vad det nu kan vara och de blir vana vid att sova till ljud vilket gör det betydligt mycket lättare om man är iväg och sover någonstans. Om de nu ens sover i eget rum och gör de inte det är det även perfekt att ha lekrummet nära vardagsrum eller kökBirgitS skrev:
Redigerat:
Kanske kan satsa på extra ljudisolerade sovrumsväggar, tung dörr, med tät dörrlist och ljudisolerad ventil till de isolerade rummen? Ej testat själv dock, bara en idé.S SaraLovisa skrev:Ja det är en nackdel med denna planlösning, håller med. Jag har prioriterat ljusinsläpp i de sociala delarna. Eftersom vi inte kommer ha några jättestora glaspartier så vill jag få in ljus från så många väderstreck som möjligt i kök och vardagsrum. Men det har blivit på bekostnad av "privat del".
Jag skulle kunna laborera lite med din tanke att flytta vardagsrummet mot norr. Möjligen att vi klarar oss med ett sämre ljusinsläpp där, och kan låna lite ljusinsläpp från köket dit.
Sen är det ju svårt när man bygger LITET att få till både privat känsla till alla sovrum, samtidigt som man prioriterar ljusinsläpp OCH försöker att inte ha föräldranas sovrum vägg i vägg med barnens. Nåt måste liksom ge vika 😅
Kanske köra fönster mot kortsidorna i sovrummen också? Hört att man nästan alltid föredrar rum med fönster i flera väderstreck i tester. Man kan alltid täcka med skyr gardin så får man ljusinsläpp utan insyn
Ytterligare några synpunkter.
1. Ett kvadratiskt eller rektangulärt hus är billigast att bygga. Din ursprungliga ritning är huset 7 meter brett. Förlänger du huset 1 meter får du 7 meter byggyta till. Det är en liten toalett och en klädkammare. Med det sagt, lås inte fast dig vid ett hus på 110 m2 till att börja med. Det är inte kvadratmeter som kommer spräcka er budget utan hur mycket ni vill ha dyrare material.
2. Toa mot kök eller vardagsrum brukar inte vara toppen. Det är aldrig helt ljudisolerat och ingen (allra minst gäster) vill att en brakare på toan ska höras av alla andra vid middagsbordet eller i vardagsrummet.
3. Hur länge ska ni bo i huset? En sak kan fungera med småbarn men inte alls med tonåringar. Tänk på det när ni ritar.
4. Ett förslag är att börja i andra ändan. Ta post-it-lappar och skriv ned alla funktioner ni vill kunna ha i huset. Plats för många middagsgäster har du redan angett. Om det finns småbarn, tänk på vad de vill ha som tonåringar (och om de är flera stycken att de kan ha kompisar hemma var för sig).
Sen kan ni se hur vissa funktioner kan vara i samma utrymme. Badrum och tvätt har du redan nämnt. Något annat? Då ser ni hur stora rummen behöver vara också. Ett barnrum på 8 m2 funkar. Ett tonårsrum också om de kan ha kompisar någon annan stans. Annars måste de ha plats på rummet för kompisar. Till exempel. Sen klipper ni ut pappersbitar som är så stora de olika rummen behöver vara och pusslat/ leker med planlösningen. Finjustera så det går ihop i ett hus och där har ni en skiss ni kan ta vidare.
5. Ni har önskemål om att bygga billigt. Fundera på att ta hjälp av arkitekt om ni inte tar ett kataloghus. Arkitektkostnad på 60-100 tkr kan löna sig i slutänden om ni hittar en bra arkitekt som kan hjälpa er.
1. Ett kvadratiskt eller rektangulärt hus är billigast att bygga. Din ursprungliga ritning är huset 7 meter brett. Förlänger du huset 1 meter får du 7 meter byggyta till. Det är en liten toalett och en klädkammare. Med det sagt, lås inte fast dig vid ett hus på 110 m2 till att börja med. Det är inte kvadratmeter som kommer spräcka er budget utan hur mycket ni vill ha dyrare material.
2. Toa mot kök eller vardagsrum brukar inte vara toppen. Det är aldrig helt ljudisolerat och ingen (allra minst gäster) vill att en brakare på toan ska höras av alla andra vid middagsbordet eller i vardagsrummet.
