Hej,

Jag kämpar lite med planlösningen till vårt blivande lilla enplanshus.

Det här är mitt drömhus:
WhatsApp Image 2026-05-25 at 12.58.17.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassiskt röd, symmetrisk fasad med dörren på mitten och 2 fönster på vardera sida. Stor luftig terrass mot söder med utsikt över fårhage och stor gård. Perfekt. Så vill jag ha det.

Men jag behöver lite input när det kommer till planlösningen. Det verkar som att alla moderna hus har STORA fönster och ÖPPEN planlösning, och det är lite tvärtom vad jag tänkt göra 😅 Så det har varit svårt att få tips nånstans ifrån. Förstås har vi också begränsat antal kvadratmetrar att röra oss med pga PLÅNBOK. Typ max 110 kvm.

I runda slängar är det nåt sån här jag tänker mig:

WhatsApp Image 2026-08-05 at 15.53.07.jpeg
Skapa konto

Sociala ytor och entre mot terrassen i söderläge. Fri siktlinje mellan vardagsrum och kök, från gavelfönster till gavelfönster. 3 sovrum och badrum mot norr. Dessutom borde jag knöla in en liten toalett också. Vi har inget separat klädvårdsrum. Vi lever utan det idag och klarar oss bra. Tvättmaskin i badrummet.

Input?? Tips på färdiga planlösningar som liknar detta?

• Gilla
Fredrik-G
  • Laddar…
Det blir nog bra. Det där blir nog både billigt och enkelt att bygga.

Men, 110 m2 är nog lite för lite för allt detta. Var har ni värmesystem och annat?

Exakt som du ritat men bredda huset lite så att sovrummen blir större och hjärtväggen hamnar mitt i huset.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det blir nog bra. Det där blir nog både billigt och enkelt att bygga.

Men, 110 m2 är nog lite för lite för allt detta. Var har ni värmesystem och annat?

Exakt som du ritat men bredda huset lite så att sovrummen blir större och hjärtväggen hamnar mitt i huset.
Tack, det var ju skönt att höra! Kan du utveckla vad det är som gör det enkelt och billigt att bygga? Så jag inte tappar det på vägen 😅

S SaraLovisa skrev:
Tack, det var ju skönt att höra! Kan du utveckla vad det är som gör det enkelt och billigt att bygga? Så jag inte tappar det på vägen 😅
Formen. Huset är rakt och utan utbyggnader som komplicerar taket eller grunden. Dessutom är det symmetriskt och i ett plan. Allt från markabete till takläggning blir rätt av sig självt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara mindre bra att ha barnsovrum bredvid vardagsrummet, om det gäller mindre barn och föräldrar som vill titta på TV när de har gått och lagt sig.

Här en ny version. Det röda blocket är teknik. Vi tänker oss en frånluftvärmepump.

De blå blocken är förvaring för ytterkläder. Skulle gärna bygga in det lite osynligt bakom panel, kanske dra ut badrumsdörren så den kommer jämnt med.

Inte nöjd med lilla toans placering, men svårt att knöla in den nån annanstans. Den käkar upp hörnet där jag egentligen tänkt ha skafferi 😢

Och jo, köket är ganska stort. Vill få plats med många gäster runt bordet till jul och kalas 😌

• New project (21).jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
jhall
  • Laddar…
BirgitS
Ventilationsaggregat?
Golvvärmefördelare?
Elcentral?

Tänk på tillgänglighetsreglerna, t.ex. när det gäller bredden på dörrar och mått i badrummet.

Placera badrumsfönstret längre från badkaret för att minska risken för vattenskador kring fönstret.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Jag har ett symmetriskt rektangulärt hus. Vår planlösning är motsatt din. En halva är ”sällskapsdel” och en sovrumsdel. Jag tycker det är toppen och helt avgörande när man har barn och folk som sover lite olika tider. Att ha sovrum som vätter mot alla sällskapsytor gör att man lätt stör varandra pch aldrig har en ”fri” yta att vara på utan att störa någon. Så upplevde jag det iaf när jag bott i ett hus med liknande den planlösning du nu föreslår. Särskilt med några nattugglor och några morgonmänniskor. Jag jobbar också natt. Smaken är ju som baken och det där kanske passar er utmärkt.:) jättetrevligt med kök i söderläge och kanske även intilliggande altan, men vardagsrummet kandke kan ligga bakom, mot norr?

Kan bifoga vår skiss från mäklaren, vi har dock källare med möjlighet till tvättstuga, förvaring, värmecentral osv. 128 kvm. Det som står som matrum är ett sovrum numera.

• Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
S SaraLovisa skrev:
Inte nöjd med lilla toans placering, men svårt att knöla in den nån annanstans. Den käkar upp hörnet där jag egentligen tänkt ha skafferi 😢
Separera badkar och toa så att unge två kan springa på toa när unge ett är i duschen. Annars blir det gallskrik "UUUT!" Kvällar med ungar är kaos ändå.

