Försöker starta sommarvattnet men får inget tryck och pumpen går hela tiden. Tryckmätaren rör sig inte en millimeter. Vad kan vara felet?
Ska testa det när jag åker till stugan nästa gång. Måste ta med en dunk vatten då😄.
flera dunkar - om slangsystemet ned mot brunn är tom av någon orsak (tex. sakta läckande backventil) så kan det gå åt rätt mycket vatten att fylla upp det hela (och hoppas att det inte för snabbt rinner ut igen) om det är långt ned till vattenytan.L Lillfrille skrev:
det fins andra trådar här om ejektorpump-påfyllning som kanske ger mer fylligt hur man gör.
Till höger bakom ( syns inte nu ) så är det en luftventil. Se om du kan lossa den stora sexkanten. Där ska du fylla med vatten och när det slutar bubbla är hela pumphuset fyllt. Med att fylla där plastproppen är, så finns det luft kvar i pumphuset. En ejektor behöver inte mycket till luft, för att tappa vattnet.
Så fyll på, stäng utgående ventil mot tanken, starta pumpen, öppna lite på avluftningen, det ska bli som en vattendimma ut. Om inte fyll mera vatten. När dimman kommer så öppnas ventilen mott tanken lite sakta och du kommer att höra att när det susar till och vatten går till tanken.
PS Vad är det för slang som går ner i hålet från höger.
Så fyll på, stäng utgående ventil mot tanken, starta pumpen, öppna lite på avluftningen, det ska bli som en vattendimma ut. Om inte fyll mera vatten. När dimman kommer så öppnas ventilen mott tanken lite sakta och du kommer att höra att när det susar till och vatten går till tanken.
PS Vad är det för slang som går ner i hålet från höger.
Nu är jag tillbaks vid stugan igen. Jag har kollat att vattnet är ända upp till pumpen som Vector skrev. Tydligen pumpas vattnet ända upp till pumpen men inte vidare. Kan det vara något fel på elektroniken(se bif bild) eller kan det vara hydrofonen som felar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blir det när du öppnar luftskruven på topp pumpen, vattendimma eller inte, ska bli det när trycket finns.L Lillfrille skrev:
Då ska ventilen mot tanken vara stängd först och när dimman finns, öppnas ventilen lite grann så ev luft hamnar i tanken. Hörs tydligt när pumpen får tag i vattnet.
Har du fyllt i hålet som avluftaren sitter på, fylls det nertill så kan det vara tomt på vatten i pumphuset, så fyll på upptill, till det slutar bubbla. Lite lin på pluggen så det blir tätt.
Har gjort som du sa men när jag öppnar luftventilen blir det inge dimma utan det kommer en tunn stråle. Får ändå inget tryck i hydrofonen.🤔
Hur långe har du avluftningen öppen lite, kommer det en stråle konstant och inga luftpuffar, så låt pumpen gå.L Lillfrille skrev:
Slutar strålen så är det luft i pump/slangar. Om du stänger den och sen stänger av pumpen. Öppnar avluften, sugs det in luft då. Ejektorpumpar kan vara ett elände att få fart på, mycket beror att pumpen inte får tag i vattnet på rätt sätt.
Kan bli flera vändor att fylla på högsta punkten, som är där som avluftaren sitter.
Det kommer en stråle konstant och det sugs inte i någon luft när jag gör som du säger. När jag startar upp som du nämnde och öppnar ventilen till hydrofon så hörs det att det börjar komma vatten men sen tycker jag det blir tyst. När jag stänger ventilen till hydrofonen så fortsätter pumpen. Borde inte den stänga av då?
Kommer en liten stråle, är OK, då får pumpen lite vatten och kyls av.L Lillfrille skrev:Det kommer en stråle konstant och det sugs inte i någon luft när jag gör som du säger. När jag startar upp som du nämnde och öppnar ventilen till hydrofon så hörs det att det börjar komma vatten men sen tycker jag det blir tyst. När jag stänger ventilen till hydrofonen så fortsätter pumpen. Borde inte den stänga av då?
Nästa fråga då, går motorn åt rätt håll, starta upp pumpen, stäng av och se på fläkten om den snurrar
rätt väg enligt pilarna på fläktkåpan.