3. Hur länge ska ni bo i huset? En sak kan fungera med småbarn men inte alls med tonåringar. Tänk på det när ni ritar.
4. Ett förslag är att börja i andra ändan. Ta post-it-lappar och skriv ned alla funktioner ni vill kunna ha i huset. Plats för många middagsgäster har du redan angett. Om det finns småbarn, tänk på vad de vill ha som tonåringar (och om de är flera stycken att de kan ha kompisar hemma var för sig).
Sen kan ni se hur vissa funktioner kan vara i samma utrymme. Badrum och tvätt har du redan nämnt. Något annat? Då ser ni hur stora rummen behöver vara också. Ett barnrum på 8 m2 funkar. Ett tonårsrum också om de kan ha kompisar någon annan stans. Annars måste de ha plats på rummet för kompisar. Till exempel. Sen klipper ni ut pappersbitar som är så stora de olika rummen behöver vara och pusslat/ leker med planlösningen. Finjustera så det går ihop i ett hus och där har ni en skiss ni kan ta vidare.
5. Ni har önskemål om att bygga billigt. Fundera på att ta hjälp av arkitekt om ni inte tar ett kataloghus. Arkitektkostnad på 60-100 tkr kan löna sig i slutänden om ni hittar en bra arkitekt som kan hjälpa er.
Eftersom du vill ha en speciell stil och inte ett kataloghus så tror jag att du skulle bli mycket mer nöjd, bygga billigare och kanske tom kunna bygga större (om det är kostnaden och inte DP som är hinder) om du tar hjälp av en duktig arkitekt som är van att rita den typen av hus som du vill ha.
Jag har sett flera exempel på personer som närmat sig 200 kvm på egen ritning och ändå känt det som att de inte får till det som de vill/behöver. När de har tagit hjälp av en duktig arkitekt så har de antingen fått precis vad de behöver på ca 150 kvm istället, ofta billigare än de räknat, eller ungefär lika stort men billigare och mycket bättre lösningar.
Jag har sett flera exempel på personer som närmat sig 200 kvm på egen ritning och ändå känt det som att de inte får till det som de vill/behöver. När de har tagit hjälp av en duktig arkitekt så har de antingen fått precis vad de behöver på ca 150 kvm istället, ofta billigare än de räknat, eller ungefär lika stort men billigare och mycket bättre lösningar.
Håller helt med här.S Svampe skrev:Eftersom du vill ha en speciell stil och inte ett kataloghus så tror jag att du skulle bli mycket mer nöjd, bygga billigare och kanske tom kunna bygga större (om det är kostnaden och inte DP som är hinder) om du tar hjälp av en duktig arkitekt som är van att rita den typen av hus som du vill ha.
Det kanske till och med är så att en arkitekt kan trolla lite så att ni har råd med en övervåning. För stilen på huset är proportionerna otroligt viktiga, dvs att man har samma höjd på väggliv, taklutning etc. Många moderna hus har alldeles för ihoptryckta, med lågt väggliv, oproportionerliga fönster med fel aspekt och generellt dålig geometri (inte minst tack vare knäppa planregler med maxhöjder på byggnader).
Att dom blir vana vid ljud ser jag också som en fördel men närheten ser jag ändå inte som en fördel trots när de är små. Dom är små väldigt kort tid, det är 3-4 år max som det är aktuellt, babyvakt så har man ändå löst det smidigt tycker jag.S Svampe skrev:Jag säger tvärt om, det är med småbarn som det är perfekt att ha deras sovrum nära vardagsrum. Det är lätt att höra om de vaknar, går snabbt att gå in till dem om de är ledsna/måste kissa/kräks eller vad det nu kan vara och de blir vana vid att sova till ljud vilket gör det betydligt mycket lättare om man är iväg och sover någonstans. Om de nu ens sover i eget rum och gör de inte det är det även perfekt att ha lekrummet nära vardagsrum eller kök
Däremot tonåring/ung vuxen som vanligen börjar runt 12 och sen fortsätta tills dom flyttar hemifrån vilket då är 19+ är en tid att ta betydligt mer hänsyn till i min värld.
Jag byggde en dubbelvägg mellan sovrummen med förskjutna reglar. På så sätt sprider inte reglarna ljud från det ena rummet till det andra. Det fungerade som tänkt, men jag klantade till takkonstruktionen så ljud går via taket.P Pelle Be skrev:
Klicka här för att svara