• Haha
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Insåg att jag tänkte utan att skriva ut det postningen ovan: Toaletter bör inte öppna mot kök så den placeringen fungerar inte. Du kommer behöva flytta runt rummen.

Det finns däremot - vad jag vet - inget förbud mot duschutrymme som vätter mot köket. Emellertid finns det tillgänglighetskrav på både dusch och toalett.

• Gilla
lera
  • Laddar…
S SaraLovisa skrev:
Här en ny version. Det röda blocket är teknik. Vi tänker oss en frånluftvärmepump.

De blå blocken är förvaring för ytterkläder. Skulle gärna bygga in det lite osynligt bakom panel, kanske dra ut badrumsdörren så den kommer jämnt med.

Och jo, köket är ganska stort. Vill få plats med många gäster runt bordet till jul och kalas 😌
Här har du en planlösning som kanske kan funka.

• IMG_2010.jpeg
    Skapa konto
Vrana Vrana skrev:
Jag har ett symmetriskt rektangulärt hus. Vår planlösning är motsatt din. En halva är ”sällskapsdel” och en sovrumsdel. Jag tycker det är toppen och helt avgörande när man har barn och folk som sover lite olika tider. Att ha sovrum som vätter mot alla sällskapsytor gör att man lätt stör varandra pch aldrig har en ”fri” yta att vara på utan att störa någon. Så upplevde jag det iaf när jag bott i ett hus med liknande den planlösning du nu föreslår. Särskilt med några nattugglor och några morgonmänniskor. Jag jobbar också natt. Smaken är ju som baken och det där kanske passar er utmärkt.:) jättetrevligt med kök i söderläge och kanske även intilliggande altan, men vardagsrummet kandke kan ligga bakom, mot norr?

Kan bifoga vår skiss från mäklaren, vi har dock källare med möjlighet till tvättstuga, förvaring, värmecentral osv. 128 kvm. Det som står som matrum är ett sovrum numera.
Ja det är en nackdel med denna planlösning, håller med. Jag har prioriterat ljusinsläpp i de sociala delarna. Eftersom vi inte kommer ha några jättestora glaspartier så vill jag få in ljus från så många väderstreck som möjligt i kök och vardagsrum. Men det har blivit på bekostnad av "privat del".

Jag skulle kunna laborera lite med din tanke att flytta vardagsrummet mot norr. Möjligen att vi klarar oss med ett sämre ljusinsläpp där, och kan låna lite ljusinsläpp från köket dit.

Sen är det ju svårt när man bygger LITET att få till både privat känsla till alla sovrum, samtidigt som man prioriterar ljusinsläpp OCH försöker att inte ha föräldranas sovrum vägg i vägg med barnens. Nåt måste liksom ge vika 😅

S SaraLovisa skrev:
Ja det är en nackdel med denna planlösning, håller med. Jag har prioriterat ljusinsläpp i de sociala delarna. Eftersom vi inte kommer ha några jättestora glaspartier så vill jag få in ljus från så många väderstreck som möjligt i kök och vardagsrum. Men det har blivit på bekostnad av "privat del".

Jag skulle kunna laborera lite med din tanke att flytta vardagsrummet mot norr. Möjligen att vi klarar oss med ett sämre ljusinsläpp där, och kan låna lite ljusinsläpp från köket dit.

Sen är det ju svårt när man bygger LITET att få till både privat känsla till alla sovrum, samtidigt som man prioriterar ljusinsläpp OCH försöker att inte ha föräldranas sovrum vägg i vägg med barnens. Nåt måste liksom ge vika 😅
Ja verkligen. Man prioriterar olika. Jag hade aldrig flyttat tillbaka till det huset med sovrumsdörrar mot varje sällskapsdel, ingen hade det riktigt bekvämt så. Jag fattar dock inte, är detta en kåk med befintlig fasad som ska helrenoveras inuti eller är det nybyggnation?

Vrana Vrana skrev:
Ja verkligen. Man prioriterar olika. Jag hade aldrig flyttat tillbaka till det huset med sovrumsdörrar mot varje sällskapsdel, ingen hade det riktigt bekvämt så. Jag fattar dock inte, är detta en kåk med befintlig fasad som ska helrenoveras inuti eller är det nybyggnation?
Det är nybyggnation, röda huset är min inspo 😄 men jag håller hårt fast vid detta med symmetrisk fasad, dörr på mitten osv. Ska bygga i ett område som kräver traditionellt utseende, detta i Finland.

S SaraLovisa skrev:
Det är nybyggnation, röda huset är min inspo 😄 men jag håller hårt fast vid detta med symmetrisk fasad, dörr på mitten osv. Ska bygga i ett område som kräver traditionellt utseende, detta i Finland.
Notera att huset du har som inspiration har en övervåning...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.