Hej,

Jag har en trädgårdspump som slår ut motorskyddet. Jag letat lite på forumet men hittar inget svar på min fråga, så det blir en ny tråd: Det är en pump för bevattningen i trädgård, den är nedgrävd och har en hydropress.

Tidigare hydropress var trasig vilket gjorde att pumpen slog på och av, hela tiden, vilket jag utgick ifrån var det som slog ut motorskyddet. Jag fick tanken utbytt av hantverkare som ställde in den och menade att allt då var som det skulle. Men motorskddet fortsatte slå ut även efter det.
Jag fick sen hjälp av en annan rödmokare som kom och såg på det, tyvärr så kunde inte felet återskapas då, så han kunde bara felsöka och konstaterade att allt var som det ska. Det var igår, och idag har det såklart slutat fungera igen. Motorsskyddet slår av efter godtyckligt intervall.

Jag kan konstatera att pumpen går hela tiden, trycket går aldrig upp för att slå av den utan pumpen fortsätter gå. Trycket ligger alltså konstant. Jag killgissar att det här får pumpen att jobba så hårt att motorskyddet till slut går. Men det är en gissning då jag inte kan något om det här.

Förslag på felsökning? Jag har funderat på att ändra till och frånslagstrycket men vet inte hur det görs. Se bild.

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för pump?
Vilket tryck ska pumpen ge?

Om du slår ifrån pumpen och sen tappar ur vatten, sjunker trycket på manometern då?

Hej, ja när jag slagit av pumpen sjunker trycket direkt.

Vad jag förstår av manometern och hur den betett sig tidigare ska den slå av på 2,5. Men trycket når alltså aldrig så högt så den går hela tiden. Jag minns inte vad inställningen var innan byte av tank men då pumpade den upp till avslagstrycket för att sedan slå av pump tills trycket sjönk till tillslagstryck.

Pumpen vet jag inte så mycket om då den är nedgrävd och ett arvegods sen vi flyttade in i huset. Vore det klokt att sänka nivån för avslagstrycket eller är det här bara ett tecken på att pumpen inte pumpar vad den ska?

Jag vill minnas att det kan samlas skit i det lilla röret in till tryckbrytaren.

Så jag hade börjat med att rengöra den, inkl membranet till brytaren.

Jag har nu haft kontakt med den senaste rörmokaren som var här, han menar att trycktanken behöver vara större. Dagens är 22L (nominal value, det är en zilmet 110 ultra pro). Åsikter om det? Tack för senaste input, jag ska se över det men vill ju gärna tro att rörmokaren gjort det redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.