Har en strömbrytare för att tända/släcka belysning i badrummet och starta fläkt för utsug (på insidan av ytterväggen). Strömbrytaren för att tända släcka fastnar numera ibland i ett mellanläge, så att lampan inte släcks. Jag antar att den knappen kan bändas loss för att kolla eller åtgärda och har försiktig provat med en flat/rak skruvmejsel undertill. Den lossnar inte och jag vill inte ha sönder något.
- -
FRÅGAN:
Nu som är vana med detta, hur ska jag göra för att bända loss den vänstra? Och vad är rimligt att göra då det lyckas?
- -
Igår slog jag försiktigt men snabbt för att släcka och efter det fungerar knappen/brytaren som den ska men snart blir det problem igen, som tidigare.
- -
FRÅGAN:
Nu som är vana med detta, hur ska jag göra för att bända loss den vänstra? Och vad är rimligt att göra då det lyckas?
- -
Igår slog jag försiktigt men snabbt för att släcka och efter det fungerar knappen/brytaren som den ska men snart blir det problem igen, som tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det skall gå att snäppa loss knapparna som du har försökt, Troligen behövs lite mer våld. Du kommer troligen inte åt så mycket om du inte även tar bort ramen, Den sitter (har jag för mig) fast i brytaren med två snäppfästen under knapparna. Sedan behöver du troligen även demontera en del av termostaten för att få loss ramen.
Brytaren ser ut att vara en eljo trend. Finns att köpa i nätbutiker, även vissa varianter på Jula.
Under förutsättning att lampan och fläkten bara styrs från den här brytaren, inte trappkopplade? Så är det en kronbrytare du skall ha. Även en dubbeltrapp kan kopplas som kronbrytare, men är onödigt dyr.
Brytaren ser ut att vara en eljo trend. Finns att köpa i nätbutiker, även vissa varianter på Jula.
Under förutsättning att lampan och fläkten bara styrs från den här brytaren, inte trappkopplade? Så är det en kronbrytare du skall ha. Även en dubbeltrapp kan kopplas som kronbrytare, men är onödigt dyr.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tröga knappar i trend-brytare brukar orsakas av att något sitter snett eller inte helt på plats. Ramen har kanske inte trycks dit ordentligt eller brytaren är inte ordentligt intryckt/fastskruvad. Tror inte jag har sett rent mekaniska fel på själva brytarmekanismen som orsakat trög eller fastnad vippa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden